Bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-BZSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne zaoczne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się ze zjawiskiem buntu i rewolucji jako narzędziami zmiany społecznej. Omówione zostaną m. in. takie wydarzenia i ruchy protestu, jak Bunt 68', Arabska Wiosna, Occupy Wall Street i Czarny Protest. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej. Podczas zajęć studenci poznają behawioralne, psychospołeczne, strukturalne i polityczne teorie rewolucji (od Sorokina po teorie współczesne). Przedstawione zostaną także polityczne, kulturowe i ekonomiczne implikacje rewolucji. Podczas zajęć studenci zastanowią się także nad narzędziami stosowanymi przez współczesnych buntowników i rewolucjonistów. Tematy zajęć: 1. Bunt i rewolucja (teoria rewolucji: Sorokin, Tilly, Davies, Gurr i in.) 2. Polityczne, kulturowe i ekonomiczne oblicza buntu i rewolucji 3. Narzędzia buntu i rewolucji 4. Od buntu mas do buntu elit 5. Rok 68 i jego konsekwencje 6. Rewolucja 89 7. RAF, IRA i Che Guevara 8. Sytuacjoniści, anarchiści i Unabomber 9. Arabska Wiosna 10. Indignados, Hessel, Occupy Wall Street i co z tego wyszło 11. Czy KOD to bunt? O najnowszych ruchach protestu w Polsce 12- 15. Prezentacje studentów |
Literatura: |
Armbruster, Jörg, "Arabska wiosna. Rewolucja w świecie islamskim", Wydawnictwo Dolnośląskie, 2012 Ash, Timothy Garton, "Wiosna obywateli : rewolucja 1989 widziana w Warszawie, Budapeszcie, Berlinie i Pradze", Wydawnictwo Polonia, 1990 Battelle, John, "Szukaj : jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję", Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006 Che Guevara, Ernesto, "Moja rewolucja ", Wydawnictwo Mireki, 2006 Dul, Jan, "Rewolucja Chomeiniego", Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, 1990 Gasset, Jose Ortega y, „Bunt mas”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002 Gawrycki, Marcin Florian, "Kuba i rewolucja w Ameryce Łacińskiej", Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010 Heath, Joseph , Potter, Andrew, „Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, 2010 Lasch, Christopher, „Bunt elit”, Wydawnictwo Platan, 1997 Mason, Paul, "Skąd ten bunt? Nowe światowe rewolucje", Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013 Paleczny, Tadeusz, „Kontestacja. Formy buntu we współczesnym społeczeństwie”, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków, 1997 Sztompka, Piotr, „Socjologia zmian społecznych”, Znak, 2005 Zdanowski, Jerzy, „Bliski Wschód 2011: bunt czy rewolucja?”, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, 2011 „Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu”, red. naukowa Tomasz Maślanka, Rafał Wiśniewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015 |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi zdefiniować bunt, rewolucję, zmianę społeczną. Posiada wiedzę dotyczącą ruchów społecznych i ich dynamiki. Zna i potrafi wyodrębnić różnice pomiędzy behawioralnymi, psychospołecznymi, strukturalnymi i politycznymi teoriami rewolucji. Potrafi rozróżnić formy obywatelskiego nieposłuszeństwa, a także wskazać na ile bunt i rewolucja mogą być rozpatrywane jako narzędzia zmiany społecznej. godziny kontaktowe: 30 - przygotowanie do zajęć: 30 - przygotowanie prezentacji: 30 |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zaliczenia zajęć student przygotowuje prezentację. Na ocenę wpływ ma także aktywność studenta i udział w dyskusjach. Prezentacja, aktywność podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.