Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka czytania i pisania jako element stymulacji rozwoju mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A3NC-W4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauka czytania i pisania jako element stymulacji rozwoju mowy
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 3 rok 1. st.
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 3 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Przegląd wybranych publikacji kierowanych do dzieci i technik pracy z dzieckiem poszerza warsztat logopedy-praktyka.

Pełny opis:

Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Podczas spotkań będziemy się zastanawiać m.in.:

- czy czytanie dziecku (nawet w okresie prenatalnym) ma znaczenie dla jego rozwoju poznawczego i językowego?

- jak wspólne oglądanie książeczek rozwija dziecko?

- jak dziecko uczy się słownictwa z książek?

- jak czytanie i pisanie wykorzystywane jest w terapii logopedycznej w przypadkach różnych zaburzeń mowy?

- na czym polega terapeutyczny charakter czytania i pisania?

- jak czytanie i pisanie wspomagają naukę języka obcego?

Literatura:

wybór artykułów naukowych i popularnonaukowych polskich i zagranicznych

lektury własne studentów (do ustalenia na pierwszych zajęciach)

Literatura podstawowa do zajęć:

Lariviere J., Rennick J. E. (2011), Parent picture-book reading to infants in the neonatal intensive care unit as an intervention supporting parent-infant interaction and later book reading, „Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics”, 32(2), s. 146-152.

Cackowska M. (2016), Emergent literacy, visual literacy i czytanie dialogowe. Potencjał edukacyjny i emancypacyjny książki obrazkowej w środowisku rodzinnym i przedszkolnym. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 12(2), s. 102-113.

Griffith P. L., Beach S. A., Ruan J., Dunn L. (2008), Literacy for young children: A guide for early childhood educators. Corwin Press, s. 129-144.

Żytko M. (2006), Pisanie-żywy język dziecka, Warszawa, s. 38-42, 42-61, 84-101.

Molicka M. (2016), Pożytki ze słuchania i czytania ze zrozumieniem. Przyczynek do rozważań o roli biblioterapii we wspomaganiu rozwoju mowy i myślenia w średnim i późnym dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3(41)), 99-117.

Efekty uczenia się:

Student:

- rozumie znaczenie nauki czytania i pisania dla rozwoju mowy dzieci w różnym wieku;

- wskazuje sposoby stymulacji języka dziecka z wykorzystaniem książek dla dzieci;

- wskazuje sposoby wykorzystania zadań angażujących czytanie i pisanie w toku terapii logopedycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1) obecność

Dopuszczalna liczba nieobecności uprawniająca do zaliczenia przedmiotu: 2.

Trzecia i czwarta nieobecność - wymaga zaliczenia testu z zakresu nieobecności.

Piąta nieobecność - niezaliczenie przedmiotu

2) Ocena z przedmiotu na podstawie liczby i rodzaju aktywności podczas zajęć:

mniej niż 3 aktywności - niezaliczenie przedmiotu

3 aktywności - ocena dostateczna

3,5 aktywności - ocena dostateczna plus

4 aktywności - ocena dobra

4,5 aktywności - ocena dobra plus

5-6 aktywności - ocena bardzo dobra

7 aktywności i więcej - ocena bardzo dobra plus

Przygotowanie się z materiałów wskazanych do danego tematu i czynny udział w zajęciach liczone jest jako 1 aktywność, tylko czynny udział w zajęciach - 0,75 aktywności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka
Prowadzący grup: Joanna Zawadka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka
Prowadzący grup: Joanna Zawadka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)