Pracownia V
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PRAC-V |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia V |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG I rok II st. Muzykologia II rok II st. Muzykologia Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą podejmowaną przez badaczy należących do nurtu muzykologii kulturowej, a także kształcenie umiejętności wykorzystywania wiedzy muzykologicznej w krytyce muzycznej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą podejmowaną przez badaczy należących do nurtu muzykologii kulturowej, nazywanego także niekiedy muzykologią krytyczną bądź Nową Muzykologią, a także kształcenie umiejętności wykorzystywania wiedzy muzykologicznej w krytyce muzycznej. Muzykologia kulturowa to podejście badawcze czerpiące z estetyki, hermeneutyki i analizy muzycznej, rozpatrujące muzykę w szerokim kontekście kulturowym. Stanowi ona pomost łączący muzykologię z krytyką muzyczną, dlatego dopełnieniem lektury tekstów muzykologicznych na zajęciach jest tworzenie recenzji albumów płytowych z wykorzystaniem zdobytej wiedzy. |
Literatura: |
Dostosowana do tematyki pracowni w danym roku (semestrze) akademickim i przdstawiona w sylabusie właściwym dla danego cyklu. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik kursu: - ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej problematyki badawczej podejmowanej w nurcie muzykologii kulturowej, - tworzy teksty krytyczne o charakterze recenzji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z sylabusem osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu. |
Praktyki zawodowe: |
ND. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT PRAC-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Siechowicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Siechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym spotkania pracowni poświęcimy lekturze książek autorstwa redaktorów serii wydawniczej New Material Histories of Music prowadzonej od 2018 roku przez prestiżowe wydawnictwo naukowe University of Chicago Press. Pracujący na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley Nicholas Mathew i James Q. Davies specjalizują się w historii muzyki XVIII i XIX wieku. Ich prace cechuje łączenie dyskusji o muzyce z refleksją o jej materialnych nośnikach (ciałach, powietrzu, towarach) i ich społecznych uwarunkowaniach (kulturowych, politycznych, ekonomicznych). Zrecenzujemy także albumy płytowe z muzyką stanowiącą przedmiot zainteresowania obu muzykologów. |
|
Pełny opis: |
Zainaugurowana w 2018 roku przez University of Chicago Press seria wydawnicza New Material Histories of Music stawia sobie za cel publikowanie badań dotykających materialnych aspektów praktyk muzycznych i dźwiękowych, wiążących ulotne dźwięki z bardziej uchwytnymi uwarunkowaniami ekologicznymi i społecznymi wytwarzających je działań. Redaktorzy prowadzący serii, Nicholas Mathew i James Q. Davies z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley specjalizujący się w historii muzyki XVIII i XIX wieku dają doskonały przykład tego rodzaju nastawienia badawczego w swoich własnych badaniach. Książka Nicholasa Mathew "The Haydn Economy" sytuuje twórczość Józefa Haydna w kontekście ekonomicznych przemian głównych ośrodków muzycznych ówczesnej Europy – Wiednia i Londynu, podejmując refleksję o niepoddających się łatwemu przekładowi pojęciach wiążących estetykę i ekonomię: commerce, interest, objects, work, value. James Davies w książce "Romantic Anatomies of Performance" rozważa cielesne wymiary kluczowych zjawisk muzycznych pierwszej połowy XIX wieku, koncentrując uwagę na dłoniach pianistów i głosach śpiewaków. Oprócz dyskusji o kolejnych rozdziałach obu książek, zadaniem uczestników zajęć będzie także napisanie dwóch pogłębionych recenzji albumów muzycznych z nagraniami wykonań interpretowanego przez obu muzykologów repertuaru. |
|
Literatura: |
James Q. Davies, "Romantic Anatomies of Performance", Berkeley, London: University of California Press 2016. Nicholas Mathew, "The Haydn economy. Music, aesthetics, and commerce in the late eighteenth century", Chicago: Chicago University Press 2022. |
|
Uwagi: |
