Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język polski jako obcy (gramatyka funkcjonalna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3004-SP-JPJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język polski jako obcy (gramatyka funkcjonalna)
Jednostka: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum"
Grupy: Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego
Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego - roczne
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę glottodydaktyczną, zapoznanie ich z wiedzą na temat współczesnej polszczyzny niezbędną w pracy lektora, z metodami nauczania gramatyki polskiej oraz z trudnościami, na jakie może napotkać lektor w swojej pracy.

Pełny opis:

Zajęcia skierowane są do osób bardzo dobrze zaznajomionych z polską gramatyką. Zasadniczym celem jest przedstawienie wiadomości o języku polskim w sposób przydatny dla lektora, a więc w perspektywie funkcjonalnej. Elementy gramatyki kontrastywnej mają uświadomić nauczycielom najczęstsze trudności, na jakie cudzoziemcy napotykają w czasie przyswajania języka polskiego. Omawianie poszczególnych zagadnień językowych połączone będzie z poszukiwaniem metod, które mogą okazać się przydatne w przekazywaniu wiedzy uczącym się języka polskiego jako obcego.

Literatura:

Awdiejew U., Rozwijanie sprawności mówienia w języku polskim jako obcym. Zarys problematyki, „Przegląd Polonijny”, nr 1, s. 69-76.

Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa 2010.

Cienkowski W., Błędy w języku ojczystym a błędy w języku obcym, “Poradnik Językowy” 1980, z. 8, s. 441-447.

Dąbrowska A., Najczęstsze błędy popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Kraków 2004, s. 106-137.

Dąbrowska A., Pasieka M., Wybrane zagadnienia morfologii czasownika jako problem glottodydaktyczny [w:] W kręgu wiernej mowy, red. M.Wojtak, M. Rzeszutko, Lublin 2004, s. 513-528.

Goszczyńska H., Magajewska M., Od przypadka do przypadka. Część I. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego ze zbiorem ćwiczeń, Łódź 2012.

Grochala B., Norma wzorcowa vs norma użytkowa a glottodydaktyka, [w:] Błąd Glottodydaktyczny, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 22, 2015, s. 87-98.

Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 2006.

Język polski : kompendium, red. M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska, Warszawa 2010.

Jurkowski M., Język polski na tle innych języków świata, [w:] Vademecum lektora języka polskiego, red. B. Bartnicka, L. Kacprzak, E. Rohozińska, Warszawa 1992.

Jurkowski M., Rodzaj gramatyczny w języku polskim, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, red. B. Bartnicka, L. Kacprzak, E. Rohozińska, Warszawa 1992, s. 53-63.

Kaleta Z., Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1995.

Kania J.T., Szkice logopedyczne, Lublin 2011.

Kuc M., Propozycja programu nauczania cudzoziemców fleksji polskiego czasownika [w:] Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, red. J.Mazur, A.Małyska, K. Sobstyl, Lublin 2013, s. 77-83.

Kochański W., Koszutska O., Listkiewicz Z., Sekrety żywego słowa, Warszawa 1974.

Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.

Madelska L., Warchoł-Schlottman M., Odkrywamy język polski; Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków 2008.

Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla obcokrajowców, Wrocław 2010.

Mędak, S., Praktyczny słownik łączliwości składniowej czasowników polskich, Kraków 1995 i kolejne wydania.

Mędak, S., Słownik form koniugacyjnych czasowników polskich, Kraków 1997 i kolejne wydania..

Słowo i wypowiedź 2. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców: podręcznik dla studentów i lektorów języka polskiego, red. J. Porayski-Pomsta, Warszawa 2010.

Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 2002.

Pastuchowa, M., Formacja słowotwórcza jako leksem. O nauczaniu słowotwórstwa polskiego, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004, s.185-189.

Podracki J., Poziomy normy językowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego (JPJO), [w:] Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010, s. 143-147.

Słaby-Góral Iwona, Analiza możliwości funkcjonalnego wprowadzania wybranych form deklinacyjnych (na podstawie Narzędnika i Miejscownika) w grupach studentów cudzoziemców uczących się języka polskiego, “Acta Universitatis Lodziensis; Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 9, 1997, s. 5-11.

Słaby-Góral Iwona, Do czego Polakom jest ten nieszczęsny celownik, czyli problemy cudzoziemców związane z użyciem rzadziej występujących form fleksyjnych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 12, 2002, s. 81-86.

Słaby-Góral Iwona, Między językoznawstwem integracyjnym a językoznawstwem filologiczno-semiotycznym. Gramatyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001, s. 425-437.

Tambor J., Po co są końcówki równoległe? [w:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. J. Tambor, Katowice 2007, s. 9-20.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1988.

Zych J., Prawdę mówiąc – o zagrożonym gatunku gramatycznym, czyli o imiesłowie przysłówkowym, Kwartalnik POLONICUM 11/2011.

Żurek A., Tworzenie aktów grzecznościowych przez cudzoziemców uczących się języka polskiego, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka jpjo u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, .A. Seretny, Kraków 2008, s. 323-327.

Ponadto artykuły zamieszczane w dziale O JĘZYKU w Kwartalniku POLONICUM, wersja elektroniczna na stronie www.polonicum.uw.edu.pl

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć słuchacz:

– zna metody nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego oraz dysponuje wiedzą na temat współczesnej polszczyzny, niezbędną w pracy lektora,

– umie zapoznawać obcokrajowców z deklinacją i koniugacją polską, trudnościami w nauczaniu aspektu oraz problemami semantycznymi,

– potrafi przewidzieć trudności, które może napotkać podczas nauczania poszczególnych zagadnień gramatycznych i/lub podczas pracy z poszczególnymi grupami narodowościowymi,

– potrafi zastosować nabyte kompetencje metodyczne w zawodzie lektora języka polskiego jako obcego.

Metody i kryteria oceniania:

– obecność na zajęciach,

– pisemne prace domowe,

– kolokwium kontrolne (w grudniu),

– pisemny egzamin końcowy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład konwersatoryjny, 70 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jastrzębska, Aleksandra Święcka, Justyna Zych
Prowadzący grup: Agnieszka Jastrzębska, Aleksandra Święcka, Justyna Zych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład konwersatoryjny - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)