Średniowiecze w kulturze popularnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A1K-02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Średniowiecze w kulturze popularnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r. Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów i studentek na temat średniowiecza jako epoki w znaczeniu historycznym, historycznoliterackim oraz historycznokulturowym a także namysł nad recepcją osiągnięć średniowiecza w kulturze popularnej XX i XXI stulecia. Interpretacji oraz analizie poddane zostaną zarówno dzieła literackie, jak i ich konteksty: dzieła sztuki, fotografie, utwory muzyczne, filmy i wideoklipy. Zajęcia te - jako wykład monograficzny - są skorelowane z zasadniczą tematyką kierunku. Studentki i studenci, wybierając przedmiot "Średniowiecze w kulturze popularnej" jako jeden z dwóch oferowanych wykładów, będą mieć możliwość doskonalenia warsztatu analizy i twórczej interpretacji toposów i wątków średniowiecznych w obiegu wysokim oraz kulturze popularnej. Takie założenie praktyczne powinno prowadzić do wyposażenia uczestników i uczestniczek zajęć w podstawowe umiejętności badacza kultury i literatury średniowiecznej oraz zjawiska średniowieczności w popkulturze, lecz także wzbogacić warsztat publicysty zajmującego się kulturą popularną. Dodatkowym celem zajęć jest inspiracja dla twórców i twórczyń własnych tekstów literackich, zainteresowanych problematyką średniowiecza, stawiających pierwsze kroki w zakresie takich gatunków jak: high/low fantasy, fantastyka grozy, historical fiction. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym. Przedmiotem refleksji będzie recepcja elementów kultury średniowiecza w XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej. Istotne zagadnienia, których dotyczyć będą zajęcia, to: recepcja toposów, motywów, wzorców gatunkowych doby średniowiecza w tekstach współczesnych, zapożyczenia z kultury i estetyki średniowiecznej dokonywane przez twórców popkultury, reinterpretacje mitów, legend i podań szczególnie istotnych dla wieków średnich. |
Pełny opis: |
Konwersatorum służące podkreśleniu ciągłości i ewolucji myśli europejskiej, ukazaniu zależności historyczno-kulturowo-literackich, wpływu i oddziaływań oraz sposobu obecności (transformacji) motywów, toposów, wzorców gatunkowych wywodzących się z literatury i kultury średniowiecza a funkcjonujących we współczesnej literaturze i sztuce polskiej oraz europejskiej. Namysłowi oraz dyskusji poddane zostaną zarówno dzieła literackie, jak i inne teksty kultury w ujęciu komparatystycznym - refleksji wokół dzieł średniowiecza towarzyszyć będzie ogląd utworów współczesnych nawiązujących do kultury, filozofii i estetyki wieków średnich. Istotną częścią programu będzie także wykorzystanie współczesnych badań nad średniowieczem, w szczególności filologicznych, kulturoznawczych, socjokulturowych. |
Literatura: |
Literatura podmiotu: Jerzy Andrzejewski, Bramy raju; Jacek Dukaj, Gotyk; Jacek Dukaj, Katedra; Umberto Eco, Imię róży; Pär Lagerkvist, Kat; Stanisław Lem, Maska; Jean van Hamme, Grzegorz Rosiński, Thorgal: Zdradzona czarodziejka, Łucznicy; Sapkowski Andrzej, Wiedźmin. Film: Jean Jacques Annaud, Imię róży; Ingmar Bergman, Siódma pieczęć; Richard Carpenter, Robin z Sherwood (wybrany odcinek); Robert Eggers, Wiking (The Northman); Justin Kurzel, Makbet. Literatura przedmiotu: Jacques Le Goff, Długie średniowiecze; Jacques Le Goff, O średniowieczu; Johan Huizinga, Jesień średniowiecza; Robert Ferguson, Młot i krzyż. Nowa historia wikingów; James George Frazier, Czarownik, kapłan, król: wykłady o pierwotnych dziejach instytucji królewskiej; James George Frazier, Złota gałąź; Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna; Dáithí Ó hÓgáin, Celtowie. Dzieje; Ksenia Olkusz (red.), Zombie w kulturze; Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza - student: 1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane ze średniowieczem jako epoką w znaczeniu historycznym, historycznoliterackim, historycznokulturowym; 2. Zna najważniejsze dzieła literatury i kultury doby średniowiecza; 3. Zna zasób istotnych utworów współczesnych przynależących do kultury popularnej, nawiązujących do średniowiecza poprzez topikę, wykorzystanie motywów i wątków, kreację postaci, aluzje natury estetycznej. II. Umiejętności - student: 1. Tworzy tekst historyczno- lub krytycznoliteracki związany z tekstem kultury średniowiecznej lub współczesnej - ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej; 2. Uczestniczy w dyskusji na temat recepcji średniowiecza we współczesnej popkulturze; 3. Uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów etycznych epoki średniowiecza oraz współczesności. III. Kompetencje - student: 1. Potrafi rozpoznawać nawiązania oraz aluzje do epoki średniowiecza w kulturze popularnej; 2. Krytycznie ocenia teksty kultury popularnej; 3. Korzysta z zasobów stacjonarnych oraz wirtualnych bibliotek i repozytoriów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na zajęciach. Kryteria oceny: 1. Poprawność merytoryczna; 2. Oryginalność ujęcia; 3. Umiejętność wykorzystania kontekstów; 4. Kompozycja (z uwzględnieniem specyfiki eseju jako gatunku); 5. Poprawność stylistyczno-językowa. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Friedrich, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Michał Friedrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.