Efekty uczenia się: Wiedza: Student zna nowe anglojęzyczne publikacje należące do nurtu muzykologii kulturowej. Student zna wybrane strategie badawcze i metody nowej muzykologii. Umiejętności: Student zabiera głos w dyskusji o przeczytanym tekście. Student formułuje pytania do przeczytanego tekstu. Student analizuje przeczytany tekst pod kątem zastosowanych metod i strategii badawczych. Student tworzy własny tekst krytyczny z wykorzystaniem narzędzi muzykologii kulturowej. Postawy: Student interesuje się nowymi publikacjami w obrębie muzykologii. Student zajmuje krytyczną postawę wobec przeczytanych tekstów. Student kształtuje swoją praktykę słuchania muzyki z pomocą literatury muzykologicznej. Metody i kryteria oceniania: Aktywność: udział w dyskusji na zajęciach, przygotowanie krótkich prac na przestrzeni semestru w formie wprowadzenia do dyskusji o przeczytanych lekturach Prace pisemne: dwie prace w formie pogłębionej recenzji albumu muzycznego, wykorzystujące zdobytą na zajęciach wiedzę, ocenie podlega strona merytoryczna i językowa tekstu Zakres tematów: - Filozoficzne źródła nauk o sztuce i ekonomii - Kluczowe pojęcia z pogranicza estetyki i ekonomii: commerce, interest, objects, work, value - Londyńskie symfonie Józefa Haydna - Zmierzch epoki kastratów, sławne głosy żeńskie (Sontag, Malibran) i męskie (Nourrit, Donzelli) - Pianiści wirtuozi (Chopin, Thalberg, Liszt) - Fizjologia muzyki: głos i dotyk Metody dydaktyczne: dyskusja, recenzja, praca z tekstem, praca z nagraniem muzycznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT PRAC-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Siechowicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Siechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
W semestrze letnim spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami z pogranicza muzykologii, filozofii muzyki i historii idei autorstwa Karola Bergera i Lydia Goehr oraz zbioru artykułów pod redakcją Małgorzaty Janickiej-Słysz podejmujących temat odpowiedzi polskich i litewskich kompozytorów na transformację ustrojową ostatniej dekady XX wieku. Oprócz udziału w omawianiu wspólnych lektur zadaniem studentów będzie prowadzenie dyskusji oraz napisanie dwóch recenzji płytowych. |
|
Pełny opis: |
W semestrze letnim spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami z pogranicza muzykologii, filozofii muzyki i historii idei. Zapoznamy się z kluczowymi fragmentami dwóch ostatnich książek Karola Bergera (Bach's Cycle, Mozart's Arrow. An Essay on the Origins of Musical Modernity oraz Beyond Reason. Wagner contra Nietzsche), poznając oświeceniowe i romantyczne idee, które ukształtowały naszą nowoczesność (Rozum, Historia, Naród, Wola). Zapoznamy się z badaniami opisującymi odpowiedzi polskich i litewskich kompozytorów na upadek komunizmu i wprowadzenie ustroju demokratycznego (Małgorzata Janicka-Słysz, Music of Change). Główną część semestru poświęcimy na lekturę przełomowej książki łączącej metodologię filozoficzną i historyczną (Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni). Oprócz udziału w omawianiu wspólnych lektur zadaniem studentów będzie prowadzenie dyskusji oraz napisanie dwóch recenzji płytowych. |
|
Literatura: |
Karol Berger, Bach’s Cycle, Mozart’s Arrow. An Essay on the Origins of Musical Modernity, Berkeley–Los Angeles–London, 2008. Karol Berger, Beyond Reason. Wagner Contra Nietzsche, Oakland, 2017. Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni. Esej z filozofii muzyki, Kraków 2022. Małgorzata Janicka-Słysz (ed.), Music of change. Expression of liberation in Polish and Lithuanian music before and after 1989, Kraków 2023. |
|
Uwagi: |
– |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT PRAC-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Siechowicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Siechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie krytyczna lektura książki Lawrence'a Kramera "Interpreting Music", której autor podejmuje kluczowe zagadnienia hermeneutyki muzycznej. Dodatkowo będziemy ćwiczyć umiejętność pisania recenzji muzycznej o profilu hermeneutycznym. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie krytyczna lektura książki Lawrence'a Kramera "Interpreting Music", której autor podejmuje kluczowe zagadnienia hermeneutyki muzycznej. Dodatkowo będziemy ćwiczyć umiejętność pisania recenzji muzycznej o profilu hermeneutycznym. "Interpreting Music" to obszerne studium poświęcone rozumieniu znaczenia muzyki oraz jej znaczącemu wykonaniu – czyli „interpretowaniu muzyki” w obu znaczeniach tego terminu. Łącząc i rozwijając dwie dekady niezwykle wpływowej pracy, Lawrence Kramer zasadniczo przemyślał na nowo pojęcia dzieła, partytury, wykonania, performatywności, interpretacji i znaczenia – a nawet samo pojęcie muzyki – jednocześnie podważając konwencjonalne mądrości i utrwalone przekonania. Kramer dowodzi, że muzyka – daleka od bycia zamkniętą na interpretację – jest wręcz idealnie na nią otwarta, a muzyczna interpretacja stanowi paradygmat interpretacji w ogóle. Książka ukazuje wielowymiarowość interpretowania muzyki za pomocą szeregu studiów przypadków zaczerpniętych z repertuaru klasycznego, jednak zastosowane w niej metody i zasady odnoszą się również do innych repertuarów, a nawet wykraczają poza muzykę, prowadząc poprzez nią do szerszych zagadnień filozoficznych i kulturowych. |
|
Literatura: |
Lawrence Kramer, Interpreting Music, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.