Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina z wieloma problemami - warsztat edukacyjny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-0RZWP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rodzina z wieloma problemami - warsztat edukacyjny
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wiedza z zakresu pedagogiki, podstaw pracy socjalnej, procesu diagnozowania, metodyki pracy korekcyjno-wychowawczej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentom możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Punktem wyjścia jest zapoznanie uczestników z ideą empowermentu oraz wskazanie wykorzystania tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Ponadto, zajęcia przygotują do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Prezentowane kwestie wskażą studentom możliwości stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami.

Pierwsze, zajęcia wprowadzające - 2-godzinne, kolejne 7 zajęć w bloku 4 godzinnym.

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentce/studentowi możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Zapozna uczestniczkę/uczestnika zajęć z ideą empowermentu oraz wskaże wykorzystanie tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Student pozna wyniki badań na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w kontekście specyficznych zachowań problemowych dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Ponadto, przedmiot przygotuje do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia jednostki i grupy w sytuacji kryzysowej. Studentka/student nabędzie umiejętność pracy na zasobach poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Założeniem przedmiotu jest również wskazanie źródeł i przyczyn uprzedzeń i nietolerancji oraz strategii przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji. Przedmiot przygotuje studentkę/studenta do opracowania i stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami. Analiza „dobrych praktyk” dotyczących udzielania wsparcia, pomocy bądź terapii pozwoli na podniesienie efektowności w przyszłej pracy z rodziną z wieloma problemami. Pierwsze, zajęcia wprowadzające - 2-godzinne, kolejne 7 zajęć w bloku 4 godzinnym.

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach (godziny kontaktowe)– 30 godz.

przygotowanie do zajęć – 30 godz.

przygotowanie do moderowania tematu – 10 godz.

przygotowanie do zaliczenia – 20 godz.

Razem: 90 godz.

Literatura:

1. Jarczyńska, J. (2017) Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych, Pedagogika XXXIV/2/2017.

2. Krasiejko, I. (2019) Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Warszawa: Defin.

3. Kulesza, M. (2017) Rodzinne zasoby w pedagogice i praktyce psychopedagogicznej, Warszawa: Defin.

4. Łoś, M., Hawrot, A., Grzelak, S., Balcerzak, A. (2017). Mapa czynników ryzyka i chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi. Raport z badań NPZ.IX_17.2017. Warszawa.

5. Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

6. Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania (2020), red. A. Gulczyńska, I. Rotberg, Warszawa: Difin

7. Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną (2014), red. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Nowa Praca Socjalna, Warszawa.

8. Wysocka E. (2015) Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice: WUŚ.

9. Youth Participation and Solidarity, Handbook for Students and Teachers of Social Professions (2022), red. E. Bielecka Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

 ma interdyscyplinarną i diagnostyczną wiedzę na temat pracy z rodziną z wieloma problemami

 ma wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów na rzecz rozwoju czynników chroniących oraz redukowania i zapobiegania występowaniu czynników ryzyka w rodzinie

w sferze umiejętności:

 umie określać zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów występujących w rodzinie

 potrafi współdziałać i pracować w grupie w trakcie wykonywania ćwiczeń warsztatowych

w sferze kompetencji społecznych:

 ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju

 docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniom i problemom oraz ograniczania szkód występujących w rodzinie z grupy ryzyka.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie)

- zaliczenie ustne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)