Techniki autoprezentacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1B1TP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki autoprezentacji |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty 1 roku specjalizacji nauczycielskiej - stacjonaren 2-go stopnia Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze warsztatowym, których celem jest przygotowanie przyszłych nauczycieli do sprawnej i skutecznej komunikacji interpersonalnej. Ćwiczenie umiejętności komunikowania się z grupą w relacjach nauczyciel-uczeń, wychowawca-uczeń, nauczyciel-rodzice itp. Ćwiczenie umiejętności sprawnego wykorzystywania technik prezentacji, dialogu, perswazji itp. w procesie edukacji i wychowania szkolnego. |
Pełny opis: |
1. Komunikacja interpersonalna – wprowadzenie. 2. Ars bene dicendi – teoria i praktyka. 3. Lekcja jako spektakl retoryczny. 4. Dialog, dyskusja, rozmowa. 5. Sztuka przekonywania. 6. Werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji. 7. Sztuka przemawiania. 8. Wybór, rozplanowanie, aranżacja materiału; 9. Intonacja i gra głosem. 10. Egzamin ustny – przygotowanie i ocenianie. 11. Komunikacja z rodzicami. |
Literatura: |
1. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych, o sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999. 2. S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Berge, Komunikacja między ludźmi, Warszawa 2007. 3. W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008. 4. A. Sztejnberg, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2006. 5. Dawid Bałutowski, O co ci chodzi? : praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej, Kraków 2019. 6. Michał Rusinek, Aneta Załazińska, Jak się dogadać czyli retoryka codzienna, Kraków 2018. Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne ze szczególnymi potrzebami i zainteresowaniami studentów. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: zasady autoprezentacji w perspektywie teorii spostrzegania społecznego i komunikacji; zasady prawidłowego konstruowania wypowiedzi w sytuacjach szkolnych; istotę autentycznego dialogu i dyskusji w procesie kształtowania umiejętności współpracy uczniów oraz ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych, współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; zasady planowania działań edukacyjnych i organizowania materiału. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W13, B.1.W3, C.W7 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: konstruować spójne, skuteczne i edukacyjnie użyteczne wypowiedzi (również w sytuacjach trudnych i konfliktowych); organizować celowo i racjonalnie realizację założonego materiału dydaktycznego z uwzględnieniem poziomu rozwojowego uczniów i ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych; opracowywać egzaminy i sprawdziany oraz przygotowywać uczniów do ich zdawania. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7, B.1.U2, B.1.U3, B.1.U4, B.1.U7 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: prowadzenia dialogu z zachowaniem wzajemnego poszanowania stanowisk, a jednocześnie służącemu edukacji, budowaniu systemu wartości i rozwijaniu postaw etycznych uczniów oraz kształtowaniu ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; popularyzowania wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym wiedzy i umiejętności wykorzystywania retorycznych środków wzbogacających przekaz i czyniących go atrakcyjnym i skutecznym edukacyjnie. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K6 Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji cząstkowych): 30 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej/prezentacji: 15 godzin Podstawa zaliczenia: frekwencja (dopuszczalne 2 nieobecności); przygotowanie do zajęć i aktywny udział w zajęciach; przygotowana prezentacja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Piotr Ślusarczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Ślusarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Piotr Ślusarczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.