Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia języka i leksykografii (C) - j. angielski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-L3-2HJLCA
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia języka i leksykografii (C) - j. angielski
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu jest historia języka angielskiego od jej początków aż do współczesności. Omawiane zagadnienia obejmują najważniejsze wydarzenia na przestrzeni dziejów, a także zmiany gramatyczne, które ukształtowały język angielski.

Pełny opis:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z elementami językowymi na tle wydarzeń historycznych w krajach anglosaskich, które kształtowały język angielski. Student ma możliwość poznania terminologii stosowanej w językoznawstwie diachronicznym i synchronicznym, co pozwoli mu na pogłębianie wiedzy we własnym zakresie i przygotowuje do podjęcia kolejnego etapu studiów w kontekście.

Celem kursu jest rozwijanie umiejętności łączenia faktów historycznych ze zmianami językowymi i umiejętności określenia pochodzenia jednostek leksykalnych poprzez objaśnianie zjawisk gramatycznych za pomocą przykładów gramatycznych i leksykalnych.

Nakład pracy studenta:

30 godzin: obecność na zajęciach 1 ECTS

30 godzin: praca własna polegająca na czytaniu literatury zalecanej i przyswajaniu poznanej wiedzy; przygotowanie do egzaminu. 1 ECTS

Realizowany materiał obejmuje następujące zagadnienia:

1. Językoznawstwo historyczne. Opis diachroniczny i synchroniczny. Rozwój pisma i pierwszych alfabetów. Języki na Wyspach Brytyjskich przed okresem staroangielskim.

2. Periodyzacja dziejów języka angielskiego.

3. Klasyfikacja genetyczna języków. Języki indoeuropejskie i germańskie. Prawo Grimma i prawo Vernera.

4. Język staroangielski: Ludy germańskie w Wielkiej Brytanii. Kontakty z łaciną i językami celtyckimi. Powstanie języka pisanego. Literatura staroangielska. Charakterystyka gramatyczna. Zasady wymowy. Odmiana standardowa. Dialekty.

5. Język średnioangielski: Najazd normański. Pozycja języka angielskiego w nowej rzeczywistości. Wpływy innych języków. Rozwój literatury średnioangielskiej. Zapożyczenia francuskie i łacińskie. Pojawienie się druku. Charakterystyka gramatyczna języka średnioangielskiego (zmiany w dziedzinie fonologii, morfologii, składni i słownictwa). Nowe konwencje ortograficzne. Dialekty regionalne.

6. Język wczesnonowoangielski: Wzrost prestiżu języka angielskiego w XVI/XVII w. Rozwój słownictwa. Tendencje normatywne (ortoepiści, gramatycy, standaryzacja języka pisanego). Rozwój literatury angielskiej. Początki ekspansji geograficznej języka angielskiego. „Wielka przesuwka samogłoskowa". Ważniejsze zmiany fonetyczne i morfologiczne po roku 1500. Pierwsze dzieła leksykograficzne.

7. Późnonowoangielski: Dalsze rozprzestrzenianie się języka

angielskiego. Początki gramatyki opisowej. Kolonizacja i rewolucja przemysłowa. The Oxford English Dictionary i dalszy rozwój leksykografii. Rozwój nauki, neologizmy i zapożyczenia.

8. Kształtowanie się amerykańskiej odmiany języka. Amerykanizmy. Dialekty. Rola Webstera i znaczenie leksykografii.

9. Dialekty współczesne w Wielkiej Brytanii Odmiany terytorialne angielszczyzny - język angielski w Ameryce, Australii, Nowej Zelandii i Płd; Afryce.

10. Obecny kształt języka angielskiego na świecie. Lingua franca i jej znaczenie.

11. Odmiany specjalistyczne języka angielskiego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fisiak, J. 2005. An outline history of English. Vol. I: External history. 4th ed. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

2. McIntyre, D., 2008, History of English: A Resource Book for Students (Routledge English Language Introductions).

3. Mugglestone, L., 2006, The Oxford History of English, Oxford.

Literatura uzupełniająca:

1. Baker, Peter S. 2003. Introduction to Old English. Oxford: Blackwell.

2. Fisiak, J. 2004. A short grammar of Middle English. 8th ed. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

3. Millward, C.M. 1996. A biography of the English language. 2nd ed. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.

4. Pyles, T. – Algeo, J. 1982. The origins and development of the English language. 3rd ed. or newer.

5. Reszkiewicz, A. 1971. Synchronic essentials of Old English. Warszawa: PWN.

6. Wełna, Jerzy. 2003. A brief outline of the history of English. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po zakończeniu przedmiotu student:

- ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pochodzenia języka angielskiego oraz jego cech charakterystycznych w zakresie wymowy, morfologii, składni i słownictwa (K_W01);

- ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii jezyka angielskiego (K_W03);

- rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi posługujących się językiem angielskim (K_W04);

- ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji w tym wiedzę o historycznej zmienności znaczeń języka i rozumie ich przydatność w badaniach lingwistycznych (K_W09);

- ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności (K_W09).

Umiejętności:

Student potrafi:

- wskazać najważniejsze źródła pisane języka angielskiego (K_U05);

- rozpoznać okres historyczny, w jakim powstał dany tekst (K_U01);

- przedstawić najważniejsze czynniki jakie wpłynęły na kształt obecnego języka angielskiego (K_U03);

-brać udział w dyskusji dotyczącej zmian językowych (K_U04).

Kompetencje społeczne:

Student potrafi:

- dyskutować w stopniu podstawowym na tematy dotyczące historii jezyka angielskiego pojawiające się w życiu codziennym (K_K03);

- wykorzystać zdobytą wiedzę w procesie nauczania języka angielskiego i wyjasnić pochodzenie podstawowych słów w języku angielskim (K_U04).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie ustnej. Egzamin ocenia się na podstawie stopnia opanowania materiału przedmiotowego. Studenci odpowiadają w parach lub małych grupach. Każda osoba dokonuje losowego wyboru dwóch zagadnień obejmujących zrealizowany materiał. Jeden temat dotyczy zjawiska historycznego i jego wpływu na język angielski, a drugi temat dotyczy elementów gramatycznych. Dodatkowo studenci proszeni są o przeczytanie wcześniej poznanego fragmentu tekstu w języku staroangielskim lub średnioangielskim. Odpowiedź liczy się całościowo i wymagane jest 60% poprawnych odpowiedzi do zaliczenia przedmiotu.

Pozostałe oceny wyliczane są w następujący sposób:

Ponad 90%: 5,0

85%-89%: 4,5

80%-84%: 4,0

70%-79%: 3,5

60%-69%: 3,0

Student powinien stawić się na egzaminie. Nieprzystąpienie do egzaminu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu. Student ma prawo do poprawy egzaminu w tej samej formie zgodnie z regulaminem studiów.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Borowska
Prowadzący grup: Anna Borowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Borowska
Prowadzący grup: Anna Borowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)