Informacja naukowa w pracy redaktora i wydawcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-W1A2IN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Informacja naukowa w pracy redaktora i wydawcy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu (II r. st.) - stacjonarne Przedmioty specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów - studia stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Przedstawione i scharakteryzowane zostaną najważniejsze wyszukiwarki i katalogi oraz internetowe bazy danych z zakresu szeroko pojętej nauki o literaturze.Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Podczas zajęć dyskutowane będą także kwestie z zakresu czytelnictwa i bibliotekoznawstwa. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Przedstawione i scharakteryzowane zostaną najważniejsze wyszukiwarki i katalogi oraz internetowe bazy danych z zakresu szeroko pojętej nauki o literaturze. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Podczas zajęć dyskutowane będą także kwestie z zakresu czytelnictwa i bibliotekoznawstwa. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. Tematyka zajęć: 1.Historia czytania, popularyzacja czytelnictwa we współczesnym świecie. 2.Biblioteki w Polsce i na świecie: ich rola, zadania i funkcje w XXI wieku. 3. Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej: perspektywa historyczna. 4. Bibliografie w Polsce: od XIX wieku do dzisiaj. 5. Pracownia bibliograficzna: struktura, zbiory, materiały. 6. Najważniejsze publikacje pomocne w językowym i merytorycznym opracowaniu tekstów dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych. 7. Źródła elektroniczne w pracy redaktora (edytora) tekstów naukowych. 8. Struktura tekstu naukowego. 9.Rodzaje i zasady tworzenia przypisów. 10. Najczęstsze błędy popełniane w przypisach; korekta i redakcja tekstu. 11. Zasady tworzenia bibliografii załącznikowej. 12. Najczęstsze błędy popełniane w zestawieniach bibliograficznych. 13. Indeksy: rodzaje i zasady tworzenia. |
Literatura: |
1. Antczak M., Nowacka A.: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa 2009. 2. Bibliografia: teoria, dydaktyka, praktyka. Pod red. Jadwigi Woźniak-Kasperek i Mikołaja Ochmańskiego. Warszawa 2009. 3. Dembowska M.: Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa: wybór prac. Warszawa 1999. 4. Gawecka A.: Teoria i metodyka bibliografii: (wybór tekstów autorów polskich) 1945–1980. Warszawa 1987. 5. Korpała J.: Dzieje bibliografii w Polsce. Warszawa 1989. 6. Loth R.: Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006. 7. Starnawski J.: Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. Warszawa 1982 i nast. 8. Winek T.: Nauki pomocnicze literaturoznawstwa. Warszawa 2007. 9. Wolańska E. [i in.]: Jak pisać i redagować: poradnik redaktora: wzory tekstów użytkowych. Warszawa 2010. 10. Materiały przekazane przez prowadzącego: książki, artykuły prasowe itp. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student potrafi: – budować spójny tekst naukowy – swobodnie korzystać z poznanych zestawień bibliograficznych – samodzielnie opracować przypisy i bibliografię załącznikową do tekstu naukowego – na podstawie poznanych opracowań specjalistycznych – samodzielnie opracować przypisy do tekstów dziewiętnastowiecznych – wykonać prawidłową korektę opisu bibliograficznego – samodzielnie opracować indeksy. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywne uczestnictwo w zajęciach - dyskusja i lektura zadanych tekstów; - zaliczenie sprawdzianu pisemnego (sporządzanie przypisów i bibliografii); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Bąbiak, Zofia Smuga | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Bąbiak, Zofia Smuga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. Tematyka zajęć: 1. Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej: perspektywa historyczna 2. Bibliografie w Polsce: od XIX wieku do dzisiaj 3. Pracownia bibliograficzna: struktura, zbiory, materiały 4. Najważniejsze publikacje pomocne w językowym i merytorycznym opracowaniu tekstów dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych 5. Źródła elektroniczne w pracy redaktora (edytora) tekstów naukowych 6. Struktura tekstu naukowego 7. Rodzaje i zasady tworzenia przypisów 8. Najczęstsze błędy popełniane w przypisach: korekta 9. Zasady tworzenia bibliografii załącznikowej 10. Najczęstsze błędy popełniane w zestawieniach bibliograficznych 11. Indeksy: rodzaje i zasady tworzenia |
