Współczesne oblicza narcyzmu - wybrane koncepcje, fakty i mity
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0WON-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne oblicza narcyzmu - wybrane koncepcje, fakty i mity |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | brak |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z pojęciem narcyzmu w rozumieniu psychologicznym, społecznym o kulturowym. Podczas kolejnych wykładów zostaną omówione psychologiczne, socjologiczne i kulturowe próby zrozumienia zjawiska narcyzmu. Słuchacze zostaną zapoznani z interdyscyplinarnym podejściem do rozumienia omawianego zjawiska. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problematyką narcyzmu w szerokim, wieloaspektowym ujęciu interdyscyplinarnym. Szczególny nacisk zostanie położony na przedstawienie kluczowych teorii psychologicznych i społeczno-kulturowych, które pozwalają na zrozumienie tego zjawiska. Nabycie tej wiedzy pozwoli studentom na szerokie rozumienie omawianego zjawiska, nie tylko w aspekcie psychologicznym. Szczegółowa problematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia: rozumienie narcyzmu na kontinuum między normą a psychopatologią, kluczowe koncepcje wyjaśniające zjawisko narcyzmu: Zygmunta Freuda, Heinza Kohuta, Otto Kernberga, Christophera Lascha, Alexandra Lowena, przedstawienie spektrum narcyzmu w perspektywie psychologicznej, ukazanie powiązań między narcyzmem a potrzebami jednostki, współczesny narcyzm cyfrowy, duchowy narcyzm, narcyzm w relacjach społecznych i jednostkowych, narcyzm w kontekście edukacji i szkoły, szczegółowe kwestie dotyczące narzędzi diagnostycznych służących badaniu narcyzmu. Fakty i mity odnoszące się do kwestii narcystycznej osobowości naszych czasów, ciemna triada psychologiczna – makiawelizm, narcyzm, psychopatia. |
Literatura: |
• Cervone D., Pervin L.A., Osobowość teoria i badania. Kraków 2008. • Cierpiałkowska L., Sęk H., Psychologia kliniczna. Warszawa 2016. • Cierpiałkowska L., Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań 2004. • Fromm E., O byciu człowiekiem. Tłum. M.Barski, Ł.Kozak, Kraków 2017. • Gościaniak J., Mocek M., Narcyzm I patologia narcystyczna w ujęciu psychologii self H.Kohuta. “Roczniki Psychologiczne”, 2008, 2(11). • Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. Teorie osobowości. Warszawa 2013. • Jagieła J., Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły. Kraków 2007. • Lasch Ch., Kultura narcyzmu. Przeł. G.Ptaszek, A.Skrzypek, Warszawa 2015. • Lowen A., Narcyzm. Zaprzeczenie prawdziwemu “ja”. Koszalin 2013. • Olchanowski T., Duchowość i narcyzm. Warszawa 2006. • Pacukiewicz M., Moc i niemoc narcyzmu. Kilka refleksji na temat anaklastyki. “Kultura współczesna”, 2020, 1 (108). • Pilch I., Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi. Katowice 2008. • Pospiszyl K., Zygmunt Freud człowiek i dzieło. Wrocław 1991. • Pospiszyl K. Narcyzm. Warszawa 1995. • Sieradzan J. (red.) Narcyzm. Jednostka-społeczeństwo-kultura. Białystok 2011. • Szpunat M., Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu. “Kultura-Media-Teologia”, 2014, nr 18. • Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków 2016. • Tomczyk Ł., Potyrała K., Zjawisko selfie wśród nastolatków. Kontekst narcyzmu w dyskursie psychospołecznym, pedagogicznym i kulturowym. “Kultura współczesna”, 2020, 1 (108) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: • zna podstawowe teorie psychologiczne wyjaśniające zjawisko narcyzmu • zna wybrane koncepcje narcyzmu społeczno-kulturowego • ma wiedzę na temat narcyzmu cyfrowego • ma wiedzę i rozumie spektrum narcyzmu – od normy do psychopatologii w sferze umiejętności: • umie wykorzystać wiedzę na temat narcyzmu do wyjaśniania zachowań człowieka • potrafi wykorzystać wiedzę na temat narcyzmu dla oceny prawidłowości zachowania jednostki • potrafi dokonać obserwacji zachowań narcystycznych i powiązać je z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka w sferze kompetencji społecznych: • jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących narcyzmu • jest w stanie ocenić zachowanie jednostki na kontinuum narcyzmu • jest świadomy znaczenia poprawnej komunikacji w kontekście narcyzmu jednostkowego i społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach 30%, końcowy egzamin pisemny – 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.