W świecie Głuchych i ich języków – edukacja i społeczeństwo 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-SP-PJMN-ES3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | W świecie Głuchych i ich języków – edukacja i społeczeństwo 3 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Polski język migowy dla nauczycieli - studia podyplomowe doskonalące finansowane przez MEN |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Trzeci semestr zajęć poświęcony jest funkcjonowaniu dzieci głuchych w rodzinach słyszących i niesłyszących oraz możliwemu wsparciu pedagogicznemu. Omówione zostają m.in. kwestie szans edukacyjnych dziecka niesłyszącego (aż do etapu dorosłości i podejmowania studiów wyższych) oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego zorientowanego na potrzeby Głuchych. Wprowadzane są rozszerzone informacje o materiałach edukacyjnych (zaadaptowanych podręcznikach i materiałach ćwiczeniowych wykorzystujących PJM), których może używać w pracy dydaktycznej nauczyciel. Zajęcia są prowadzone m.in. przez głuchych specjalistów, którzy wiedzę teoretyczną łączą z doświadczeniem funkcjonowania jako osoby głuche w społeczności słyszących. Jeśli językiem wykładowym danego spotkania jest PJM, zajęcia są tłumaczone symultaniczne na język polski. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: W04: w pogłębionym stopniu kwestie związane ze społecznym funkcjonowaniem osób głuchych, w tym zagadnienia związane z edukacją, rozwojem zawodowym, dostępnością służby zdrowia, służb publicznych i wymiaru sprawiedliwości. W05: w pogłębionym stopniu sytuację rodziny ucznia głuchego, zarówno słyszącej, jak i głuchej, możliwe problemy adaptacji rodziny słyszącej w związku z głuchotą dziecka, uwarunkowania współpracy z taką rodziną i możliwości jej wspierania. W06: regulacje prawne w zakresie kształcenia uczniów głuchych, typy szkół i ich charakterystykę, w tym konsekwencje społeczne rezygnacji z edukacji specjalnej dzieci głuchych. Absolwent potrafi: U01: samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu języka migowego, kultury i edukacji Głuchych, podnosząc swoje kompetencje zawodowe. U03: ocenić zakres swojej wiedzy oraz swoich umiejętności i jest świadom konieczności nieustannego dokształcania się, rozwoju zawodowego i samodoskonalenia. Absolwent jest gotów do: K01: krytycznej analizy zdobywanej wiedzy i odbieranych treści, w szczególności z zakresu edukacji uczniów głuchych posługujących się polskim językiem migowym jako językiem codziennego kontaktu. K02: postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej pedagoga w procesie rozpoznawania potrzeb edukacyjnych i komunikacyjnych dziecka głuchego. K03: przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy z dziećmi głuchymi i prezentowania właściwej postawy wobec nich. |
Metody i kryteria oceniania: |
test |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Mostowski, Małgorzata Talipska, Joanna Wójcicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.