Inflanty nieutracone. Polsko-łotewskie dziedzictwo kulturowe na Łotwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-INF-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Inflanty nieutracone. Polsko-łotewskie dziedzictwo kulturowe na Łotwie |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie KJOMiB Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Polonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą historii i obecności polskiej kultury na Łotwie oraz odkryciu potencjału wspólnego dziedzictwa we współczesnych relacjach dwustronnych. |
Pełny opis: |
Podczas konwersatorium omawiane będą związki historyczne oraz kulturowe między Polską a Łotwą. Poprzez rekonesans faktów z zakresu historii polsko- łotewskiej, prezentację wybitnych postaci z pogranicza obu narodów, także w oparciu o dostępne materiały literackie - tzw. literatura inflancka – oraz przykłady zabytków kultury (np. elementy sztuki sakralnej oraz miejsc związanych z historią oręża polskiego) przyjrzymy się wspólnemu dorobkowi kulturowemu i wspólnocie historycznej Polaków oraz Łotyszy. W trakcie poznawania elementów wspólnego dziedzictwa postaramy się stworzyć swoistą polsko- łotewską topografię kulturową. Pochylimy się także nad sposobami wykorzystania potencjału spuścizny kulturowej obu narodów. Nakład pracy studentów uczestniczących w zajęciach szacowany jest następująco: – udział w zajęciach – 1 ECTS – bieżące przygotowywanie się do zajęć – 1 ECTS – przygotowanie prezentacji – 1 ECTS |
Literatura: |
Literatura (wybrane fragmenty z podanych pozycji) Literatura źródłowa: • Aftanazy R.: Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, t. 1–11, 61991-1997 • Benisławska K.: Pieśni sobie śpiewane, 2000. • Bujnicki K.: Pamiętniki księdza Jordana, 1852. • Chłopicki E.: Notatki z różnoczasowych podróży po kraju. (Inflanty, Żmudź, Litwa i Pobereże), 1863. • Dąbrowska M., U północnych sąsiadów, 1929. • Durejko A. Polskie wiersze znad Dźwiny, 1994. • Limanowski B.: Pamiętniki (1835-1870), 1961. • Manteuffel G.: Inflanty polskie oraz Listy znad Bałtyku., wstęp, red. i oprac. Krzysztof Zajas, 2009. Pisma wybrane, t. 1. • Ludwika Hipolita Plater: Dramat bez nazwy. Wstęp i opracowanie: Dorota Samborska-Kukuć, 2015. • Rubon, wyd. Bujnicki K., (1842-1849). • Ulanowska S.: Łotysze Inflant Polskich, a w szczególności z gminy wielońskiej pow. Rzeżyckiego. Obraz etnograficzny przez Stefaniję Ulanowską, cz I–III (1891, 1892, 1895. Opracowania: • Dębiński D.: Na maryjnych szlakach Europy. Łotwa, 2009. • Durejko A.: Polskie życie kulturalne na Łotwie, 2001. • Dybaś B.: Terytoria inflanckie w ramach Rzeczypospolitej (1561-1795), [w:] B. Dybaś, P. Hanczewski, T. Kempa (red.), Rzeczpospolita w XVI-XVIII wieku. Państwo czy wspólnota?, 2007, 179-192. • Głuszko M.: Polacy w Lipawie, 2018. • Łotwa -Polska. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej nt. „Polsko- Łotewskie związki polityczne, ekonomiczne i kulturalne od XVI w. do 1940 r., red. Sozański J., 1995. • Janicki A.; Laszczkowski M., Jēkabsons Ē., Polentechnikum, 2012. • Jēkabsons Ē.: Ziemie łotewskie między Wschodem a Zachodem Europy, 2007. • Łossowski P.: Łotwa nasz sąsiad, 1990. • Kolbuszewski S.: Główne rysy kultury łotewskiej, 1937. • Kultura polska na Łotwie: red. Sozański J., Szklennik R., 1994. • Budzyński R.: Historyk z Inflant Polskich. Gustaw Manteuffel (1832–1916), 2023. • Michaliszyn M., Udział polskich naukowców w tworzeniu Łotewskiego Słownika Konwersacji (zarys problematyki). Przegląd Humanistyczny, Nr 2/2015, 153-166, 2015.33 • Michaliszyn M.: Mniejszość polska w odrodzonej Łotwie, Investigationes Linguisticae, nr 42, 2018, 38-57. • Polacy na Łotwie: red. Walewander E., 1993. • Polska i kraje bałtyckie w dialogu kultur: red. Barkowska K., Kazjukevičs A, 2007. • Samborska – Kukuć D. : Polski Inflantczyk. Kazimierz Bujnicki (1788-1878) – pisarz i wydawca, 2008. • Sozański J.: Moje Inflanty, 2004. • Rączka- Jeziorska T.: Romantyzm polsko-inflancki. Sylwetki, teksty, archiwa, 2016. • Rączka- Jeziorska T., O literackiej topografii dawnych dworów polsko-inflanckich, Prace i Studia Geograficzne, 64.4, 2019, 67-77. • Śladami kultury polskiej na Łotwie, red. Čaupale R., Związek Polaków na Łotwie, 2007. • Zajas K.: Nieobecna kultura. Przypadek Inflant Polskich, 2008. • Ziemlewska A.: Ryga w Rzeczypospolitej polsko-litewskiej, 2008. • Piasta M.: Polskie dziedzictwo kulturowe na Łotwie - niewykorzystany potencjał turystyczny https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Turystyka_Kulturowa/Turystyka_Kulturowa-r2011-t-n8/Turystyka_Kulturowa-r2011-t-n8-s30-49/Turystyka_Kulturowa-r2011-t-n8-s30-49.pdf2 • Piątkowski T.: Łotwa. Sąsiedzi naszych sąsiadów, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: – Student orientuje się w historii relacji polsko- łotewskich. – Orientuje się we wspólnej topografii kulturowej. – Rozpoznaje ważne postaci (i ich dzieła) z pogranicza kultury polskiej i łotewskiej. Umiejętności: – Potrafi samodzielnie interpretować kontekst kulturowy materiałów źródłowych. – Potrafi poruszać się w źródłach oraz literaturze przedmiotu z zakresu obecności polskiej na Łotwie, – Potrafi rozpoznawać miejsca i interpretować związane z nimi narracje, które posiadają potencjał dla turystyki kulturowej polsko- łotewskiej. Kompetencje społeczne: – Rozumie wpływ zjawisk historycznych i społecznych na kształt współczesnych relacji kulturowych między państwami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz prezentacja wybranego (uzgodnionego z prowadzącą) zagadnienia związanego z tematyką konwersatorium. Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna powinna być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym. Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Monika Michaliszyn, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Monika Michaliszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.