Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-FAK-BZSz
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty fakultatywne zaoczne - I i II stopień
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się ze zjawiskiem buntu i rewolucji jako narzędziami zmiany społecznej. Omówione zostaną m. in. takie wydarzenia i ruchy protestu, jak Bunt 68', Arabska Wiosna, Occupy Wall Street i Czarny Protest.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest bunt i rewolucja jako narzędzia zmiany społecznej. Podczas zajęć studenci poznają behawioralne, psychospołeczne, strukturalne i polityczne teorie rewolucji (od Sorokina po teorie współczesne). Przedstawione zostaną także polityczne, kulturowe i ekonomiczne implikacje rewolucji. Podczas zajęć studenci zastanowią się także nad narzędziami stosowanymi przez współczesnych buntowników i rewolucjonistów.

Tematy zajęć:

1. Bunt i rewolucja (teoria rewolucji: Sorokin, Tilly, Davies, Gurr i in.)

2. Polityczne, kulturowe i ekonomiczne oblicza buntu i rewolucji

3. Narzędzia buntu i rewolucji

4. Od buntu mas do buntu elit

5. Rok 68 i jego konsekwencje

6. Rewolucja 89

7. RAF, IRA i Che Guevara

8. Sytuacjoniści, anarchiści i Unabomber

9. Arabska Wiosna

10. Indignados, Hessel, Occupy Wall Street i co z tego wyszło

11. Czy KOD to bunt? O najnowszych ruchach protestu w Polsce

12- 15. Prezentacje studentów

Literatura:

Armbruster, Jörg, "Arabska wiosna. Rewolucja w świecie islamskim", Wydawnictwo Dolnośląskie, 2012

Ash, Timothy Garton, "Wiosna obywateli : rewolucja 1989 widziana w Warszawie, Budapeszcie, Berlinie i Pradze", Wydawnictwo Polonia, 1990

Battelle, John, "Szukaj : jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję", Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006

Che Guevara, Ernesto, "Moja rewolucja ", Wydawnictwo Mireki, 2006

Dul, Jan, "Rewolucja Chomeiniego", Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, 1990

Gasset, Jose Ortega y, „Bunt mas”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002

Gawrycki, Marcin Florian, "Kuba i rewolucja w Ameryce Łacińskiej", Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010

Heath, Joseph , Potter, Andrew, „Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, 2010

Lasch, Christopher, „Bunt elit”, Wydawnictwo Platan, 1997

Mason, Paul, "Skąd ten bunt? Nowe światowe rewolucje", Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013

Paleczny, Tadeusz, „Kontestacja. Formy buntu we współczesnym społeczeństwie”, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków, 1997

Sztompka, Piotr, „Socjologia zmian społecznych”, Znak, 2005

Zdanowski, Jerzy, „Bliski Wschód 2011: bunt czy rewolucja?”, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, 2011

„Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu”, red. naukowa Tomasz Maślanka, Rafał Wiśniewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015

Efekty uczenia się:

Student potrafi zdefiniować bunt, rewolucję, zmianę społeczną. Posiada wiedzę dotyczącą ruchów społecznych i ich dynamiki. Zna i potrafi wyodrębnić różnice pomiędzy behawioralnymi, psychospołecznymi, strukturalnymi i politycznymi teoriami rewolucji. Potrafi rozróżnić formy obywatelskiego nieposłuszeństwa, a także wskazać na ile bunt i rewolucja mogą być rozpatrywane jako narzędzia zmiany społecznej.

godziny kontaktowe: 30

- przygotowanie do zajęć: 30

- przygotowanie prezentacji: 30

Metody i kryteria oceniania:

W ramach zaliczenia zajęć student przygotowuje prezentację. Na ocenę wpływ ma także aktywność studenta i udział w dyskusjach.

Prezentacja, aktywność podczas zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)