Postępowanie z nieletnimi na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-PNSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.1
|
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie z nieletnimi na świecie |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne zaoczne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i pedagogiki resocjalizacyjnej lub prawa oraz wiedzy zdobytej na dotychczasowym etapie studiów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z systemami postępowania z nieletnimi wykazującymi przejawy demoralizacji i przestępczości, które obowiązują w różnych krajach europejskich i pozaeuropejskich. Przegląd poszczególnych rozwiązań poprzedzi omówienie ewolucji postępowania z nieletnimi na przestrzeni lat. Analiza podejść w postępowaniu z nieletnimi zostanie przeprowadzona na bazie międzynarodowych regulacji prawnych wyznaczających standardy postępowania z nieletnimi. Omawiane rozwiązania prawne dotyczące nieletnich zostaną porównane z polskimi regulacjami w tym zakresie. Aspekt porównawczy umożliwi analizę możliwości zaimplementowania pewnych rozwiązań na polski grunt i warunków, które musiałby być spełnione dla ich efektywnego funkcjonowania. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z różnorodnym spojrzeniem na problem demoralizacji i przestępczości nieletnich, które można dostrzec poprzez analizę systemów prawnych poszczególnych krajów europejskich i pozaeuropejskich. Ważnym aspektem w tym zakresie będzie dodatkowe zróżnicowanie w podejściu do nieletnich w krajach tzw. Starej UE i w byłych krajów socjalistycznych. W pierwszej kolejności poznają ewolucję kształtowania się na świecie świadomości społecznej i prawnej dotyczącej nieletnich. W ramach konwersatorium studenci zapoznają się z międzynarodowymi standardami prawnymi wyznaczającymi kierunki postępowania z najmłodszymi sprawcami przestępstw. Na bazie powyższego poznają regulacje prawne dotyczące postępowania z nieletnimi w wybranych krajach. Rozwiązania dotyczące nieletnich w innych krajach zostaną porównane z polskimi instytucjami w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania demoralizacji. Aspekt porównawczy pozwoli ocenić rodzime rozwiązania prawne na tle obowiązujących w innych krajach. Ponadto dzięki komparastycznemu podejściu do problemu przestępczości nieletnich studenci będą mogli zastanowić się nad tym, które instytucje obowiązujące w innych krajach mogłyby funkcjonować na gruncie prawa polskiego, a które byłby niemożliwe do przyjęcia ze względu na odmienność systemowych uwarunkowań prawnych lub innych ograniczeń pozaprawnych. |
Literatura: |
Bałandynowicz A., Probacja. Sprawiedliwość karząca, Warszawa 2015 Cieślak M., Od represji do opieki (rzut oka na ewolucję zasad odpowiedzialności nieletnich, Pal. 1973, nr 1 Górecki P., Konarska-Wrzosek V., Postępowanie w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa 2015 Kobes P., Orzekanie i wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec nieletnich, Warszawa 2015 Stańdo-Kawecka B., Prawo nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady dotyczące demoralizacji i resocjalizacji nieletnich. 2. Ma uporządkowaną, podstawową wiedzę z zakresu systemu postępowania z nieletnimi. 3. Zna i rozumie regulacje międzynarodowe wyznaczające standardy postępowania z nieletnimi. 4. Zna systemy prawne poszczególnych krajów w zakresie opieki i resocjalizacji nieletnich sprawców przestępstw. W zakresie umiejętności student: 1. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł. 2. Posiada umiejętność krytycznej analizy poszczególnych systemów prawnych. 3. Posiada umiejętność oceny zgodności polskiego systemu postępowania z nieletnimi ze standardami międzynarodowymi. 4. Posiada umiejętność dokonania oceny polskich rozwiązań prawnych dotyczących nieletnich na tle regulacji prawnych obowiązujących w innych państwach. W zakresie kompetencji społecznych student: 1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. 2. Dostrzega i formułuje problemy dotyczące optymalizacji rozwiązań w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania demoralizacji oraz przestępczości nieletnich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma pracy studenta: Godziny kontaktowe 14 godzin Przygotowanie się do zajęć 45 godzin Przygotowanie się do napisania eseju 30 godzin Liczba godzin ogółem 90 Esej na zaliczenie o tematyce ustalonej podczas w trakcie konwersatorium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.