Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne i komunikacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1A1TI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne i komunikacyjne
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi programami, narzędziami i środkami multimedialnymi służącymi edycji i pracy z tekstem. Studenci poznają obsługę i praktyczne wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych, przygotowywanie materiałów multimedialnych (prezentacji), podstawy obróbki plików graficznych, dźwiękowych oraz filmowych. Uczą się przeszukiwania i interpretowania zawartości baz danych, w szczególności słowników, korpusów, bibliotek wirtualnych i innych baz znajdujących się w Internecie.

Pełny opis:

1. Podstawy netykiety: pisanie i adresowanie maili, szablony odpowiedzi. Funkcje poczty gmail: tworzenie spotkań, wspólny dysk, wydarzenia cykliczne, kalendarz, tworzenie ankiet. Udostępnianie plików: Dropbox, WeTransfer. Platformy do spotkań online (Google Meet, Zoom).

2. Zasoby Biblioteki Uniwersyteckiej: tagowanie, wyszukiwanie przez hasła, schowek, zapisywanie wyszukiwania. Wyszukiwarki naukowe i inne otwarte zasoby.

3. Zasoby biblioteczne i szukanie literatury. Przegląd katalogów, baz danych, zasobów elektronicznych, repozytoriów, bibliotek cyfrowych, otwartych źródeł internetowych.

4. Ocena wyszukiwanych źródeł. Unikanie plagiatu. Słowniki, programy tłumaczeniowe. Specjalistyczne terminy w językach obcych.

5. Zasoby cyfrowe: korpusy i kompendia elektroniczne

6. Menedżery bibliografii – Mendeley: organizowanie własnej biblioteki materiałów naukowych. Generowanie cytatów, tworzenie bibliografii i jej szybka modyfikacja. Importowanie dokumentów.

7. Tworzenie i projektowanie grafik oraz map myśli. Podstawy pracy z programami Canva i MindMup.

8. Redakcja tekstu w Microsoft Word. Tworzenie automatycznego spisu treści. Przypisy, bibliografia i cytaty. Indeksy, nagłówki, odsyłacze i stopki. Strony tytułowe. Tryb śledzenia zmian i komentarze. Importowanie ilustracji, tworzenie wykresów.

9. Efektywne tworzenie prezentacji. Proporcja tekstu do obrazu, wykorzystanie czasu, znaczenie barw i perspektywy, ilustracje. Microsoft Power Point oraz Prezi. Typy prezentacji: pecha kucha, elevator pitch, 3MT.

10. Podstawy pracy z programem Subtitle Edit: tworzenie napisów do filmów.

Literatura:

Frye, C., & Lambert, J. (2019). Microsoft Office 2019 Krok po kroku. PROMISE.

Kammel, T. (2018). Moc w gębie: jak gadać, żeby się dogadać. Altenberg.

Pałka, P., & Kwaśnicka-Janowicz, A. (2017). Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia): https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf.

Rychlik, M. (2013). Epoka cyfrowa i jej nowe wskaźniki altmetryczne. Biuletyn EBIB, 8(144).

Wolański, A. (2008). Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Materiały i prezentacje udostępnione podczas kursu.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu studenci potrafią:

- pisać maile zgodnie z zasadami netykiety i normami uniwersyteckimi oraz korzystać z pakietu G Suite;

- efektywnie wyszukiwać informacje oraz dokonać ich selekcji – zarówno w odniesieniu do baz naukowych, jak i internetowych;

- przygotować oraz wygłosić krótką prezentację z użyciem odpowiedniego programu;

- orientować się w zasobach cyfrowych, przydatnych dla filologów;

- wykonać proste infografiki, mapy myśli oraz napisy do materiałów audiowizualnych;

- wykorzystać w praktyce zasady przygotowania tekstu naukowego;

- korzystać z menedżerów bibliografii oraz opracować spis literatury do pracy naukowej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach (wypowiedzi na forach, zadania), zaliczenie testu końcowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kosman, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Marcin Kosman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kosman, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Marcin Kosman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)