Nauka polskiego języka migowego, poziom B1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B1M2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka polskiego języka migowego, poziom B1 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii PJM - stacjonarne 2go stopnia Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poziom docelowy kursu odpowiadający poziomowi A2/B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) oraz poziomowi A2/B1 według Sign languages and the Common European Framework of Reference for Languages. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Po kursie na tym poziomie student rozumie główny sens wypowiedzi na temat mu znany, związany z pracą, szkołą, czasem wolnym itp. Rozumie najważniejsze informacje dotyczące wydarzeń współczesnych, lub tematów związanych z zainteresowaniami osobistymi lub zawodowymi, gdy miga się dość wolno i wyraźne. Potrafi zrozumieć teksty zawierające najczęściej używane wyrażenia związane z życiem codziennym i zawodowym. Potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu znane i go interesujące, lub odnoszące się do życia codziennego (np. rodzina, zainteresowania, praca, podróże i wydarzenia bieżące). Potrafi łączyć wyrazy i wyrażenia w prosty sposób, aby opisać doświadczenia i wydarzenia, swoje marzenia, nadzieje, ambicje. Umie podać przyczyny i wyjaśnienia, sformułować opinie i plany. Umie opowiedzieć jakąś historię, oraz zrelacjonować treść filmu lub książki, albo opisać swoje reakcje. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia tematyczne: 1. Zajęcia powtórzeniowe, mające na celu przypomnienie materiału z pierwszego semestru oraz odświeżenie kontaktu z komunikacją wizualną. Praca w parach — studenci przeprowadzają ze sobą wywiady na temat wypoczynku w ferie, a następnie prezentują odpowiedzi drugiej osoby w postaci krótkiego opowiadania. Omówienie zasad organizacji i zaliczenia lektoratu w drugim semestrze. 2. Rozmawianie na temat fabuły filmu, przeczytanych książce/komiksie. 3. Omawianie sposobów podróżowania i roli turystyki w życiu człowieka. Przedstawianie swoich ulubionych wypraw, sposobów podróżowania itp. 4. Podsumowanie i powtórzenie materiału z tematów 1-2. Planowanie wyprawy w góry. Rozmowa o zachowaniu i bezpieczeństwie w górach. 5. Wypadki. Sposoby udzielania pierwszej pomocy. Komunikacja z osobą poszkodowaną. 6. Dyskusja na temat zmian klimatu: przyczyny, skutki, przeciwdziałanie. 7. Debata na temat ekologii we współczesnym świecie. Przedstawianie różnych punktów widzenia. Codzienne sposoby oszczędzania zasobów naturalnych. 8. Opisywanie stanów emocjonalnych i reakcji na różne wydarzenia. Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami. 9. Omawianie sposobów zdrowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie. Dyskusja o dietach (w tym weganizmie). Ekologiczna, ekonomiczna i moralna rola wyborów konsumenckich. 10. Rola aktywności fizycznej w życiu człowieka. Najpopularniejsze dyscypliny, aktywne sposoby spędzania wolnego czasu. Negatywne skutki uprawiania sportu — kontuzje. 11. Omawianie sportu wyczynowego. Prezentacja ulubionych drużyn. Prezentacja zasad danej dyscypliny. 12. Rozmowa o chorobach i zaburzeniach związanych z rozwojem cywilizacyjnym i jakością życia we współczesnym świecie. 13. Usługi dostępne w mieście — omawianie, minidialogi (m.in. transport, hotel, handel, naprawa). 14. Minidialogi w restauracji, pubie, kawiarni dotyczące menu, zamawiania, preferencji, satysfakcji. 15. Zalety i wady życia w mieście. Sposoby poruszania się po mieście, obiekty i usługi. Topografia miasta. 16. Rodzaje i występowanie klęsk żywiołowych. Ich przyczyny, sposoby zabezpieczania się, praca służb ratowniczych i środki ochrony ludności. Szkody powodowane przez klęski. Sposoby ograniczania szkód. 17. Struktura administracyjna i ustrój Polski. Najważniejsze urzędy, instytucje. 18. Instytucje prawa. Rodzaje wykroczeń i przestępstw. Działania prewencyjne. Odpowiedzialność karna i cywilna. 19. Omawianie aktualnych wydarzeń krajowych i międzynarodowych. 20. Omawianie aktualnych wydarzeń związanych z głuchymi i językiem migowym. 