Między konstruowaniem a doświadczaniem: na przecięciu różnorodności społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-MKDRSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Między konstruowaniem a doświadczaniem: na przecięciu różnorodności społecznych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne zaoczne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studiujących wiedzy umożliwiającej rozumienie i analizę współczesnego, zróżnicowanego społeczeństwa. Wiedza ta pozwoli identyfikować, eksplorować i badać różnorodność społeczną, jej potencjał i konsekwencje. Zajęcia będą osadzone w perspektywie intersekcjonalnej odnoszącej się do konstruowania i doświadczania tożsamości społecznych przez jednostki i grupy oraz do ich konstruowania w dyskursie. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez osoby studiujące wiedzy umożliwiającej rozumienie i analizę współczesnego, zróżnicowanego społeczeństwa. Wiedza ta pozwoli identyfikować, eksplorować i badać różnorodność społeczną, jej potencjał i konsekwencje. Zajęcia będą osadzone w perspektywie intersekcjonalnej odnoszącej się do konstruowania i doświadczania tożsamości społecznych przez jednostki i grupy oraz do ich konstruowania w dyskursie. Podczas zajęć będziemy pogłębiać wiedzę o różnorodności społecznej i jej rozumienie oraz analizować ją m.in. pod względem współwystępowania, nakładania się i przenikania takich cech, przesłanek, doświadczeń i konstruktów: jak płeć, orientacja (psycho)seksualna, tożsamość płciowa, binarność i heteronormatywność w kontekście płci, norma (pełno)sprawności / ableism / niepełnosprawność, rasizm (w tym rasizm instytucjonalny) / biały przywilej / biała supremacja, fatfobia / grubancypancja, , doświadczenie migracji, etniczność, role i rangi społeczne oraz związanych z nimi przywileje, wykluczenia i opresje, jak również kwestie reprezentacji oraz relacje władzy i relacje pomiędzy mniejszościami a większościami w społeczeństwie. Kwestie te ujmowane będą z perspektywy historycznej, analizy dyskursu publicznego, w tym medialnego i politycznego oraz dyskursu emancypacyjnego / empowermentowego w kontekście globalnego backlashu dotyczącego demokracji i praw człowieka, dynamiki związanej ze zmianami relacji władzy w społeczeństwie a także praw i wolności obywatelskich. W trakcie zajęć akcent będzie kładziony na pogłębienie rozumienia omawianych zagadnień i tekstów oraz odniesienie ich zarówno do praktyki życia społecznego, własnych doświadczeń jak i edukacji akademickiej. W trakcie zajęć osoby uczestniczące będą w równym stopniu zachęcane zarówno do życzliwej i „czułej” , jak też krytycznej lektury i analizy wybranych tekstów naukowych, popularnonaukowych, literackich oraz tekstów kultury. Materiały do zajęć, m.in. lektury obowiązkowe w formie plików PDF będą w dużej mierze dostępne na platformie KAMPUS. Wymiar czasu pracy osób uczestniczących w zajęciach : - godziny zorganizowane: 15 - przygotowanie do zajęć: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 25 godz. |
Literatura: |
− Ciaputa, E., Król, A., Warat, A., Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu − Dudzińska, A., Reprezentacja polityczna osób z niepełnosprawnościami, [w:] Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej − Fiałkowska, K., Garapich, M. P., Mirga-Wójtowicz, E., Migracyjne ścieżki polskich Romów. „Między tradycją a zmianą: migracyjne ścieżki polskich Romów”. Raport z badań. − Furgał E., Podwójnie wykluczeni. Osoby LGBTQ+ w autystycznej społeczności [w:] „Terapia Specjalna”, nr 7 / 2019 − Furgał, E., Dziewczyna w spektrum − Gay, R., Głód. Pamiętnik (mojego) ciała − Giddens, A., Socjologia (fragmenty): m.in. roz. Rasa, etniczność, migracja; seksualność i płeć - https://libra.ibuk.pl/book/103942 − Grudzińska, A., Kubin, K. (red.), Ukryty program szkoły a równy dostęp do edukacji. Wybór tekstów”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS) − Kowalska, B., Król. A., Migalska, A., Warat, M., Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnościami ruchu, wzroku i słuchu. Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnia socjologiczna. − Kubin, K. (red.), (nie)Widzialne granice – o tym co dzieli i co łączy w wielokulturowości”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS) − Kubin, K. (red.), Media w społeczeństwie różnorodnym: etyka, pluralizm i równe traktowanie”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FR − Kościańska, A., Petryk, M., Odejdź. Rzecz o polskim rasizmie − Mamczur, M., Gruba − Mikołajczyk-Lerman, G., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA − Pamuła, N., Król, A., Wołowicz, A., Paradoksy widzialności: o związkach teorii queer i studiów o niepełnosprawności [w:] teksty drugie, 152-169, 2022 − Rasizm po polsku, Stowarzyszenie Polaków Pochodzenia Afrykańskiego − Radkowska-Walkowicz, M., Reimann, M., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies − Reimann, M., Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczaniu niepełnosprawności − Rudnicki, S., Niepełnosprawność i złożoność − Struzik, J. (red), Niewidoczne (dla) społeczności. Sytuacja społeczna lesbijek i kobiet biseksualnych mieszkających na terenach wiejskich i w małych miastach w Polsce. Raport z badań” Fundacja Przestrzeń Kobiet − Struzik, J. (red.), Spoza centrum widać więcej. Przeciwdziałanie dyskryminacji krzyżowej ze względu na płeć, orientację seksualną i miejsce zamieszkania. Raport z badań, Fundacja Przestrzeń Kobiet − Wielgosz, P., Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli, by rządzić − Żeglicka, K., Szarota, M., Król, A., Feministycznie o niepełnosprawności. Manifestacja/utopia Podcasty, nagrania audio-video i treści edukacyjne dostępne w Internecie, w tym m.in.: ▪ Chimamanda Ngozi Adichie "The danger of a single story" (TED): ▪ Odcinki podcastu ""Vingardium Grubiosa" (np. s02e08 „Z pierwszej ręki: grubość i niepełnosprawność”, s02e05 „Z pierwszej ręki: grubość, czarność i rasizm”: ▪ „Kim Lee. Królowa Warszawy” (materiały dot. wystawy w Muzeum Woli w Warszawie) ▪ Vlogi Elsiego Adajewa |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć osoba studiująca: w sferze wiedzy: • ma wiedzę dotyczącą przedmiotu, zakresu, aparatury pojęciowej i teorii intersekcjonalnej mającej zastosowanie w studiowaniu różnorodności społecznej; • ma wiedzę diagnostyczną o zjawiskach i procesach społecznych (na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym) w sferze umiejętności: • umie zbierać i analizować materiały naukowe i dane faktograficzne, dostępne w języku polskim i obcym, dotyczące zjawisk związanych z różnorodnością społeczną , potrzebne do ich rozpoznania, obserwacji i opisu w sferze kompetencji społecznych: • docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz dostrzega i uwzględnia w projektach społecznych ich aspekty polityczne, prawne, ekonomiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kindler, Agnieszka Kozakoszczak | |
Prowadzący grup: | Marta Kindler, Agnieszka Kozakoszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.