Psychospołeczne podstawy relacji pomocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0PPR-OGz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne podstawy relacji pomocy |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Problematyka mechanizmów i procesów psychospołecznych wpływających na nawiązywanie i utrzymywanie relacji pomocy. Wykorzystując teorię i wyniki badań socjologii, psychologii i psychologii społecznej omawiane są kwestie postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych, kierunki w psychoterapii i właściwe im techniki psychoterapeutyczne. |
Pełny opis: |
W programie przedmiotu wyodrębnić można dwa bloki tematyczne: (1) zagadnienia psychologii społecznej, przede wszystkim kwestie postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych oraz (2) zagadnienia kierunków w psychoterapii: zróżnicowanych poglądów na temat źródeł zaburzeń w funkcjonowaniu jednostek i metod korekcji, a więc technik psychoterapeutycznych; realizacja treści drugiego bloku (znacznie obszerniejszego) opiera się na analizie i porównaniu założeń i dorobku szkół psychoterapeutycznych. Techniki i mechanizmy wprowadzania zmian omawiane są w perspektywie możliwości ich wykorzystania w obrębie rozmaitych profesjonalnych działań pomocowych. |
Literatura: |
1. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Zysk i S-ka, Poznań 2005 2. Grzesiuk L., Psychoterapia. Teoria, Eneteia, Warszawa 2005 3. Oleś P., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Scholar, Warszawa 2003 4. Prochaska J., Norcross J., Systemy psychoterapeutyczne, Instytut Psychologii zdrowia PTP, Warszawa 2006 5. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2007 6. Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi, Scholar, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: zna i rozumie mechanizmy postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych rozpoznaje i wyjaśnia stanowiska głównych szkół psychoterapeutycznych oraz porównuje je ze sobą w sferze umiejętności: potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy w sferze kompetencji społecznych: gotowy/a uznać znaczenie teorii psychospołecznych dla skuteczności relacji i procesu pomocy |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła – obecność i aktywność na zajęciach 20% prezentacja 30% praca pisemna 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Olech | |
Prowadzący grup: | Anna Olech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.