Metodologia badań kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B2MK-MSK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań kulturowych |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Przedmioty dla II roku filologii PJM - moduł społeczno-kuturowy - stacjonarne 2go stopnia Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi metodami zbierania danych i ich analizy w obrębie badań kulturowych. Każde ze spotkań podzielone jest na 2 części: teoretyczną i praktyczną. W ramach przygotowania do każdych zajęć zalecana będzie lektura wybranych fragmentów z literatury przedmiotu. Zapleczem teoretycznym prowadzonych zajęć będzie tradycja badań nad głuchotą (Deaf Studies, Deafhood Studies). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi metodami zbierania danych i ich analizy w obrębie badań kulturowych. Każde ze spotkań podzielone jest na 2 części: teoretyczną i praktyczną. W ramach przygotowania do każdych zajęć zalecana będzie lektura wybranych fragmentów z literatury przedmiotu. Zapleczem teoretycznym prowadzonych zajęć jest tradycja badań nad głuchotą (Deaf Studies, Deafhood Studies). Badania nad głuchotą to interdyscyplinarna dziedzina badań, która łączy rozmaite metodologie m.in. z antropologii, kulturoznawstwa, ekonomii, geografii, historii, nauk politycznych, psychologii, nauk społecznych i socjologii. Ta dziedzina badań koncentruje się na języku, kulturze i życiu osób niesłyszących z perspektywy społecznej. Podstawowe kategorie studiów nad głuchotą to: deafhood, deaf culture, deaf gain, orientacja sensoryczna, deaf theory, intersekcjonalność. Według Paddego Ladd’a studia nad głuchotą ciągle potrzebują badań o charakterze etnograficznym dotyczących lokalnych kultur Głuchych. W związku z tym część praktyczna zajęć zawiera ćwiczenia, które będą dotyczyły wybranego przez studentów obszaru życia społecznego osób Głuchych w Polsce (np. edukacja, praca, rodzina, sztuka itd.). Zajęcia przygotowują studentów do prowadzenia badań w społeczności osób głuchych posługujących się językiem migowym. |
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010 Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Metody badań jakościowych, Warszawa 2010, t. 1 i 2. Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. Hana Cervinkova, Bogusława Gołębniak, Wrocław 2012. Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Kraków 2010 Rapley Tim, Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010. Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007. Makowska (M.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa 2013 Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005 Atkinson P., Hammersley M., Metody badań terenowych, Poznań 2000 |
Efekty uczenia się: |
•Student/ka potrafi wyjaśnić podstawowe terminy badań kulturowych: kultura, praktyki znaczące, reprezentacja, dyskurs, artykulacja, władza, podmiotowość. •Student/ka potrafi scharakteryzować strategie badawcze: etnografia •Student/ka potrafi scharakteryzować metody zbierania danych: obserwacja, wywiad •Student/ka potrafi scharakteryzować źródła danych zastanych. •Student/ka potrafi scharakteryzować metodę jakościowej i ilościowej analizy treści. •Student/ka potrafi scharakteryzować metodę analizy dyskursu. •Student/ka potrafi wskazać i wyjaśnić na czym polegają implikacje etycznych wiążące się z wyborem określonej metody badawczej. •Student/ka potrafi opracować opis etnograficzny na podstawie przeprowadzonej obserwacji. •Student/ka potrafi dokonać transkrypcji wywiadu przeprowadzonego w języku migowym. •Student/ka potrafi dokonać jakościowej analizy treści wybranego zestawu danych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia W trakcie zajęć przewidziane są do zrealizowania 3 projekty: przeprowadzenie wywiadu wraz z transkrypcją, przeprowadzenie analizy treści, przeprowadzenie obserwacji i opracowanie opisu etnograficznego. Oddanie w terminie i uzyskanie pozytywnej oceny z ww. projektów jest warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć. Nakład pracy studenta wyrażony w pkt. ECTS: udział w zajęciach: 1 ECTS przygotowanie do zajęć: 1 ECTS przygotowanie projektów zaliczeniowych: 1ECTS Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dn. 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji tekstu pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dunaj, Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dunaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dunaj, Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dunaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.