21. Przewidywanie przyszłych wydarzeń dotyczących wybranego tematu bieżącego. Przedstawianie różnych możliwych scenariuszy. 22. Prezentacja głuchych artystów i ich dzieł. Filmy/obrazy ważne w kulturze Głuchych. Opisywanie wybranego obrazu. 23. Zapoznanie się z rodzajami poezji miganej. Interpretacja, wywoływane emocje. 24. Opowiadanie fabuły komiksu/książki/filmu. Powtórzenie materiału z całego semestru. Konstruowanie dłuższej wypowiedzi monologowej. 25. Powtórzenie materiału gramatycznego z całego kursu. 26. Ćwiczenie w używaniu znaków i konstrukcji przystających do sytuacji komunikacyjnej i statusu rozmówców. Zagadnienia gramatyczne: — boje — constructed actions — czas przyszły — czasowniki kierunkowe — czasowniki procesowe — elementy budujące spójność opowiadania — elementy niemanualne — elementy słowotwórcze — intensyfikacja cech — klasyfikatory i predykacja klasyfikatorowa — klasyfikatory wielkości i kształtu — konstrukcje modalne — konstrukcje porównawcze — konstrukcje pytajne — konstrukcje rozkaźnikowe — konstrukcje służące do wyrażania sekwencji zdarzeń — konstrukcje warunkowe — konstrukcje wyrażające przypuszczenie — konstrukcje ze znakami grupa i jego — liczebniki inkorporowane — linia czasu — mechanizmy słowotwórcze bazujące na ikoniczności — modyfikacje znaków — mouthing — negacja (szyk) — przestrzenne uzgodnienie liczebników — przestrzeń topograficzna — reduplikacje — referencja (wskazy, zaimki osobowe, przydomki) — role switching — sekwencja czynności — stopniowanie intensywności cechy — stopniowanie intensywności czynności — szyk — topikalizacje — wskazy — wyrażania modalności — wyrażanie czasu przyszłego — wyrażanie strony biernej i zwrotnej — wyrażanie warunków — wyrażanie zdań złożonych — wyrażanie związków przyczynowo-skutkowych — zaimki — zaimki inkorporowane |
Literatura: |
Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzących. Filipczak J., Grabowska-Dobrowolska M., Małgorzata Limanówka M., Migaj razem z nami (kurs multimedialny), Warszawa 2018 Lane H., Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, Warszawa 1996. Łacheta J., Czajkowska-Kisil M., Linde-Usiekniewicz J., Rutkowski P., red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2016 (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl). Minirozmówki migowo(PJM)-polskie i polsko-migowe(PJM), red I. Grzesiak, Olsztyn 2008 Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi przydatne w placówkach opieki zdrowotnej, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010 Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi z zakresu rozwoju zawodowego, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010 Rutkowski, P., Łozińska, S., red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2014. Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, red. M. Świdziński i T. Gałkowski, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: UMIEJĘTNOŚCI swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych rozumie teksty różnego typu, związane z zainteresowaniami osobistymi i zawodowymi rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje WIEDZA posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka ma świadomość kompleksowej natury języka (m. in. gramatyka, fleksja, frazeologia) oraz jego złożoności zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze KOMPETENCJE SPOŁECZNE potrafi współpracować w grupie zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach 2. Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy - aktywność na zajęciach - 15% oceny, - wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych - 35% oceny, - wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny 3. Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
WT LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
ŚR LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
CZ LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 180 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Marek Śmietana, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Anna Butkiewicz, Alicja Klimczewska, Łukasz Krysa, Marek Śmietana, Renata Świderska-Noworyta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.