Kryzys, depresja i zmiana społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-KDZSd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kryzys, depresja i zmiana społeczna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość języku angielskiego jest obowiązkowa: większość omawianych lektur napisana jest w języku angielskim. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć koncentruje się wokół pytań: W jakim stopniu kryzysy i depresje ilustrują sposób, w jaki obecnie manifestuje się zmiana społeczna? Jaki jest związek między niepowodzeniami i kryzysami na poziomie globalnym a epizodami depresji na poziomie indywidualnym? Jakie są cechy współczesnych kryzysów? W jaki sposób różne rodzaje depresji są uzależnione od tego, co można określić jako krytyczne punkty zwrotne w reżimach gospodarczych i politycznych – takich jak neoliberalizm? |
Pełny opis: |
Zajęcia stawiają intrygujące i istotne pytania: W jakim stopniu kryzysy i depresje ilustrują sposób, w jaki obecnie manifestuje się zmiana społeczna? Jaki jest związek między niepowodzeniami i kryzysami na poziomie globalnym a epizodami depresji na poziomie indywidualnym? Jakie są cechy współczesnych kryzysów? W jaki sposób różne rodzaje depresji są uzależnione od tego, co można określić jako krytyczne punkty zwrotne w reżimach gospodarczych i politycznych – takich jak neoliberalizm? Zajęcia pozwalają zrozumieć, że depresja jako zjawisko społeczne wykracza poza epizody zaburzeń nastroju i kliniczny smutek. Ale wiąże się to również z reakcjami i mobilizacją wokół rozprzestrzeniania się depresji (literatura artystyczna itp.), występowaniem kryzysów wyobrażeniowych, kapitalistycznego kryzysu przyszłości, niepokoju politycznego, żalu i niepokoju ekologicznego, społecznego znaczenia i publicznego postrzegania depresji, konsumpcji anty-depresantów. Nakład pracy studenta/tki: - godziny zorganizowane – 30 - przygotowanie do zajęć – 20 godz. - przygotowanie do zaliczenia – 30 godz. Razem: 80 godz. |
Literatura: |
Sara Ahmed. 2010. The Promise of Happiness. Duke University Press. Lauren Berlant. 2011. “Depressive Realism: An Interview with Lauren Berlant.” (Earl McCabe) and Cruel Optimism Ann Cvetkovich. 2012. Depression: A Public Feeling. Duke University Press. Mark Fisher. 2009. Capitalist Realism: Is There No Alternative? ZerO Books. Mikkel Krause Frantzen. 2019. Going Nowhere, Slow: The Aesthetics and Politics of Depression. ZerO Books. Mikkel Krause Frantzen. 2019. „A Future with No Future: Depression, the Left, and the Politics of Mental Health.” Los Angeles Review of Books. Max Haiven. 2014. Crises of Imagination, Crises of Power Capitalism, Creativity and the Commons. Zed Books. Linsey McGoey. 2010. “Profitable Failure: Antidepressant Drugs and the Triumph of Flawed Experiments.” Hist Human Sci 23 (1): 58-78. Natalie Osborne. 2019. “For Still Possible Cities: A Politics of Failure for the Politically Depressed.” 50 (2): 145-54. Mario Luis Small. 2017. Someone To Talk To. Oxford University Press. Adriano A. Tedded. 2022. Marginalisation and Utopia in Paul Auster, Jim Jarmusch and Tom Waits: The Other America. Routledge |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: ma orientację we współczesnym życiu intelektualnym i kulturalnym w Polsce i w wybranych rejonach świata ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej w sferze umiejętności: posiłkując się wiedzą z zakresu socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną, potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i skuteczność |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji aktywność podczas ćwiczeń przygotowanie 3 refleksji/reakcji dotyczących lektur oraz ich prezentacja i interpretacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adriana Mica | |
Prowadzący grup: | Adriana Mica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć koncentruje się wokół pytań: W jakim stopniu kryzysy i depresje ilustrują sposób, w jaki obecnie manifestuje się zmiana społeczna? Jaki jest związek między niepowodzeniami i kryzysami na poziomie globalnym a epizodami depresji na poziomie indywidualnym? Jakie są cechy współczesnych kryzysów? W jaki sposób różne rodzaje depresji są uzależnione od tego, co można określić jako krytyczne punkty zwrotne w reżimach gospodarczych i politycznych – takich jak neoliberalizm? |
|
Pełny opis: |
Zajęcia stawiają intrygujące i istotne pytania: W jakim stopniu kryzysy i depresje ilustrują sposób, w jaki obecnie manifestuje się zmiana społeczna? Jaki jest związek między niepowodzeniami i kryzysami na poziomie globalnym a epizodami depresji na poziomie indywidualnym? Jakie są cechy współczesnych kryzysów? W jaki sposób różne rodzaje depresji są uzależnione od tego, co można określić jako krytyczne punkty zwrotne w reżimach gospodarczych i politycznych – takich jak neoliberalizm? Zajęcia pozwalają zrozumieć, że depresja jako zjawisko społeczne wykracza poza epizody zaburzeń nastroju i kliniczny smutek. Ale wiąże się to również z reakcjami i mobilizacją wokół rozprzestrzeniania się depresji (literatura artystyczna itp.), występowaniem kryzysów wyobrażeniowych, kapitalistycznego kryzysu przyszłości, niepokoju politycznego, żalu i niepokoju ekologicznego, społecznego znaczenia i publicznego postrzegania depresji, konsumpcji anty-depresantów. Nakład pracy studenta/tki: - godziny zorganizowane – 30 - przygotowanie do zajęć – 20 godz. - przygotowanie do zaliczenia – 30 godz. Razem: 80 godz. |
|
Literatura: |
Sara Ahmed. 2010. The Promise of Happiness. Duke University Press. Lauren Berlant. 2011. “Depressive Realism: An Interview with Lauren Berlant.” (Earl McCabe) and Cruel Optimism Ann Cvetkovich. 2012. Depression: A Public Feeling. Duke University Press. Mark Fisher. 2009. Capitalist Realism: Is There No Alternative? ZerO Books. Mikkel Krause Frantzen. 2019. Going Nowhere, Slow: The Aesthetics and Politics of Depression. ZerO Books. Mikkel Krause Frantzen. 2019. „A Future with No Future: Depression, the Left, and the Politics of Mental Health.” Los Angeles Review of Books. Max Haiven. 2014. Crises of Imagination, Crises of Power Capitalism, Creativity and the Commons. Zed Books. Linsey McGoey. 2010. “Profitable Failure: Antidepressant Drugs and the Triumph of Flawed Experiments.” Hist Human Sci 23 (1): 58-78. Natalie Osborne. 2019. “For Still Possible Cities: A Politics of Failure for the Politically Depressed.” 50 (2): 145-54. Mario Luis Small. 2017. Someone To Talk To. Oxford University Press. Adriano A. Tedded. 2022. Marginalisation and Utopia in Paul Auster, Jim Jarmusch and Tom Waits: The Other America. Routledge |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.