Małe formy publicystyczne - warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A2MF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Małe formy publicystyczne - warsztaty |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach o charakterze warsztatowym przyjrzymy się różnym formom "małej publicystyki". Przećwiczymy sprawne tworzenie treści publicystycznych w oparciu o informacje zastane, kreatywne pomysły na realizację treści i stosowny dobór formy twórczej do tematyki oraz potrzeb odbiorcy. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omówione i zrealizowane zostaną m.in. następujące tematy: 1. Czym jest publicystyka? Dlaczego w klasycznym ujęciu oddzielamy ją od informacji? Różnice między publicystyką, informacją a komunikacją nakłaniającą. 2. Gdzie, poza chodnikiem, szukać tematów - o inspiracji, odwołaniach, cytatach, skrzydlatych słowach, kulturze remiksu, intertekstualności i multiautorstwie. 3. Publicystyka w mediach tradycyjnych i w mediach "nowoczesnych". 4. Przykładowe małe formy publicystyczne: notka, wywiad, biogram, sylwetka, szkic, mem, komiks, relacja, fotorelacja, felieton, polemika, blog, reportaż - w ujęciu praktycznym i historycznym. 5. Od kogo warto się uczyć - o znaczących przedstawicielach publicystyki i twórcach medialnych, dawnych i współczesnych. 6. Dekonstrukcja. Analiza pragmatyczno-retoryczno-językowa na przykładzie wybitnej publicystyki. |
Literatura: |
1. Bąk, Janina. 2020. Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. 2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka. 2021. Kazimierz Wolny-Zmorzyński (red.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 3. King, Stephen. 2021. Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka. 4. Pisanie. Z Ryszardem Kapuścińskim rozmawia Marek Miller. 2012 Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”. 5. Przemowa noblowska Olgi Tokarczuk, https://www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf, dostęp 12.05.2022. 6. Szczygieł, Mariusz. 2022. Fakty muszą zatańczyć, Warszawa: Dowody na Istnienie. 7. Tkaczyk, Paweł. 2017. Narratologia. Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Wolny-Zmorzyński, Kazimierz. 2007. Fotograficzne gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent/Absolwentka kursu: - zna specyfikę różnego rodzaju tekstów publicystycznych, - zna rys historyczny różnych gatunków publicystycznych, - zna wybitnych przedstawicieli rodzimej publicystyki, - potrafi odwołać się do tradycyjnych kanonów gatunków publicystycznych, - rozumie różnicę pomiędzy treściami publicystycznymi, informacyjnymi oraz perswazyjnymi, - rozumie znaczenie znajomości kontekstu, doświadczenia i wiedzy ogólnej dla jakości warsztatu pisarskiego, - potrafi dopasować formę wyrazu do tematyki i potrzeb odbiorcy, - potrafi napisać atrakcyjną sylwetkę, wywiad, szkic, fotorelację, wpis w mediach społecznościowych, - swobodnie operuje środkami językowymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Frekwencja (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) 2. Aktywny i zaangażowany udział w zajęciach grupowych i zadaniach indywidualnych 3. Wysoki poziom prac realizowanych w trakcie kursu 4. Wysoki poziom pisemnej pracy zaliczeniowej, przygotowanej w oparciu o nabytą wiedzę i umiejętności W wypadku niemożności uzyskania zaliczenia na zasadach opisanych powyżej (aktywność, prezentacja na forum) z powodu trudności osobistych, indywidualna forma zaliczenia może zostać uzgodniona z prowadzącym tylko i wyłącznie za okazaniem przez studenta dokumentu poświadczającego niedyspozycję (m.in. zaświadczenie z BON, dokumentacja lęku społecznego itp.). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.