Klinika art. 42 kkw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-K42d |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.4
|
Nazwa przedmiotu: | Klinika art. 42 kkw |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wskazane zaliczenie przedmiotu kryminologia albo prawa karnego wykonawczego albo psychologii sądowej. Student powinien mieć wiedzę o polskim systemie penitencjarnym (cel wykonania kary pozbawienia wolności i kodeksowe środki realizacji tego celu, między innymi: typy zakładów karnych, systemy odbywanej kary, zasady wykonania kary). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
„Uniwersytecka Klinika art. 42 Kkw” (Klinika 42) działa przy Katedrze Kryminologii i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Warszawskiego. To więcej niż zajęcia akademickie. To zajęcia kliniczne, podczas których studenci nabywają specjalistyczną wiedzę o prawach i wolnościach człowieka, zasadach wykonania kary pozbawienia wolności oraz więziennictwie, a także uczą się korzystać z tej wiedzy badając indywidualne problemy prawne zgłaszane przez skazanych lub ich bliskich i pomagają je rozwiązać. Uczą się jak rozmawiać z klientami Kliniki 42 i przedstawicielami Służby Więziennej (SW), jak przygotowywać opinie prawne, wnioski i interwencje do właściwych organów. |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu wiąże się z misją „Kliniki art. 42 kkw”, którą jest promowanie standardów praw i wolności człowieka oraz wzmacnianie ochrony osób pozbawionych wolności, m.in. przez zwiększenie ich dostępu do pomocy prawnej i społecznej Celem zajęć klinicznych jest kształcenie studentów, promowanie standardów praw i wolności człowieka oraz pomoc prawna lub obywatelska świadczona więźniom. Dzięki bezpośredniej pracy studentów z „klientami” - więźniami, studenci uczą się konkretnych sposobów pomocy, zwłaszcza przez zapewnienie im informacji lub porady prawnej, a także bezpośrednio reprezentując ich przed różnymi podmiotami. Dzięki temu studenci przyczyniają się do zwiększenia dostępu do informacji prawnej, dostępu do instytucji i organizacji, wzmacniając ich pozycję przed organami postępowania wykonawczego. Wielu skazanych pisze o potrzebie wsparcia w ich staraniach o przerwę w karze lub warunkowe zwolnienie lub o problemach rodzinnych i lokalowych. Po wstępnej selekcji spraw, studenci z pomocą opiekuna Kliniki decydują o podjęciu sprawy. Każdy student zajmuje się własną sprawą poprzez: - badanie dokumentacji, - przygotowywanie korespondencji z więźniem lub innymi podmiotami, - rozmowę z zainteresowanymi podmiotami (więźniem, władzami), - zapoznanie się z odpowiednią regulacja prawną i literaturą, - przygotowywanie projektu pisma, porady lub opinii prawnej lub reprezentowanie więźnia przez organami władzy zgodnie z art. 42 k.k.w Klinika 42 działa od 2007 r. ma ugruntowany warsztat pracy, coroczne grupy studentów, bogaty, interdyscyplinarny dorobek naukowy i dydaktyczny. Dzięki bezpośredniej pracy studentów z „klientami” – więźniami, studenci uczą się konkretnej pomocy skazanym, zwłaszcza, zwiększając ich dostęp do informacji prawnej, dostęp do instytucji i organizacji, wzmacniając ich pozycję przed organami postępowania wykonawczego. Obejmuje tematykę, która leży w zainteresowaniu prawa, w szczególności prawa karnego wykonawczego, kryminologii oraz psychologii. Klinika 42 ma unikalny charakter, gdyż łączy interdyscyplinarne podejście do problemów klientów badanych przez studentów. |
Literatura: |
1. Hołda J., Hołda Z., Prawo karne wykonawcze, Zakamycze 2004 2. Postulski K., Kodeks Karny wykonawczy. Komentarz, Gdańsk 2017 3. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003 4. Marek A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Krótki komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Kraków 2003 5. Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000 |
Efekty uczenia się: |
Studenci 1. Znają i opisują instytucję więzienia oraz mają rozszerzoną wiedzę na temat instytucji prawnych i faktów społecznych i psychologicznych w sytuacji uwięzienia. 2. Identyfikują i wymieniają prawa i wolności człowieka dotyczące wykonania kary pozbawienia wolności oraz międzynarodowe standardy postępowania z więźniami. 3. Mają wiedzę o przestępcach-więźniach, poznają mechanizmy ich działania, sposoby racjonalizacji i adaptacji do zastanej rzeczywistości. 4. Rozróżniają interesy i wartości, które kolidują ze sobą w związku z wykonaniem kary pozbawienia wolności. 5. Potrafią wykorzystać wiedzę z zakresu kryminalistyki i fenomenologii przestępczości w pracy asystenta sędziego lub prokuratora, w pracy policjanta, detektywa, obrońcy praw człowieka, w szczególności umieją zdiagnozować problem zgłoszony przez „klientów” kliniki (więźniów) i rozwiązać go. 6. Wybierają i badają sprawy konkretnych klientów (potrafią dokonać ustaleń faktycznych, weryfikować informacje, prowadzić rozmowę ukierunkowaną). 7. Argumentują wybrane przez siebie stanowisko, także przed organami postępowania wykonawczego 8. Potrafią merytorycznie ocenić program/strategię postępowania z więźniami przez administracje więzienne. 9. Potrafią zespołowo opracowywać strategie i plany pracy z indywidualnymi przypadkami – „klientami” wymiaru sprawiedliwości karnej, w szczególności skazanymi na bezwzględne kary pozbawienia wolności. 6 = 180 godzin 100 godzin kontaktowych: • 60 godzin seminaryjnych • 40 godzin konsultacyjnych 80 godziny pracy samodzielnej studenta: • 30 godzin zapoznawanie się z literaturą przedmiotu, materiałami z dorobku kliniki • 35 godzin rozwiązywanie problemów zgłaszanych przez klientów, badanie spraw indywidualnych • 15 godzin opracowywanie projektów opinii, stanowisk dla organów postępowania wykonawczego i reprezentowanie klientów przed tymi organami |
Metody i kryteria oceniania: |
1. bieżąca ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności - studenci będą oceniani na podstawie realizacji kontraktu udziału w Klinice 2. Ocena sposobu i liczby rozwiązanych problemów 3. ocena opracowanych przez studentów spraw indywidualnych – prowadzenia dokumentacji, dokonanych ustaleń, przedstawianej argumentacji 4. ocena inne formy aktywności podjętej przez studenta w ramach kliniki (udział w organizowaniu konferencji, napisanie artykułu nt. kliniki) Przedmiot jest realizowany poprzez konwersatoria, podczas których studenci zapoznają się z tematami Kliniki 42, jej dorobkiem, listami więźniów. W seminariach uczestniczą też eksperci z dziedzin objętych zainteresowaniem Kliniki 42. Przedmiot jest też realizowany poprzez pisemne opracowanie rozwiązania konkretnego problemu, z którym skazany zwrócił się do Kliniki 42, opracowanie projektu porady lub opinii prawnej, poradnika dla więźniów i ich najbliższych. Praca indywidualna jest nadzorowana przez opiekuna kliniki. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Niełaczna | |
Prowadzący grup: | Maria Niełaczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.