Rodzina z wieloma problemami - warsztat edukacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0RZWP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.9
|
Nazwa przedmiotu: | Rodzina z wieloma problemami - warsztat edukacyjny |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu pedagogiki, podstaw pracy socjalnej, procesu diagnozowania, metodyki pracy korekcyjno-wychowawczej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentom możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Punktem wyjścia jest zapoznanie uczestników z ideą empowermentu oraz wskazanie wykorzystania tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Ponadto, zajęcia przygotują do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Prezentowane kwestie wskażą studentom możliwości stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami. Pierwsze, zajęcia wprowadzające - 2-godzinne, kolejne 7 zajęć w bloku 4 godzinnym. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentce/studentowi możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Zapozna uczestniczkę/uczestnika zajęć z ideą empowermentu oraz wskaże wykorzystanie tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Student pozna wyniki badań na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w kontekście specyficznych zachowań problemowych dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Ponadto, przedmiot przygotuje do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia jednostki i grupy w sytuacji kryzysowej. Studentka/student nabędzie umiejętność pracy na zasobach poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Założeniem przedmiotu jest również wskazanie źródeł i przyczyn uprzedzeń i nietolerancji oraz strategii przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji. Przedmiot przygotuje studentkę/studenta do opracowania i stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami. Analiza „dobrych praktyk” dotyczących udzielania wsparcia, pomocy bądź terapii pozwoli na podniesienie efektowności w przyszłej pracy z rodziną z wieloma problemami. Pierwsze, zajęcia wprowadzające - 2-godzinne, kolejne 7 zajęć w bloku 4 godzinnym. Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach (godziny kontaktowe)– 30 godz. przygotowanie do zajęć – 30 godz. przygotowanie do moderowania tematu – 10 godz. przygotowanie do zaliczenia – 20 godz. Razem: 90 godz. |
Literatura: |
1. Jarczyńska, J. (2017) Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych, Pedagogika XXXIV/2/2017. 2. Krasiejko, I. (2019) Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Warszawa: Defin. 3. Kulesza, M. (2017) Rodzinne zasoby w pedagogice i praktyce psychopedagogicznej, Warszawa: Defin. 4. Łoś, M., Hawrot, A., Grzelak, S., Balcerzak, A. (2017). Mapa czynników ryzyka i chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi. Raport z badań NPZ.IX_17.2017. Warszawa. 5. Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. 6. Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania (2020), red. A. Gulczyńska, I. Rotberg, Warszawa: Difin 7. Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną (2014), red. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Nowa Praca Socjalna, Warszawa. 8. Wysocka E. (2015) Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice: WUŚ. 9. Youth Participation and Solidarity, Handbook for Students and Teachers of Social Professions (2022), red. E. Bielecka Toruń: Wyd. Adam Marszałek. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: ma interdyscyplinarną i diagnostyczną wiedzę na temat pracy z rodziną z wieloma problemami ma wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów na rzecz rozwoju czynników chroniących oraz redukowania i zapobiegania występowaniu czynników ryzyka w rodzinie w sferze umiejętności: umie określać zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów występujących w rodzinie potrafi współdziałać i pracować w grupie w trakcie wykonywania ćwiczeń warsztatowych w sferze kompetencji społecznych: ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniom i problemom oraz ograniczania szkód występujących w rodzinie z grupy ryzyka. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach - aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie) - zaliczenie ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.