Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do logopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A1WL
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do logopedii
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wykład jest przeznaczony dla studentów I roku logopedii ogólnej i klinicznej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie związku logopedii z różnymi dziedzinami wiedzy, takimi jak: pedagogika, psychologia, medycyna, językoznawstwo. Ułatwi to studentowi zrozumienie interdyscyplinarnego charakteru logopedii i wiążącego się z tym zróżnicowania terminologicznego. Wykład przygotowuje studenta do aktywnego uczestnictwa w kolejnych zajęciach poświęconych rozwojowi mowy, profilaktyce logopedycznej oraz zaburzeniom mowy.

Pełny opis:

Student poznaje zadania logopedii jako nauki oraz zadania logopedy i jego rolę w usprawnianiu porozumiewania się językowego w przypadku zaburzeń w porozumiewaniu się w mowie i/lub piśmie. Zostaje wprowadzony w złożoną problematykę klasyfikacji zaburzeń mowy i języka. Poznaje podstawowe kryteria i podziały zaburzeń porozumiewania się językowego oraz terminy używane w logopedii. Student otrzymuje informacje na temat rozwoju logopedii. Poznaje wybrane klasyfikacje, współistniejące współcześnie w logopedii wraz z ukazaniem ich związku z określoną teorią lingwistyczną.

Literatura:

Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot.

Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red.) 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole.

Grabias S., (red.), 2001, Zaburzenia mowy, Lublin.

Grunia G., Lechta V., 2011, Wprowadzenie do logopedii, Kraków.

Kaczmarek L., 1991, Model opieki logopedycznej w Polsce (Projekt), Gdańsk.

Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, 2014, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin.

Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, 2015, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin.

Minczakiewicz E., 1998, Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków.

Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Surowaniec J., 1992, Słownik terminów logopedycznych, Kraków.

Dokumenty Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. organizacji opieki logopedycznej w Polsce

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna pojęcia: logopedia, mowa, język, norma językowa, błąd językowy, intonacja, głoska, cechy artykulacyjne, zaburzenie mowy

Ma podstawową wiedzę na temat budowy i działania narządów koniecznych do porozumiewania się.

Rozumie, na czym polega proces przyswajania mowy w rozwoju człowieka, jak ważny jest przebieg tego procesu. Wie, że jego zakłócenia wpływają na ewentualne pojawienie się zaburzeń mowy oraz na ich formę.

Zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy oraz terminologię dotyczącą tych zaburzeń. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w kolejnych zajęciach poświęconych poszczególnym typom zaburzeń.

Orientuje się w systemie opieki logopedycznej w Polsce oraz w Unii Europejskiej.

UMIEJĘTNOŚCI

Student odróżnia pojęcie mowy i języka, charakteryzuje podstawowe elementy wchodzące w skład systemu językowego.

Umie wskazać poszczególne narządy mowy i określa, w których etapach procesu mówienia są one aktywizowane.

Sprawnie posługuje się podstawową terminologią z dziedziny logopedii oraz z dziedzin pokrewnych. Definiuje poszczególne typy zaburzeń mowy i odróżnia je od siebie na podstawie cech charakterystycznych.

Uważnie przysłuchuje się wymowie własnej oraz wymowie innych osób. Zauważa podstawowe błędy w wymowie. Stara się korygować własną wymowę.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Rozumie, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną i że jednym z jego przyszłych zadań będzie praca w interdyscyplinarnym zespole.

Zdaje sobie sprawę z tego, że logopedia jest dziedziną prężnie się rozwijającą i że w związku z tym praca logopedy wymaga nieustannego dokształcania się.

Zna podstawowe zadania logopedy w pracy z pacjentem, rozumie także ograniczenia wiążące się z jego rolą.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności (dopuszczalna jest 1 nieobecność).

Zaliczenie pisemne.

