Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3004-SP-MNJPJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Jednostka: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum"
Grupy: Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego
Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego - roczne
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Program obejmuje zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania podsystemów języka polskiego na wszystkich poziomach zaawansowania (A0– C2), rozwijania sprawności językowych oraz technik do tego służących z uwzględnieniem osoby uczącego się, nauczyciela oraz procesu dydaktycznego zgodnie z najnowszymi osiągnięciami wiedzy glottodydaktycznej. Zajęcia mają formę wykładu oraz konwersatorium. Głównym ich celem jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego jako obcego.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie różnorodnych metod nauczania języka polskiego jako obcego, a także prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w poszczególnych metodach. Słuchacze poznają style kierowania procesem nauczania, a także umiejętności dydaktyczne i interakcyjne oraz cechy osobowości, które powinny charakteryzować lektora. Ważnym elementem tego bloku jest zapoznanie słuchaczy z zasadami planowania pracy dydaktycznej w grupach o różnym poziomie znajomości języka oraz z zasadami przygotowania właściwych materiałów dydaktycznych zapewniających aktywny udział studentów w zajęciach. Zaprezentowana zostanie lekcja jako jednostka dydaktyczna, jej budowa i typy, a ponadto omówione będzie przygotowanie lektora do zajęć: określenie ich celu oraz opracowanie konspektu lekcji. Słuchacze dowiedzą się także, jakie techniki nauczania stosować podczas doskonalenia poszczególnych sprawności językowych: słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia, a także jak uczyć leksyki i gramatyki. Przedmiot uwzględnia również przedstawienie podstawowych instrumentów pracy lektora języka polskiego jako obcego, takich jak dostępne na rynku podręczniki, materiały audiowizualne i multimedialne.

Literatura:

• Czarnecka U., Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990.

• Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.

• Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

• Gębal P., Nauczający języków obcych jako podmiot badań dydaktyki języków obcych, [w:] tegoż, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 392–429.

• Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010.

• Janowska I., Podejście zadaniowe w nauczaniu języków obcych, Kraków 2012.

• Janowska I., Mediacja i działania mediacyjne w dydaktyce języków obcych, „Języki Obce w Szkole” 2017, nr 3, s. 80–86.

• Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.

• Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.

• Kacprzak L., Ogólne wskazówki dla początkujących lektorów, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 137–146.

• Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.

• Latkowska J., Podarujmy naszym uczniom odrobinę uśmiechu, czyli o zachęcie i aprobacie nauczycielskiej, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/1993, s. 403–409.

• Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.

• Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

• Moszczyńska E., Jak postrzegamy nauczyciela, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 137.

• Moszczyńska E., Poszukując modelu nauczyciela języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s.42–43.

• Prizel-Kania A., Rozumienie ze słuchu – strategie uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, pod red. A. Seretny i E. Lipińskiej, Kraków 2008, s. 17–28.

• Seretny A., Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków 2010.

• Teklińska-Kotulska E., Czynniki psychologiczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 129–136.

• Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999.

• Żylińska M., Jak kształcić nauczycieli języków obcych?, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 44–50.

Efekty uczenia się:

Słuchacz/słuchaczka potrafi:

• stosować zróżnicowane metody, techniki i środki nauczania jpjo zgodne z potrzebami, zainteresowaniami oraz poziomem biegłości językowej studentów;

• skutecznie rozwijać na lektoracie jpjo wszystkie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie, słownictwo i gramatykę, mówienie oraz pisanie;

• umiejętnie wybierać materiały na różne kursy językowe spośród dostępnych podręczników do nauczania jpjo oraz korzystać z nich;

• samodzielnie przygotowywać materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu nauczania i poprawne z metodycznego punktu widzenia;

• zaplanować zarówno poszczególne zajęcia, jak i cały kurs dla danej grupy studentów;

• sporządzać konspekty lekcji na lektoraty na różnych poziomach zaawansowania;

• trafnie oceniać kompetencje językowe cudzoziemców uczących się języka polskiego.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja etiudy na zajęciach, końcowy egzamin pisemny,

obecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład konwersatoryjny, 56 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Potasińska, Justyna Zych
Prowadzący grup: Paulina Potasińska, Justyna Zych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład konwersatoryjny - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)