Psychospołeczne podstawy relacji pomocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0PPRP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne podstawy relacji pomocy |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka mechanizmów i procesów psychospołecznych wpływających na nawiązywanie i utrzymywanie relacji pomocy. Wykorzystując teorię i wyniki badań socjologii, psychologii i psychologii społecznej omawiane są kwestie postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych, kierunki w psychoterapii i właściwe im techniki psychoterapeutyczne. |
Pełny opis: |
W programie przedmiotu wyodrębnić można dwa bloki tematyczne: (1) zagadnienia psychologii społecznej, przede wszystkim kwestie postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych oraz (2) zagadnienia kierunków w psychoterapii: zróżnicowanych poglądów na temat źródeł zaburzeń w funkcjonowaniu jednostek i metod korekcji, a więc technik psychoterapeutycznych; realizacja treści drugiego bloku (znacznie obszerniejszego) opiera się na analizie i porównaniu założeń i dorobku szkół psychoterapeutycznych. Techniki i mechanizmy wprowadzania zmian omawiane są w perspektywie możliwości ich wykorzystania w obrębie rozmaitych profesjonalnych działań pomocowych. |
Literatura: |
1. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Zysk i S-ka, Poznań 2005 2. Grzesiuk L., Psychoterapia. Teoria, Eneteia, Warszawa 2005 3. Oleś P., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Scholar, Warszawa 2003 4. Prochaska J., Norcross J., Systemy psychoterapeutyczne, Instytut Psychologii zdrowia PTP, Warszawa 2006 5. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2007 6. Wojcieszke B., Człowiek wśród ludzi, Scholar, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: zna i rozumie mechanizmy postrzegania interpersonalnego i nawiązywania relacji społecznych rozpoznaje i wyjaśnia stanowiska głównych szkół psychoterapeutycznych oraz porównuje je ze sobą w sferze umiejętności: potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy w sferze kompetencji społecznych: gotowy/a uznać znaczenie teorii psychospołecznych dla skuteczności relacji i procesu pomocy |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność na zajęciach, prezentacja, praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.