2,0 (ndst) więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające średnio poniżej 50% wymaganych treści

3,0 (dost) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 51 do 60% wymaganych treści

3,5 (ddb) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 61 do 70% wymaganych treści

4,0 (db) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 71% do 80% wymaganych treści

4,5 (pdb) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 81% do 90% wymaganych treści

5,0 (bdb) Nie więcej niż 1 dopuszczalna nieobecność, odpowiedzi zawierające od 91% do 100% wymaganych treści

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Joanna Zawadka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie związku logopedii z różnymi dziedzinami wiedzy, takimi jak: pedagogika, psychologia, medycyna, językoznawstwo. Ułatwi to studentowi zrozumienie interdyscyplinarnego charakteru logopedii i wiążącego się z tym zróżnicowania terminologicznego. Wykład przygotowuje studenta do aktywnego uczestnictwa w kolejnych zajęciach poświęconych rozwojowi mowy, profilaktyce logopedycznej oraz zaburzeniom mowy.

Pełny opis:

Student poznaje zadania logopedii jako nauki oraz zadania logopedy i jego rolę w usprawnianiu porozumiewania się językowego w przypadku zaburzeń w porozumiewaniu się w mowie i/lub piśmie. Zostaje wprowadzony w złożoną problematykę klasyfikacji zaburzeń mowy i języka. Poznaje podstawowe kryteria i podziały zaburzeń porozumiewania się językowego oraz terminy używane w logopedii. Student otrzymuje informacje na temat rozwoju logopedii. Poznaje wybrane klasyfikacje, współistniejące współcześnie w logopedii wraz z ukazaniem ich związku z określoną teorią lingwistyczną.

Literatura:

Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot.

Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red.) 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole.

Grabias S., (red.), 2001, Zaburzenia mowy, Lublin.

Grunia G., Lechta V., 2011, Wprowadzenie do logopedii, Kraków.

Kaczmarek L., 1991, Model opieki logopedycznej w Polsce (Projekt), Gdańsk.

Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, 2014, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin.

Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, 2015, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin.

Minczakiewicz E., 1998, Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków.

Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Surowaniec J., 1992, Słownik terminów logopedycznych, Kraków.

Dokumenty Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. organizacji opieki logopedycznej w Polsce

Uwagi:

Wykład w 1. połowie semestru od 4.10 do 22.11

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Joanna Zawadka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie związku logopedii z różnymi dziedzinami wiedzy, takimi jak: pedagogika, psychologia, medycyna, językoznawstwo. Ułatwi to studentowi zrozumienie interdyscyplinarnego charakteru logopedii i wiążącego się z tym zróżnicowania terminologicznego. Wykład przygotowuje studenta do aktywnego uczestnictwa w kolejnych zajęciach poświęconych rozwojowi mowy, profilaktyce logopedycznej oraz zaburzeniom mowy.

Pełny opis:

Student poznaje zadania logopedii jako nauki oraz zadania logopedy i jego rolę w usprawnianiu porozumiewania się językowego w przypadku zaburzeń w porozumiewaniu się w mowie i/lub piśmie. Zostaje wprowadzony w złożoną problematykę klasyfikacji zaburzeń mowy i języka. Poznaje podstawowe kryteria i podziały zaburzeń porozumiewania się językowego oraz terminy używane w logopedii. Student otrzymuje informacje na temat rozwoju logopedii. Poznaje wybrane klasyfikacje, współistniejące współcześnie w logopedii wraz z ukazaniem ich związku z określoną teorią lingwistyczną.

Literatura:

Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot.

Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red.) 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole.

Grabias S., (red.), 2001, Zaburzenia mowy, Lublin.

Grunia G., Lechta V., 2011, Wprowadzenie do logopedii, Kraków.

Kaczmarek L., 1991, Model opieki logopedycznej w Polsce (Projekt), Gdańsk.

Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, 2014, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin.

Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, 2015, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin.

Minczakiewicz E., 1998, Początki i rozwój polskiej logopedii, Kraków.

Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Surowaniec J., 1992, Słownik terminów logopedycznych, Kraków.

Dokumenty Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. organizacji opieki logopedycznej w Polsce

Uwagi:

Wykład w 1. połowie semestru od 4.10 do 22.11

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)