Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja i kultura intermedialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1A3KK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja i kultura intermedialna
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 3 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

orientacja w przestrzeni mediów współczesnych i kultury hybrydycznej, znajomość cech tekstów kultury współczesnej,.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są intermedialności - jej sposobom przejawiania się w kulturze, oddziaływaniu na dyskursy kultury, formę i funkcje tekstów modelowanych medialnie.

Pełny opis:

Komunikacja i kultura intermedialna to przestrzeń naszej teraźniejszości. Zajęcia oferują rozpoznawanie środków i narzędzi komunikacji intermedialnej, ustalenie cech kultury intermedialnej; refleksję nad udziałem intermedialności w kształtowaniu form dyskursywnych i funkcji w nich dominujących (np. informacyjnej, perswazyjnej czy estetycznej). W toku zajęć rozważymy relacje, w jakie wchodzą takie kategorie jak semiotyczność, medialność, modalność, intertekstualność, intermedialność, transdyskursywność. Podejmiemy zagadnienia związane z modelowaniem medialnym tekstu, rzutowaniem modelowania medialnego na kulturę. Analizie poddamy zagadnienie przekładu intermedialnego, jego uwarunkowań, skutków w przestrzeni gatunków sztuki. Zajmiemy się medialnym modelowaniem struktur tekstowych (narracji, kompozycji, figur), problemem wzajemnych reprezentacji sztuk – wysiłkiem, jaki podejmują media sztuki w celu wyrażenia języka innych sztuk (remediacją języka sztuki). Pod namysł poddamy cyfrowe teksty transmedialne.

Zagadnienia teoretyczne sondowane są na materiale empirycznym.

Literatura:

Uwaga

• wykaz stanowi orientacyjną chmurę bibliograficzną, z której wybrane zostaną konkretne lektury;

• prowadzący zastrzegają sobie prawo dokonania zmian w zaproponowanym wykazie – dostosowania go do zgłaszanych w trakcie spotkań badawczych potrzeb uczestników, wskazywania fragmentów szczególnie ważnych dla planowanej dyskusji;

Proponowana literatura przedmiotu

Izabella Adamczewska, Pisarz w mediach masowych, czyli autentyzm jako literacki chwyt (auto)promocyjny, Teksty Drugie 2012/6

Birkholc Robert, Narracja subiektywna zapośredniczona jako filmowa „mowa pozornie zależna”, w: Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E.Szczęsna, P.Kubiński, M.Leszczyński, Kraków 2017.

Chmielecki Konrad, Estetyka intermedialnosci, Kraków 2008.

Czochaj Małgorzata, O adaptacji, ekranizacji, przekładzie intersemiotycznym i innych zmartwieniach teorii literatury, filmu i mediów, Przestrzenie Teorii 2011, nr.16 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2747/1/choczaj_t_16.pdf

Hejmej Andrzej Skryptoralność Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Kraków 2022

5. Hejmej Andrzej, Komparatystyka intermedialna, Rocznik Komparatystyczny 2016/7 (lub Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E.Szczęsna, P.Kubiński, M.Leszczyński, Kraków 2017

Kaczmarczyk Katarzyna, Narratologia transmedialna. Założenia, cele i badania, „Tekstualia” 2015/4(43).

Kubiński Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.

Sikorska Joanna, Ponad inter-, w kręgu trans-. Nowelizacje gier wideo jako przykład narracji transmedialnych, „Forum poetyki” 2019 nr18. file:///F:/ksi%C4%85%C5%BCki%20cz.2%20intermedialno%C5%9B%C4%87/J.%20Sikorska,%20Nowelizacje%20gier%20wideo%20jako%20przyk%C5%82ad%20narracji%20transmedialnych.pdf

Słodczyk Rozalia, Terminologiczne konfuzje wokół zagadnienia relacji werbalno-wizualnych: ekfraza a intersemiotyczność, intermedialność, obrazowość, ikoniczność, w: „Porównania” 2018/1.

Szczęsna Ewa, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.

Szczęsna Ewa, Poetyka mediów, Warszawa 2007, s.14-36. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17354/poetyka%20ksi%20%20ka%20ost.pdf?sequence=1

Wasilewska-Chmura Magdalena, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011, s.19-43.

Winiecka Elżbieta, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackości w internecie, Kraków 2020.

Wysłouch Seweryna Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuk, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004

Efekty uczenia się:

nabycie wiedzy na temat komunikacji intermedialnej - zapoznanie się z teoriami, ustaleniami naukowymi na jej temat; umiejętności problematyzowania zagadnień związanych z intermedialnością, inter/transsemiotycznością, interdyskursywnością, modalnością, konwergencją mediów, remediacją. Nabycie umiejętności tropienia, opisywania, interpretowania wpływu intermedialności na kształtowanie znaczeń i struktur tekstowych, dyskursów i praktyk kulturowych; rozpoznawania i analizowania perswazji medialnej.

Metody i kryteria oceniania:

Student zalicza przedmiot na podstawie aktywności podczas zajęć: uczestnictwa w dyskusji, wprowadzeń do tematu dot. stanu badań; prezentacji przykładów.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sadzik, Ewa Szczęsna
Prowadzący grup: Ewa Szczęsna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zob. podstawowe informacje o przedmiocie

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

j.w.

Uwagi:

prowadzący zastrzega sobie prawo do wprowadzania modyfikacji w sferze lektur, podejmowanych zagadnień, dostosowywania ich do bieżących potrzeb studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kubiński, Piotr Sadzik, Ewa Szczęsna
Prowadzący grup: Piotr Kubiński, Ewa Szczęsna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zob. podstawowe informacje o przedmiocie

Pełny opis:

j.w.

Literatura:

j.w.

Uwagi:

prowadzący zastrzega sobie prawo do wprowadzania modyfikacji w sferze lektur, podejmowanych zagadnień, dostosowywania ich do bieżących potrzeb studentów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)