(pl) Jak czytać ciekawą literaturę polską (nową i dawniejszą)?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3004-JCLPOS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (pl) Jak czytać ciekawą literaturę polską (nową i dawniejszą)? |
Jednostka: | Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie oferowane przez "Polonicum" (ONLY FOR FOREIGNERS!) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
ONLINE (z powodu COVID-19) w I semestrze 2020/2021 Podczas zajęć na przykładach krótkich fragmentów tekstów prozy, poezji i dramatu studenci zapoznają się z liniami tematyczno-stylistycznymi polskiej literatury XX wieku. Poznają zagadnienia artystyczne literatury dwudziestolecia międzywojennego, oraz ich kontynuacje w literaturze po II wojnie światowej. A także zmiany, jakie w niej zachodzą po roku 1989 i w latach najnowszych. Zaplanowano 12 jednostek zajęciowych, a nie 15, ze względu na możliwość rozwijania poszczególnych zagadnień. W dyskusji studenci doskonalą sprawności językowe: mówienie, rozumienie tekstów pisanych. |
Pełny opis: |
ONLINE (z powodu COVID-19) w I semestrze 2020/2021 1.Co się zdarzyło zaraz po I wojnie światowej? (przykładowe wiersze futurystów) 2. Czy powieść realistyczna ma styl? (fragmenty prozy M. Dąbrowskiej, St. Żeromskiego) 3.Poezja jako kabaret polityczny (wiersze J. Tuwima, J. Lechonia, A. Słonimskiego) 4. Awangarda w prozie i dramacie: Witkacy, czyli groteska. 5. Gombrowicz, czyli tajemnica formy. Schulz, czyli mity 6. Co się zdarzyło zaraz po II wojnie światowej? (nowa „dykcja” poezji: Cz. Miłosz, T. Różewicz, K. I. Gałczyński) 7. Poezja po roku 1956. Z. Herbert, czyli klasycyzm, M. Białoszewski, czyli „lingwizm” 8. St. Grochowiak, czyli „turpizm”. Kabarety studenckie, A. Osiecka, J. Przybora 9. Linie prozy i dramatu: po Witkacym, czyli Sł. Mrożek 10. Po Schulzu, czyli J. Pilch, P. Huelle 11. Po Gombrowiczu, czyli M. Witkowski 12. Reportaż, czyli R. Kapuściński |
Literatura: |
Podana w opisie pełnym |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu/konwersatorium osoba uzyska ważną wiedzę o „kodach” literatury polskiej XX wieku oraz o tematach i ujęciach stylistycznych ważnych dla tej literatury. Wzbogaci w istotny sposób swoją umiejętność rozumienia nowej i najnowszej literatury i kultury polskiej. Potrafi opisywać tę wiedzę, rozumie historyczne następstwo ważnych utworów literackich w prozie i poezji XX wieku. |
Metody i kryteria oceniania: |
esej końcowy (przygotowany samodzielnie) – 30% testy cząstkowe / prezentacje – 20% aktywna obecność na zajęciach – 50% Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się obecnością i aktywnością na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.