Gestalt. Wstęp do teorii i praktyk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-GWTz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Gestalt. Wstęp do teorii i praktyk |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne zaoczne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i praktyki pomocy psychologicznej, pracy socjalnej i edukacji holistycznej w podejściu Gestalt. |
Pełny opis: |
Przedmiot zawiera treści stanowiące wstęp do teorii i praktyki podejścia Gestalt. Uwzględnia takie zagadnienia jak: filozoficzne źródła inspiracji dla podejścia Gestalt i jego krótką historię, wprowadzenie do źródeł i głównych kierunków rozwoju podejścia Gestalt, teoretyczne komponenty podejścia Gestalt, natura ludzkich problemów w podejściu Gestalt, świadomość spostrzeganie i uważność, narzędzia pracy w podejściu Gestalt – kontakt, relacja, dialog, procesy samoregulacji |
Literatura: |
1. Chu V., Psychoterapia Gestalt. Wykład podstawowy. Kanon, Łódź 1994; 2. Ciało i charakter. Diagnoza i strategie w psychoterapii somatyczno-charakterologicznej. (red.) J.Santorski, Warszawa 1995, 3. Clarkson P., Mackewen J., Twórcy psychoterapii. Fritz Perls. GWP 2008 4. Enright J., Terapia i poradnictwo bez oporów. W: Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. PTHP, Warszawa 1984. 5. Ginger S., Gestalt – Sztuka kontaktu. Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa 2004; 6. Houston G., Gestalt. Terapia krótkoterminowa. GWP, Gdańsk 2006; 7. Kepner I.J., Ciało w procesie psychoterapii Gestalt. Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1991; 8. Mellibruda, J., Teoria i praktyka terapii Gestalt, IPZ, PTP, 2009 9. Passons W. R., Zastosowanie terapii Gestalt w poradnictwie. PTP, Warszawa 1986; 10. Perls, F., Terapia Gestalt, PWN, 2019 11. Psychoterapia Gestalt w praktyce klinicznej. Od psychopatologii do estetyki kontaktu, (red) Francesetti, G., Gecele M., Roubal J., Gdańsk, 2016 12. Sills Ch., Fish S., Lapworth P., Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. ITZ, Warszawa 1999. 13. Yontef G. M., Dialog w terapii Gestalt, Rezonans i dialog nr 1, red. Jacek Santorski, J. Santorski & Co. 14. Zinker J., Twórczy proces w terapii Gestalt. Wydawnictwo J. Santorski, Warszawa 1991. 15. Żłobicki W. Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby, Impuls, Kraków 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada wiedzę dotyczącą źródeł i korzeni Gestalt. Student zna podstawowe założenia podejścia Gestalt. Student zna znaczenia podstawowych pojęć i technik stosowanych w pracy z człowiekiem w podejściu Gestalt. Umiejętności: Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu podejścia Gestalt Student potrafi zastosować wiedzę uzyskana w trakcie zajęć do lepszego rozumienia siebie i otaczającego go świata. Kompetencje społeczne: Student posiada otwartość na nową wiedzę w dziedzinie problematyki pomocowej Student wykazuje chęci do poszerzania swojej ciekawości w obszarze pomocy drugiemu człowiekowi.. Student ma świadomość kwestii etycznych w trakcie nawiązywania relacji interpersonalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
metody oceny liczba punktów / udział w ocenie końcowej Obecność na zajęciach 25 Aktywny udział w zajęciach 25 Przygotowanie prezentacji na zajęcia. 50 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.