Historia języka i leksykografii (C) - j. angielski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L3-2HJLCA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka i leksykografii (C) - j. angielski |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu jest historia języka angielskiego od jej początków aż do współczesności. Omawiane zagadnienia obejmują najważniejsze wydarzenia na przestrzeni dziejów, a także zmiany gramatyczne, które ukształtowały język angielski. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z elementami językowymi na tle wydarzeń historycznych w krajach anglosaskich, które kształtowały język angielski. Student ma możliwość poznania terminologii stosowanej w językoznawstwie diachronicznym i synchronicznym, co pozwoli mu na pogłębianie wiedzy we własnym zakresie i przygotowuje do podjęcia kolejnego etapu studiów w kontekście. Celem kursu jest rozwijanie umiejętności łączenia faktów historycznych ze zmianami językowymi i umiejętności określenia pochodzenia jednostek leksykalnych poprzez objaśnianie zjawisk gramatycznych za pomocą przykładów gramatycznych i leksykalnych. Nakład pracy studenta: 30 godzin: obecność na zajęciach 1 ECTS 30 godzin: praca własna polegająca na czytaniu literatury zalecanej i przyswajaniu poznanej wiedzy; przygotowanie do egzaminu. 1 ECTS Realizowany materiał obejmuje następujące zagadnienia: 1. Językoznawstwo historyczne. Opis diachroniczny i synchroniczny. Rozwój pisma i pierwszych alfabetów. Języki na Wyspach Brytyjskich przed okresem staroangielskim. 2. Periodyzacja dziejów języka angielskiego. 3. Klasyfikacja genetyczna języków. Języki indoeuropejskie i germańskie. Prawo Grimma i prawo Vernera. 4. Język staroangielski: Ludy germańskie w Wielkiej Brytanii. Kontakty z łaciną i językami celtyckimi. Powstanie języka pisanego. Literatura staroangielska. Charakterystyka gramatyczna. Zasady wymowy. Odmiana standardowa. Dialekty. 5. Język średnioangielski: Najazd normański. Pozycja języka angielskiego w nowej rzeczywistości. Wpływy innych języków. Rozwój literatury średnioangielskiej. Zapożyczenia francuskie i łacińskie. Pojawienie się druku. Charakterystyka gramatyczna języka średnioangielskiego (zmiany w dziedzinie fonologii, morfologii, składni i słownictwa). Nowe konwencje ortograficzne. Dialekty regionalne. 6. Język wczesnonowoangielski: Wzrost prestiżu języka angielskiego w XVI/XVII w. Rozwój słownictwa. Tendencje normatywne (ortoepiści, gramatycy, standaryzacja języka pisanego). Rozwój literatury angielskiej. Początki ekspansji geograficznej języka angielskiego. „Wielka przesuwka samogłoskowa". Ważniejsze zmiany fonetyczne i morfologiczne po roku 1500. Pierwsze dzieła leksykograficzne. 7. Późnonowoangielski: Dalsze rozprzestrzenianie się języka angielskiego. Początki gramatyki opisowej. Kolonizacja i rewolucja przemysłowa. The Oxford English Dictionary i dalszy rozwój leksykografii. Rozwój nauki, neologizmy i zapożyczenia. 8. Kształtowanie się amerykańskiej odmiany języka. Amerykanizmy. Dialekty. Rola Webstera i znaczenie leksykografii. 9. Dialekty współczesne w Wielkiej Brytanii Odmiany terytorialne angielszczyzny - język angielski w Ameryce, Australii, Nowej Zelandii i Płd; Afryce. 10. Obecny kształt języka angielskiego na świecie. Lingua franca i jej znaczenie. 11. Odmiany specjalistyczne języka angielskiego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fisiak, J. 2005. An outline history of English. Vol. I: External history. 4th ed. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. 2. McIntyre, D., 2008, History of English: A Resource Book for Students (Routledge English Language Introductions). 3. Mugglestone, L., 2006, The Oxford History of English, Oxford. Literatura uzupełniająca: 1. Baker, Peter S. 2003. Introduction to Old English. Oxford: Blackwell. 2. Fisiak, J. 2004. A short grammar of Middle English. 8th ed. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. 3. Millward, C.M. 1996. A biography of the English language. 2nd ed. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers. 4. Pyles, T. – Algeo, J. 1982. The origins and development of the English language. 3rd ed. or newer. 5. Reszkiewicz, A. 1971. Synchronic essentials of Old English. Warszawa: PWN. 6. Wełna, Jerzy. 2003. A brief outline of the history of English. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po zakończeniu przedmiotu student: - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pochodzenia języka angielskiego oraz jego cech charakterystycznych w zakresie wymowy, morfologii, składni i słownictwa (K_W01); - ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii jezyka angielskiego (K_W03); - rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi posługujących się językiem angielskim (K_W04); - ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji w tym wiedzę o historycznej zmienności znaczeń języka i rozumie ich przydatność w badaniach lingwistycznych (K_W09); - ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności (K_W09). Umiejętności: Student potrafi: - wskazać najważniejsze źródła pisane języka angielskiego (K_U05); - rozpoznać okres historyczny, w jakim powstał dany tekst (K_U01); - przedstawić najważniejsze czynniki jakie wpłynęły na kształt obecnego języka angielskiego (K_U03); -brać udział w dyskusji dotyczącej zmian językowych (K_U04). Kompetencje społeczne: Student potrafi: - dyskutować w stopniu podstawowym na tematy dotyczące historii jezyka angielskiego pojawiające się w życiu codziennym (K_K03); - wykorzystać zdobytą wiedzę w procesie nauczania języka angielskiego i wyjasnić pochodzenie podstawowych słów w języku angielskim (K_U04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie ustnej. Egzamin ocenia się na podstawie stopnia opanowania materiału przedmiotowego. Studenci odpowiadają w parach lub małych grupach. Każda osoba dokonuje losowego wyboru dwóch zagadnień obejmujących zrealizowany materiał. Jeden temat dotyczy zjawiska historycznego i jego wpływu na język angielski, a drugi temat dotyczy elementów gramatycznych. Dodatkowo studenci proszeni są o przeczytanie wcześniej poznanego fragmentu tekstu w języku staroangielskim lub średnioangielskim. Odpowiedź liczy się całościowo i wymagane jest 60% poprawnych odpowiedzi do zaliczenia przedmiotu. Pozostałe oceny wyliczane są w następujący sposób: Ponad 90%: 5,0 85%-89%: 4,5 80%-84%: 4,0 70%-79%: 3,5 60%-69%: 3,0 Student powinien stawić się na egzaminie. Nieprzystąpienie do egzaminu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu. Student ma prawo do poprawy egzaminu w tej samej formie zgodnie z regulaminem studiów. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Borowska | |
Prowadzący grup: | Anna Borowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Borowska | |
Prowadzący grup: | Anna Borowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.