|
Literatura: |
Literatura 1. Antczak M., Nowacka A.: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa 2009. 2. Bibliografia: teoria, dydaktyka, praktyka. Pod red. Jadwigi Woźniak-Kasperek i Mikołaja Ochmańskiego. Warszawa 2009. 3. Dembowska M.: Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa: wybór prac. Warszawa 1999. 4. Gawecka A.: Teoria i metodyka bibliografii: (wybór tekstów autorów polskich) 1945–1980. Warszawa 1987. 5. Korpała J.: Dzieje bibliografii w Polsce. Warszawa 1989. 6. Loth R.: Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006. 7. Starnawski J.: Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. Warszawa 1982 i nast. 8. Winek T.: Nauki pomocnicze literaturoznawstwa. Warszawa 2007. 9. Wolańska E. [i in.]: Jak pisać i redagować: poradnik redaktora: wzory tekstów użytkowych. Warszawa 2010. 10. Materiały przekazane przez prowadzącego: książki, artykuły prasowe itp. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 będą prowadzone w trybie zdalnym. Ćwiczenia będą prowadzone synchronicznie na platformie G Suite (Google Meet). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Bąbiak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Bąbiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są pozyskiwaniu informacji w pracy edytora, redaktora i korektora tekstów naukowych. Omawiane są na nich sposoby poszukiwania autorytatywnej wiedzy w literaturze pomocniczej – drukowanej i cyfrowej. Oprócz tradycyjnych zagadnień związanych z warsztatem bibliograficznym polonisty pojawią się zagadnienia dotyczące specjalistycznych poradników w pracy redaktora (edytora) tekstu oraz wydawcy książki i prasy. Zajęcia przygotowują do samodzielnego wykonywania kwerendy, tworzenia bibliografii, przypisów i indeksów, a także do opracowywania źródeł oraz ich krytycznej interpretacji. Tematyka zajęć: 1. Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej: perspektywa historyczna 2. Bibliografie w Polsce: od XIX wieku do dzisiaj 3. Pracownia bibliograficzna: struktura, zbiory, materiały 4. Najważniejsze publikacje pomocne w językowym i merytorycznym opracowaniu tekstów dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych 5. Źródła elektroniczne w pracy redaktora (edytora) tekstów naukowych 6. Struktura tekstu naukowego 7. Rodzaje i zasady tworzenia przypisów 8. Najczęstsze błędy popełniane w przypisach: korekta 9. Zasady tworzenia bibliografii załącznikowej 10. Najczęstsze błędy popełniane w zestawieniach bibliograficznych 11. Indeksy: rodzaje i zasady tworzenia |
|
Literatura: |
Literatura 1. Antczak M., Nowacka A.: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik. Warszawa 2009. 2. Bibliografia: teoria, dydaktyka, praktyka. Pod red. Jadwigi Woźniak-Kasperek i Mikołaja Ochmańskiego. Warszawa 2009. 3. Dembowska M.: Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa: wybór prac. Warszawa 1999. 4. Gawecka A.: Teoria i metodyka bibliografii: (wybór tekstów autorów polskich) 1945–1980. Warszawa 1987. 5. Korpała J.: Dzieje bibliografii w Polsce. Warszawa 1989. 6. Loth R.: Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006. 7. Starnawski J.: Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. Warszawa 1982 i nast. 8. Winek T.: Nauki pomocnicze literaturoznawstwa. Warszawa 2007. 9. Wolańska E. [i in.]: Jak pisać i redagować: poradnik redaktora: wzory tekstów użytkowych. Warszawa 2010. 10. Materiały przekazane przez prowadzącego: książki, artykuły prasowe itp. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.