Interwencja kryzysowa w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-IKPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa w pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student zaliczył przedmioty „Praca socjalna –umiejętności i procesy”. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada realizację treści dotyczących problematyki interwencji kryzysowej jako jednej ze stosowanych w pracy socjalnej form pomocy osobom doświadczających różnych typów kryzysów (sytuacyjnych, rozwojowych, chronicznych) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie ogólnej wiedzy dotyczącej teorii kryzysu oraz interwencji kryzysowej oraz poznanie podstawowych wiadomości odnoszących się do istoty, właściwości i przejawów kryzysu . W trakcie realizacji przedmiotu poruszane także zagadnienia dotyczące założeń i cech interwencji kryzysowej oraz wskazanie na jej specyfikę w obszarze pracy socjalnej. Realizacja przedmiotu ma również na celu rozwiniecie umiejętności studentów niezbędnych na poszczególnych etapach interwencji kryzysowej, umiejętność wyboru najbardziej optymalnego modelu interwencji kryzysowej oraz zapoznanie ich z najczęstszymi formami i obszarami kryzysów w pracy socjalnej. |
Literatura: |
1. Badura-Madej W. : Kryzysy i interwencja kryzysowa w terapii dzieci i młodzieży // W: Psychiatria dzieci i młodzieży / pod red. Ireny Namysłowskiej. - Warszawa : Wydaw. Lekarskie PZWL , 2004. - S. 474-489 2. Badura-Madej W, Dobrzańska-Mesterhazy A. : Przemoc w rodzinie : interwencja kryzysowa i psychoterapia. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2000 3. Greenstone J.L., Leviton S.C. Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2004 4. James, R.K., Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, PARPA, Warszawa 2006, 5. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 146-175 6. Lipczyński A. : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007 7. Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Interart, Warszawa 1996 8. Brammer L.M., Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, Studium pomocy psychologicznej, Fundacja IPN, 1984 9. Sutton. C. Psychologia dla pracowników socjalnych, GWP, 2004 10. Ackerman R., J.,Pickering S., E., Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola w rodzinie, Warszawa 2004. 11. Badura-Madej W., Dobrzyńska –Masterhazy, Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000. 12. Herman J., L., Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 2007. 13. Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student w sferze wiedzy: - charakteryzuje specyfikę, przedmiot i terminologię interwencji kryzysowej - dysponuje wiedzą o typach kryzysu i konsekwencjach doświadczania ich przez człowieka - objaśnia zagadnienia związane z rozumieniem istoty interwencji kryzysowej w pracy socjalnej - wskazuje zasady konstruowania planu pomocy, podejmowania skutecznej interwencji w systemach rodzinnych w sferze w sferze umiejętności: - implementuje wiedzę teoretyczną do pracy z jednostką lub rodziną doświadczającą kryzysu - diagnozuje sytuacje kryzysową - dobiera odpowiednie strategie pomagania do specyficznych problemów - proponuje procedury interwencyjne - projektuje proces interwencji kryzysowej - rozstrzyga dylematy etyczne pojawiające się w planowanych i podejmowanych działaniach w sferze kompetencji społecznych: - wykazuje dbałość o standardy profesjonalizmu i etyki podczas prowadzenia interwencji kryzysowej - posiada otwartość na nową wiedzę - wykazuje chęci do podnoszenia swoich umiejętności zawodowych w obszarze interwencji kryzysowej - jest zdolny do nawiązywania relacji pomocowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: • obecność na zajęciach; • aktywne uczestniczenie w zajęciach; • przygotowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć metodą warsztatową • napisanie eseju • końcowe kolokwium zaliczające Metody oceniania: (1) ocena przygotowania i poprowadzenia zajęć metodą warsztatową (2) esej (3) kolokwium zaliczające – pisemne na podstawie podanej literatury – czas pisania 60 minut |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.