Kanon literatury powszechnej XX wieku - dzieje konwencji artystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A1KX |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kanon literatury powszechnej XX wieku - dzieje konwencji artystycznych |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z tekstami kanonicznymi dla XX-wiecznej kultury Zachodu. |
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studenta z najważniejszymi tekstami z kręgu zachodniego kanonu literackiego. Wybrane zagadnienia z historii literatury poszczególnych kręgów językowych zostaną przedstawione przez pryzmat dziejów konwencji kilku gatunków: powieści, opowiadania, dramatu, liryki, literatury dokumentu osobistego oraz rozmaitych form autobiografii i autofikcji. |
Literatura: |
Kanoniczne teksty na temat kanonu: A. Assmann, Kanon i archiwum, w: tejże, Między historią a pamięcią: antologia J. Assmann, Kanon – objaśnienie pojęcia, w: tegoż, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych A. Benoit-Dusausoy i Guy Fontaine (red.), Literatura Europy: historia literatury europejskiej H. Bloom, Podzwonne dla kanonu, „Literatura na Świecie” 2003, nr 9-10 H. Bloom, Zachodni kanon. Książki i szkoła epok P. Casanova, Światowa republika literatury J. M. Coetzee, T.S. Eliot, Bach, Herbert i problem klasyczności D. Damrosch, Literatura światowa w dobie postkanonicznej i hiperkanonicznej, w: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010 I. Iwasiów, T. Czerska (red.), Kanon i obrzeża A. Jarmuszkiewicz, Kanon i tradycja w perspektywie literatury światowej, w: Tradycja współcześnie - repetycja czy innowacja?, pod red. A. Jarmuszkiewicz i J. Tabaszewskiej F. Moretti, Przypuszczenia na temat literatury światowej, „Teksty Drugie” 2014, nr 4 F. Moretti, Wykresy, mapy, drzewa. Abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury V. Nabokov, Wykłady o literaturze J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej E. Wichrowska (red.), Europejski kanon literacki Wybrane teksty omawiane podczas wykładu i ćwiczeń: Apollinaire, Guillaume, wybrane wiersze Artaud, Antonin, Teatr i jego sobowtór Asturias, Miguel Ángel, Pan Prezydent Babel, Izaak, Armia konna Barnes, Djuna, Ostępy nocy Barth, John, Literatura wyczerpania Beckett, Samuel, Końcówka Beigbeder, Frédéric, 29,99 Bernhard, Thomas, Wycinka Bolaño, Roberto, Dzicy detektywi Borges, Jorge Luis, wybrane utwory Brecht, Bertolt, Kariera Artura Ui Bułhakow, Michaił, Mistrz i Małgorzata Burgess, Anthony, Mechaniczna pomarańcza Burroughs, William S., Ćpun Calvino, Italo, Jeśli zimową nocą podróżny Camus, Albert, Dżuma Canetti, Elias, Ocalony język Čapek, Karel, Inwazja jaszczurów Celan, Paul, wybrane wiersze Céline, Louis-Ferdinand, Podróż do kresu nocy Chlebnikow, Wielimir, wybrane wiersze Coetzee, John Maxwell, Foe Cohen, Leonard, wybrane utwory Compton-Burnett, Ivy, Służący i służąca Conrad, Joseph, Jądro ciemności Cortázar, Julio, Gra w klasy DeLillo, Don, Biały szum Dürrenmatt, Friedrich, Wizyta starszej pani Eco, Umberto, Imię róży Eliot, T.S., Ziemia jałowa Faulkner, William, Światłość w sierpniu Federman, Raymond, Podwójna wygrana jak nic Genet, Jean, Matka Boska Kwietna Ginsberg, Allen, Skowyt Hašek, Jaroslav, Przygody dobrego wojaka Szwejka Heller, Joseph, Paragraf 22 Hesse, Hermann, Wilk stepowy Hofmannsthal, Hugo von, List lorda Chandosa Houellebecq, Michel, Cząstki elementarne Hrabal, Bohumil, Postrzyżyny Huxley, Aldous, Nowy wspaniały świat Ionesco, Krzesła, Łysa śpiewaczka, Nosorożec Jarry, Alfred, Czyny i myśli doktora Faustrolla, patafizyka. Powieść neoscjentystyczna Jelinek, Elfriede, Pianistka Jerofiejew, Wieniedikt, Moskwa–Pietuszki Joyce, James, Ulisses Kafka, Franz, Przemiana Kane, Sarah, Zbombardowani Kerouac, Jack, W drodze Kesey, Ken, Lot nad kukułczym gniazdem Kōbō, Abe, Kobieta z wydm Kubin, Alfred, Po tamtej stronie Kundera, Milan, Żart Lasker-Schüler, Else, Malik Lavant, Christine, Zapiski z domu wariatów Lispector, Clarice, wybrane opowiadania Lorca, Federico Garcia, wybrane wiersze Malaparte, Curzio, Kaputt Mann, Thomas, Czarodziejska góra Miller, Henry, Zwrotnik Raka Mishima, Yukio, Złota pagoda Müller, Herta, Sercątko Musil, Robert, Człowiek bez właściwości Nabokov, Vladimir, Blady ogień Oberiuci, wybrane utwory Orwell, George, Rok 1984 Perec, Georges, Zniknięcia Pirandello, Luigi, Sześć postaci w poszukiwaniu autora Płatonow, Andriej, Dół Proust, Marcel, W poszukiwaniu straconego czasu Pynchon, Thomas, 49 idzie pod młotek Quignard, Pascal, Taras w Rzymie Remarque, Erich Maria, Na zachodzie bez zmian Rilke, Rainer Maria, Elegie duinejskie Robbe-Grillet, Alain, Żaluzja Roth, Philip, Kompleks Portnoya Rosendorfer, Herbert, Budowniczy ruin Sarraute, Nathalie, Tropizmy Sebald, W. G., Wyjechali Sołżenicyn, Aleksandr, Archipelag GUŁag Steinbeck, John, Grona gniewu Updike, John, Uciekaj, Króliku Vonnegut, Kurt, Kocia kołyska Wallace, David Foster, wybrane eseje Walser, Robert, Zbój Woolf, Virginia, Orlando |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: główne nurty, idee i konteksty XX-wiecznej literatury polskiej i europejskiej; zna i rozumie: głównych twórców oraz ewolucję poszczególnych gatunków literackich. Absolwent potrafi: posługiwać się wiedzą historycznoliteracką, wyszukiwać informacje z zakresu XX-wiecznej historii literatury polskiej i europejskiej. Absolwent jest gotów do: uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy; interesuje się nowymi zjawiskami w kulturze i sztuce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Praca zaliczeniowa związana z jedną z lektur dyskutowanych podczas ćwiczeń. Przychylnie widziana także aktywność i obecność na zajęciach. Wykład: Egzamin ustny. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Piotr Sadzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Czubaj, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Czubaj, Piotr Sadzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.