Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3004-SP-MNJPJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum" |
Grupy: |
Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego Studia Podyplomowe - Glottodydaktyka Polonistyczna - nauczanie języka polskiego jako obcego - roczne |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Program obejmuje zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania podsystemów języka polskiego na wszystkich poziomach zaawansowania (A0– C2), rozwijania sprawności językowych oraz technik do tego służących z uwzględnieniem osoby uczącego się, nauczyciela oraz procesu dydaktycznego zgodnie z najnowszymi osiągnięciami wiedzy glottodydaktycznej. Zajęcia mają formę wykładu oraz konwersatorium. Głównym ich celem jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego jako obcego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie różnorodnych metod nauczania języka polskiego jako obcego, a także prezentacja przykładowych materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w poszczególnych metodach. Słuchacze poznają style kierowania procesem nauczania, a także umiejętności dydaktyczne i interakcyjne oraz cechy osobowości, które powinny charakteryzować lektora. Ważnym elementem tego bloku jest zapoznanie słuchaczy z zasadami planowania pracy dydaktycznej w grupach o różnym poziomie znajomości języka oraz z zasadami przygotowania właściwych materiałów dydaktycznych zapewniających aktywny udział studentów w zajęciach. Zaprezentowana zostanie lekcja jako jednostka dydaktyczna, jej budowa i typy, a ponadto omówione będzie przygotowanie lektora do zajęć: określenie ich celu oraz opracowanie konspektu lekcji. Słuchacze dowiedzą się także, jakie techniki nauczania stosować podczas doskonalenia poszczególnych sprawności językowych: słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia, a także jak uczyć leksyki i gramatyki. Przedmiot uwzględnia również przedstawienie podstawowych instrumentów pracy lektora języka polskiego jako obcego, takich jak dostępne na rynku podręczniki, materiały audiowizualne i multimedialne. |
Literatura: |
• Czarnecka U., Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990. • Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010. • Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003. • Gębal P., Nauczający języków obcych jako podmiot badań dydaktyki języków obcych, [w:] tegoż, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 392–429. • Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010. • Janowska I., Podejście zadaniowe w nauczaniu języków obcych, Kraków 2012. • Janowska I., Mediacja i działania mediacyjne w dydaktyce języków obcych, „Języki Obce w Szkole” 2017, nr 3, s. 80–86. • Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019. • Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016. • Kacprzak L., Ogólne wskazówki dla początkujących lektorów, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 137–146. • Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002. • Latkowska J., Podarujmy naszym uczniom odrobinę uśmiechu, czyli o zachęcie i aprobacie nauczycielskiej, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/1993, s. 403–409. • Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006. • Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005. • Moszczyńska E., Jak postrzegamy nauczyciela, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 137. • Moszczyńska E., Poszukując modelu nauczyciela języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s.42–43. • Prizel-Kania A., Rozumienie ze słuchu – strategie uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, pod red. A. Seretny i E. Lipińskiej, Kraków 2008, s. 17–28. • Seretny A., Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków 2010. • Teklińska-Kotulska E., Czynniki psychologiczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992, s. 129–136. • Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999. • Żylińska M., Jak kształcić nauczycieli języków obcych?, „Języki Obce w Szkole”, nr 5/2002, s. 44–50. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz/słuchaczka potrafi: • stosować zróżnicowane metody, techniki i środki nauczania jpjo zgodne z potrzebami, zainteresowaniami oraz poziomem biegłości językowej studentów; • skutecznie rozwijać na lektoracie jpjo wszystkie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie, słownictwo i gramatykę, mówienie oraz pisanie; • umiejętnie wybierać materiały na różne kursy językowe spośród dostępnych podręczników do nauczania jpjo oraz korzystać z nich; • samodzielnie przygotowywać materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu nauczania i poprawne z metodycznego punktu widzenia; • zaplanować zarówno poszczególne zajęcia, jak i cały kurs dla danej grupy studentów; • sporządzać konspekty lekcji na lektoraty na różnych poziomach zaawansowania; • trafnie oceniać kompetencje językowe cudzoziemców uczących się języka polskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja etiudy na zajęciach, końcowy egzamin pisemny, obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 56 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Potasińska, Justyna Zych | |
Prowadzący grup: | Paulina Potasińska, Justyna Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład konwersatoryjny - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.