Glottodydaktyka polonistyczna – język polski jako obcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3004-C362GP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Glottodydaktyka polonistyczna – język polski jako obcy |
Jednostka: | Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum" |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024 Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
25.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Seminarium skierowane jest przede wszystkim do studentów, którzy są zainteresowani polonistycznym kulturoznawstwem glottodydaktycznym, promocją języka polskiego w świecie, a także innych, którzy chcą poznać i analizować zasady nauczania języka polskiego jako obcego. Zajęcia będą prowadzone w formie konwersatoriów. Uczestnicy poznają warsztat pracy magistranta i podstawy tworzenia prac naukowych, a przede wszystkim zdobędą wiadomości na temat specyficznych cech glottodydaktyki jako dziedziny naukowej i działalności praktycznej, nowych metod pracy i kierunków prowadzonych badań. Wstępne rozpoznanie tych zagadnień ułatwi wybór problemów, wokół których będą koncentrowały się prace magisterskie. Na kolejnych spotkaniach uczestnicy będą ustnie przedstawiać wyniki swoich poszukiwań lekturowych i przemyśleń związanych z problemami glottodydaktycznymi. Wiedzę praktyczną na temat tworzenia pracy (specyfika problemowego ujęcia tematu pracy naukowej, struktura pracy, wymogi formalne, konspekt pracy, supozycje badawcze, przewidywane wnioski itd.) uzupełni umiejętność wyszukiwania informacji i budowania warsztatu bibliograficznego. Dzięki stopniowemu zapoznawaniu się z literaturą oraz naukowym językiem dyscypliny, uczestnicy będą przygotowani do rozpoczęcia kolejnego etapu działań: planowania własnych prac magisterskich. Zajęcia w II semestrze rozpoczną się od zbierania bibliografii związanej z polem zainteresowań. Pozwoli to na określenie tematu pracy oraz przygotowanie jego ustnej i pisemnej (2-3 strony znormalizowanego maszynopisu) prezentacji. Następnie skupimy się na opracowaniu planu pracy (podział na rozdziały i podrozdziały), w oparciu o ogólne zasady prowadzące do sformułowania poprawnego konspektu pracy (np. I rozdział – ekspozycja problematyki tematu, II – jego szczegółowy opis, III – analiza, argumentacja etc.). Ostatnim etapem zajęć seminaryjnych będzie próba poprawnego przygotowania wstępu do pracy magisterskiej (w oparciu o wcześniej przygotowaną prezentację tematu pracy, zaakceptowany przez prowadzącego konspekt oraz spis literatury). Warunkiem zaliczenia semestru letniego jest zaliczenie roboczej wersji wstępu oraz zebranej bibliografii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
- Glottodydaktyka polonistyczna (jpjo: język polski jako obcy) – rozwój i specyfika dyscypliny. - Historia nauczania języka polskiego jako obcego. - Współczesne teorie kulturoznawcze i ich wpływ na nauczanie jpjo (m.in. definiowanie takich pojęć jak: kultura narodowa, kanon kultury, kultura „wysoka”, kultura popularna, socjokultura, lingwakultura, realioznawstwo, krajoznawstwo, etc.). - Culture as a fifth skill – nauczanie wiedzy o kulturze w ramach nauczania języków obcych, ze szczególnym uwzględnieniem przypadku polskiego. - Kompetencja interkulturowa i różnokulturowa w glottodydaktyce polonistycznej. - Upowszechnianie polskości w świecie - nauczanie języka polskiego jako obcego w dyplomacji publicznej. - Wybór tematyki badawczej do pracy magisterskiej; próba usystematyzowania; praca nad tekstami krytycznymi związanymi z wybrana tematyką prac; opracowanie projektu badawczego; prezentacje projektów badawczych uczestników/uczestniczek seminarium. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1) Wł. Miodunka, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie-stan obecny-perspektywy, Kraków 2016. 2) W. Wilczyńska, A. Michońska-Stadnik, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010. 3) P. Gębal, Wł. Miodunka, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020. 4) P. Kajak, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa 2020. 5) A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, Kraków 2021. 6) J. Tambor, Wł. Miodunka (red.), Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie: diagnoza, stan, perspektywy, Katowice 2018. Literatura zalecana: 1) A. Dąbrowska, Wł. Miodunka, A. Pawłowski, Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, Warszawa 2012. 2) P. Gębal, Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014. 3) I. Janowska, P. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków 2016. 4) E. Sękowska, Język emigracji polskiej na świecie. Bilans i perspektywy badawcze, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/studentka: - wie, jak przeprowadza się postępowanie badawcze; - ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranego przez siebie tematu (dydaktyka języków obcych, glottodydaktyka polonistyczna); - uzyskuję wiedzę nt. pracy lektora języka polskiego jako obcego. W zakresie umiejętności student/studentka: - potrafi zaplanować i przeprowadzić postępowanie badawcze; - potrafi przedstawić i poprawnie omówić zebrane materiały; - potrafi porównywać i krytycznie ocenić różne koncepcje teoretyczne w sferze glottodydaktycznej; - potrafi zredagować prace magisterską z zachowaniem norm językowych i edytorskich. W zakresie kompetencji społecznych - student/studentka: - potrafi dyskutować z poszanowaniem opinii innych uczestników grupy; - potrafi redagować swoją prace magisterską z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej; - współpracuje w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową wpływa: - obecność na zajęciach seminaryjnych; - aktywny udział w dyskusjach dotyczących problemów związanych z tematem zajęć; - planowe prezentowanie wybranych zagadnień i przeczytanych lektur, związanych z tematyką pracy (w formie ustnej i/lub pisemnej); - terminowe składanie bądź prezentowanie poszczególnych części pracy, uzgodnionych tematów referatów etc. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kajak | |
Prowadzący grup: | Piotr Kajak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.