Gramatyka opisowa polskiego języka migowego 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B1g2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa polskiego języka migowego 2 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia PJM - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z kluczowymi zagadnieniami związanymi z opisem gramatycznym polskiego języka migowego (PJM). Analizowane będą rzeczywiste wypowiedzi użytkowników PJM zaczerpnięte z korpusu tego języka. Wprowadzona zostanie odpowiednia terminologia z zakresu językoznawstwa teoretycznego. Nabyta wiedza ułatwi studentom refleksję nad strukturami poznawanymi w trakcie nauki PJM. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę opisu gramatycznego polskiego języka migowego (PJM). Wyposażają studentów w narzędzia i kompetencje niezbędne do analizowania zjawisk gramatycznych w językach wizualno-przestrzennych (z użyciem odpowiedniej terminologii). Podstawą empiryczną kursu są rzeczywiste wypowiedzi użytkowników PJM zaczerpnięte z korpusu tego języka. Nabyta wiedza ułatwi studentom refleksję nad strukturami przyswajanymi w trakcie praktycznej nauki PJM w ramach innych zajęć kursowych. Zajęcia pozwalają także uczestnikom na zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych podczas przygotowywania pracy magisterskiej z zakresu lingwistyki migowej. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: 1. Opis wybranych zjawisk gramatycznych PJM z wykorzystaniem terminologii i narzędzi metodologicznych współczesnej lingwistyki migowej 2. Składnia jako podstawa kompetencji komunikacyjnej 3. Gramatyka a struktura informacyjna w polskim języku migowym (rozczłonkowanie tematyczno-rematyczne) 4. Szyk zdaniowy 5. Struktura zdań migowych i ich typy 6. Złożone konstrukcje zdaniowe (parataksa i hipotaksa) 7. Typy zdań podrzędnych (np. warunkowe, względne) 8. Procesy gramatykalizacyjne zachodzące w PJM 9. Wariantywność form gramatycznych używanych w PJM 10. Kształtowanie komunikatu migowego przez czynniki o charakterze gramatycznym i pragmatycznym 11. Analiza danych korpusowych pod względem wybranych właściwości gramatycznych PJM |
Literatura: |
A. Baker, R. Pfau (2016), red., The linguistics of sign languages: An introduction. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. J. Łacheta, M. Czajkowska-Kisil, J. Linde-Usiekniewicz, P. Rutkowski (2016), red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl). R. Pfau, M. Steinbach, B. Woll (2012), red., Sign language: An international handbook. Berlin: De Gruyter Mouton (wybrane rozdziały). P. Rutkowski (2017), red., Ikoniczność w gramatyce i leksyce polskiego języka migowego (PJM) (Lingwistyka Migowa w Polsce / Sign Linguistics in Poland: 1), Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. P. Rutkowski, S. Łozińska (2011), O niedookreśloności semantycznej migowych predykatów klasyfikatorowych, w: Różne formy, różne treści, red. M. Bańko, D. Kopcińska, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 211-223. P. Rutkowski, S. Łozińska (2014), red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. P. Rutkowski, A. Kuder, M. Czajkowska-Kisil, J. Łacheta (2015), The structure of nominal constructions in Polish Sign Language (PJM): A corpus-based study, Studies in Polish Linguistics 10 (1), 1-15 P. Rutkowski, A. Kuder, J. Filipczak, P. Mostowski (2015), Analiza suprasegmentalnych wykładników negacji w polskim języku migowym (PJM) jako przykład wykorzystania metod korpusowych w badaniach nad komunikacją wizualno-przestrzenną, w: Metodologie językoznawstwa. Od dialektologii do dialektyki (Łódzkie Studia z Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego / Łódź Studies in English and General Linguistics: 4), red. P. Stalmaszczyk, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 109-130. P. Rutkowski, S. Łozińska (2016), Argument linearization in a three-dimensional grammar: A typological perspective on word order in Polish Sign Language (PJM), Journal of Universal Language, 17.1, 109-134. M. Świdziński, P. Rutkowski (2022), Korpus ogólny jako model danego języka naturalnego: korpusy języków fonicznych a Korpus Polskiego Języka Migowego, Poradnik Językowy 3, 7-22 P. Tomaszewski (2011), Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego, w: Język jako przedmiot badań psycholingwistycznych. Psycholingwistyka i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, 184-238. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student/studentka: [w zakresie wiedzy:] ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej, terminologii i metod stosowanych w badaniach nad gramatyką wizualno-przestrzenną; ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych aspektów struktury gramatycznej polskiego języka migowego (PJM), jej cech charakterystycznych, a także różnic i podobieństw między PJM a innymi językami migowymi oraz językami fonicznymi; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat związków między gramatyką a innymi wymiarami komunikacji migowej; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o najważniejszych nowych odkryciach naukowych w zakresie badań nad gramatyką PJM; [w zakresie umiejętności:] posiada umiejętność samodzielnego zdobywania i rozwijania wiedzy w zakresie analizy gramatycznej; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu gramatyki wizualno-przestrzennej, rozwijając swoje umiejętności badawcze; posiada umiejętność przygotowania i prowadzenia prostych badań z zakresu gramatyki migowej, zna i rozumie terminologię gramatyczną i potrafi ją stosować; posiada umiejętności krytycznego odwoływania się do poglądów innych autorów; potrafi posługiwać się terminologią oraz narzędziami teoretycznymi i analitycznymi potrzebnymi do przygotowania oryginalnej pracy pisemnej o charakterze naukowym z zakresu lingwistyki migowej; [w zakresie kompetencji społecznych:] dobrze zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i swoich umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; docenia wartość zdobywanej wiedzy i potrafi wykorzystywać tę wiedzę do weryfikowania odbieranych treści; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w badaniach naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obowiązkowa obecność na zajęciach, - aktywne uczestnictwo w zajęciach, - systematyczne przygotowywanie zadanego materiału. Forma zaliczenia przedmiotu: test zaliczeniowy i ocena ciągła. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dn. 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji tekstu pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski. Wyrażony w punktach ECTS nakład pracy studenta: - udział w wykładzie: 1 ECTS, - udział w ćwiczeniach: 1 ECTS, - przygotowanie do wykładu: 1,5 ECTS, - przygotowanie do ćwiczeń: 1,5 ECTS, - przygotowanie do testu zaliczeniowego z wykładu: 1 ECTS, - przygotowanie do testu zaliczeniowego z ćwiczeń: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Rafał Darasz, Paweł Rutkowski, Weronika Szymańska-Gątarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.