Media a proces karny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0MAPK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Media a proces karny |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą systemu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie praw i obowiązków dziennikarzy w związku z relacjonowaniem procesów karnych oraz przekazywaniem informacji na temat osób zatrzymanych, podejrzanych, oskarżonych, skazanych, pokrzywdzonych, a także zjawiska przestępczości. Zajęcia będą również okazją do omówienia wyzwań, przed którymi stoją przedstawiciele mediów przy informowaniu o popełnionych czynach, ale też przedstawiciele organów postępowania karnego i inni uczestnicy postępowań w kontaktach z mediami. Zajęcia będą okazją do identyfikacji zagrożeń, które wiążą się z nieprzestrzeganiem obowiązujących standardów dla praw różnych uczestników postępowania i dobra wymiaru sprawiedliwości. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie praw i obowiązków dziennikarzy w związku z relacjonowaniem procesów karnych oraz przekazywaniem informacji na temat osób podejrzanych, oskarżonych, skazanych, pokrzywdzonych a także zjawiska przestępczości. W trakcie zajęć zwrócona zostanie uwaga na zasady przekazywania informacji na temat postępowań karnych przez różne podmioty zaangażowane w postępowanie karne (Policję, prokuraturę, sądy), jak również obrońców i pełnomocników pokrzywdzonych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na wymogi wynikające z zasady domniemania niewinności i zasad ograniczenia jawności postępowań. Zasady te będą analizowane tak z perspektywy regulacji krajowych, jak i międzynarodowych. Zajęcia będą też okazją do zadania pytań i analizy, jak obecnie wygląda sposób opisywania i informowania o wymiarze sprawiedliwości w sprawach karnych i jak kształtuje społeczne przekonanie o systemie odpowiedzialności karnej i przestępczości. Nakład pracy studenta: - godziny zorganizowane – 30 godz. - przygotowanie do zajęć – 20 godz. - przygotowanie do egzaminu – 25 godz. |
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. K. Daniel, Rola mediów w kształtowaniu społecznych opinii o Sądach, w: red. M. Magoska, Media. Władza. Prawo, Kraków 2005. 2.B. Kosmus, G. Kuczyński (red.), Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2018. 3. J. Sobczak, Dziennikarz i sprawozdawca sądowy. Dylematy i zasadzki, w: Media i sądy pro bono et malo. Wzajemne relacje w służbie demokratycznego państwa prawa, Warszawa 2008. 4. P. Ślęzak (red.), Prawo mediów, Warszawa 2020. 5. K. Witkowska-Rozpara, Przestępczość, środki masowego przekazu a polityka karna, Warszawa 2011. 6. D. Woźniakowska-Fajst, Media a przestępczość,w: połeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: - zna zasady jawności postępowania karnego ze szczególnym uwzględnieniem ograniczeń w zakresie dostępu do informacji dla przedstawicieli mediów; - zna zasady sprawozdawczości sądowej pod kątem prawnym; - zna obowiązki organów państwa wynikające z zasady domniemania niewinności; - zna podstawowe zasady dotyczące pracy i obowiązków rzeczników prasowych w sądach, prokuraturze i Policji; - zna podstawowe zasady dotyczące etyki pracy adwokata i radcy prawnego w kontekście wypowiedzi medialnych; - zna standardy międzynarodowe dotyczące wolności słowa i domniemanie niewinności w kontekście pracy dziennikarzy i przedstawicieli organów publicznych. w sferze umiejętności: - analizuje praktyczne problemy związane z przekazem medialnym dotyczącym postępowań karnych i przestępczości; - potrafi ocenić wyzwania przed jakimi stoją media w związku z relacjonowaniem procesów karnych; - potrafi ocenić w jaki sposób przekazy medialne dotyczące przestępstw, procesów karnych i przestępczości mogą wpływać na opinie społeczne dotyczące polityki karnej. - potrafi dostrzec wpływ sposobu przekazywania informacji przez media na postrzeganie zjawiska przestępczości - potrafi dostrzec wpływ sposobu przekazywania informacji przez media na sposób oceniania polityki karnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność 2. Egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.