Dydaktyczny warsztat polonisty z elementami edukacji medialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A2DW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyczny warsztat polonisty z elementami edukacji medialnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów i studentek do nauczania języka polskiego z uwzględnieniem istotnych elementów edukacji medialnej. Wykorzystane zostaną teksty kultury z rozmaitych dziedzin, słuchacze i słuchaczki kursu będą mieć możliwość zapoznania się z metodami kształcenia wykorzystującymi współczesne multimedia. W trakcie zajęć stosowane będą narzędzia pracy przydatne zarówno do kształcenia stacjonarnego, jak i zdalnego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program nauczania i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela; programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć; innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela; organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne; techniki budowania wykładu i zadawania pytań; proces oceniania uczniów w szkole; zasady i metody oceniania; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zadania „refleksyjnego praktyka”; ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na wagę edukacji medialnej, jako że edukacja medialna stanowi jedną z treści programowych wpisanych do podstawy programowej na wszystkich szczeblach kształcenia i obejmuje szereg zagadnień związanych z radiem, telewizją, prasą, internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych na lekcji. W związku z tym przed współczesnym polonistą staje trudne zadanie, które nie polega w tym wypadku na przekazywaniu wiedzy, ale przede wszystkim na wychowywaniu aktywnego i mądrego odbiorcy oraz na kształceniu umiejętności korzystania ze współczesnych mediów. |
Literatura: |
Bobiński W., Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego, Kraków 2011. Bobiński W., Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej, Kraków 2016. Bortnowski S., Metody w stanie podejrzenia, [w:] tegoż Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa: Wydawnictwo Stentor [2005], s. 179-226. Briggs M., Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, przeł. B. Radwan, Kraków 2012. Brown P.C., Roediger III H.L., McDaniel M. A., Harwardzki poradnik skutecznego uczenia się, Warszawa 2022. Burgess J., Green J., YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2011. Jachimek A., Sketchnoting. Kompletnie inny sposób notowania, Kraków 2022. Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań 2011. Maciejak K., YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. Media audiowizualne, red. W. Godzic, Warszawa 2010. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, wyd.3., Sopot 2013, GWP. Rusek M., Lekcje polskiego – typy i struktura, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 27-54. Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, "Studia Medioznawcze", Warszawa 2017. Strawa E., Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Kraków 2015. Szoska M., Trudna obecność. Film w edukacji polonistycznej a interpretacja, Gdańsk 2019. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - podstawowe zagadnienia i definicje z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyk szczegółowych, także dotyczące tożsamości dydaktyki polonistycznej i jej integracyjnego charakteru; - współczesne koncepcje nauczania, znaczenie różnorodnych środków dydaktycznych (ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi cyfrowych); - konteksty istotne dla zrozumienia epok w dziejach kultury/zjawisk/zagadnień/problemów poruszanych na lekcjach polonistycznych w kontekście korelacji wewnątrz i międzyprzedmiotowej; - metody nauczania oraz mechanizmy kształtowania pojęć w zakresie kształcenia literackiego i językowego oraz wynikające z nich interakcje w klasie; - konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów; - sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.W1, C.W.2, C.W3, C.W4, C.W5, C.W6, C.W7, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W9 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - rozpoznać konieczność dostosowywania metod do zróżnicowanych potrzeb uczniów; - zaprojektować lekcję z wykorzystaniem różnych środków, w tym narzędzi cyfrowych; - dobierać odpowiednie metody nauczania i organizować pracę uczniów w zależności od nauczanych treści i wykorzystywanych środków; - adekwatnie i w różnej formie dokonać oceny pracy ucznia. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.U1, C.U2, C.U3, C.U4, C.U5, C.U6, C.U8, D.1/E.1.U7 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do : - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów; - prowadzenia efektywnego i etycznego dialogu zarówno z jednostką, jak i grupą; - kształtowania nawyku systematycznego i ustawicznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy; - promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. - Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.K1, C.K2, D.1/E.1.K.1, D.1/E.1.K.4, D.1/E.1.K.8, D.1/E.1.K.9 Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: C. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: - udział w zajęciach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć (w tym czytanie zadawanych tekstów, wykonywanie prac cząstkowych) – 20 godzin - przygotowanie pracy pisemnej – 10 godzin Metody i kryteria oceniania: 1. Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze). 2. Aktywność podczas zajęć (ocenie podlegają: treść wypowiedzi, umiejętność pracy w grupie, umiejętność pracy indywidualnej, etyczność zachowania, umiejętność przekazywania informacji – również zwrotnych). 3. Praca pisemna – do wyboru: - pisemna interpretacja wybranego dzieła literackiego lub filmowego; - scenariusz lekcji polonistycznej z wykorzystaniem metod opracowanych/omawianych w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Katarzyna Maciejak | |
Prowadzący grup: | Helena Balcerek, Katarzyna Maciejak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Katarzyna Maciejak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.