Pisanie tekstów krytycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L2PACW |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.102
|
Nazwa przedmiotu: | Pisanie tekstów krytycznych |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia z praktycznego angielskiego dla studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest ćwiczenie wybranych form tekstów krytycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się zaawansowanymi strategiami retorycznymi w pisaniu prac akademickich. Ćwiczenia w pisaniu będą poprzedzone czytaniem i analizą esejów, artykułów, opowiadań/fragmentów literatury. Zadaniem studentów będzie reakcja na przeczytane teksty w formie streszczenia krytycznego, recenzji i eseju polemicznego. Omawiane będą funkcje retoryczne takie jak analiza, argumentacja, uogólnienie, czy refleksja. Ważnym elementem kursu będzie używanie słownictwa charakterystycznego dla tekstów akademickich w zakresie jasności przekazu, funkcji tekstu, jego adresatów, struktury i tonu. |
Pełny opis: |
1.Pisanie tekstów krytycznych; sposoby analizy: opis, definicja, porównanie, wyjaśnienie, ocena. 2. Streszczenie krytyczne: teoria i praktyka. Czasowniki sprawozdawcze i wyrażajace ocenę. 3.Recenzja, np. filmu, książki, artykułu czy referatu naukowego. 4.Ocena i wybór źródeł pierwotnych, wtórnych, trzeciorzędnych i opublikowanych w formie papierowej oraz w internecie. Test CRAAP (ocena aktualności, istotności, wiarygodności, rzetelności i celu informacji). 5.Cytowanie i parafrazowanie. Bibliografia. 6.Esej polemiczny: teoria i praktyka: formułowanie tezy, uzasadnienie, obalenie argumentu, rozpatrywanie kontrargumentów. |
Literatura: |
Lektury dodatkowe: 1. Critical Language Awareness. ed. Norman Fairclough. Longman, 1992. 2. Goatly, Andrew. Critical Reading and Writing. An introductory coursebook. Routledge: London and New York, 2000. (Part 2, pp. 117-177). 3. Macpherson, R. Advanced Written English. PWN, 2001. 4. McCrimmon, James. Writing with a Purpose. Boston & London. 5. Montgomery, Martin. Alan Durant and others. Ways of Reading. Routledge: London and New York, 2000. ("Critical thinking" pp. 91-101.). 6. Spratt, Brenda. Writing from Sources. St. Martin's Press Inc., New York 1991. 7. Taylor, Gordon. The Student's Writing Guide for Arts and Social Sciences. CUP, 1996. ("Writing book reviews" p.227.) Zbiory esejów: 1. 75 Readings: An Anthology. McGraw-Hill, Inc. 1991. 2. Sather, Trevor. PROS and CONS: a Debater's Handbook. London. 3. The McGraw-Hill Reader. McGraw-Hill, 1988. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu ćwiczeń student: - dysponuje wiedzą na temat krytycznego podejścia do czytania i pisania tekstów - potrafi przeprowadzić analizę tekstu, argumentować i generalizować - umie napisać streszczenie krytyczne, recenzję i/lub esej polemiczny Kody w programie studiów: K_U01.2,3,4,5,7,8,9,10,11 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie: obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach i prac pisemnych. Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległych prac i/lub ponownym napisaniu prac ocenionych negatywnie, ewentualnie na napisaniu prac/pracy dodatkowych/dodatkowej. Złożone prace muszą uzyskać pozytywną ocenę. Dopuszcza się 2-3, usprawiedliwione, nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.