Teorie wychowania i nauczania w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-TNWz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie wychowania i nauczania w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne zaoczne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ukończone kursy z: pedagogiki (ogólnej, resocjalizacyjnej, społecznej). Posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu oddziaływania resocjalizacyjnego (patrz wymagania formalne) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zagadnienia tematyczne dla teorii wychowania; - Przedmiot, cele i zadania oraz części składowe pedagogiki jako nauki o wychowaniu, - Pojęcie, struktura i dynamika procesu wychowania oraz teorie wyjaśniające ten proces, - Charakterystyka współczesnych paradygmatów w pedagogice (naukach o wychowaniu), - Elementy rzeczywistości wychowawczej, - Charakterystyka metod, zasad i strategii wychowania, -Projektowanie, realizacja i ewaluacja sytuacji wychowawczych Zagadnienia tematyczne dla teorii nauczania: - Przedmiot, cele, zadania dydaktyki, - Pojęcia i składniki dydaktyki (uczenie się, nauczanie, kształcenie, samokształcenie), - Charakterystyka i organizacja procesów: uczenia się i nauczania, - Zasady i metody nauczania i kształcenia, - Cele kształcenia. Pojęcie, taksonomie i operacjonalizacja celów kształcenia, - Projektowanie i ewaluacja sytuacji dydaktycznych |
Pełny opis: |
Zagadnienia tematyczne dla teorii wychowania; - Przedmiot, cele i zadania oraz części składowe pedagogiki (resocjalizacyjnej) jako subdyscypliny pedagogiki specjalnej - Pojęcie, struktura i dynamika oraz funkcje procesu wychowania (resocjalizującego) oraz teorie wyjaśniające ten proces, - Charakterystyka współczesnych paradygmatów w pedagogice resocjalizacyyjnej (naukach o wychowaniu), - Elementy rzeczywistości wychowawczej w resocjalizacji - Charakterystyka metod, zasad i strategii wychowania (resocjalizacyjnego) -Projektowanie, realizacja i ewaluacja sytuacji wychowawczych-opiekuńczych i terapeutycznych w resocjalizacji Zagadnienia tematyczne dla teorii nauczania: - Przedmiot, cele, zadania dydaktyki oraz ortodydaktyki - Pojęcia i składniki dydaktyki (uczenie się, nauczanie, kształcenie, samokształcenie), oraz ortodydaktyki (nauczanie resocjalizyjące) - Charakterystyka i organizacja procesów: uczenia się i nauczania w resocjalizacji - Zasady i metody nauczania i kształcenia, (z uwzglednieniem ortodydaktyki) w resocjalizacji - Pojęcie, taksonomie i operacjonalizacja celów kształcenia, - Projektowanie i ewaluacja sytuacji dydaktycznych w resocjalizacji |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Ch. Galloway Psychologia uczenia się i nauczania T.1 PWN Warszawa 1988, Arends R.: Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa 1994. Brudnik E., A. Moszyńska, B. Owczarska: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. T.1. Kielce 2000. Brudnik E.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. T.2. Kielce 2002. J. Banasiak, Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania, Warszawa 1997, A. Gurycka: Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Analiza psychologiczna. Warszawa 1979, A. Gurycka : Błąd w wychowaniu. Warszawa 1990, Literatura uzupełniająca, zalecana: S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003. Rozdz. 3 6, W. Cichoń, Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996, rozdz. 6,7,8 3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, tom II: część I rozdz. 5, tom I: część III rozdz. 1,8, 17,10, B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998, Filmografia (zalecana do samodzielnego opracowania): Nauczyciel z przedmieścia (1967), Pan od muzyki (2004), Młodzi gniewni, historia Rona Clarka (2006), Klasa (2008), Szkoła bez cenzury (2011), Netografia: (j.w.) TED.com, (wykłady Sir Kena Robinsona) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia dla części: teoria wychowania – student w zakresie wiedzy - charakteryzuje przedmiot, cele i zadania oraz części składowe pedagogiki (resocjalizacyjnej) jako nauki o wychowaniu (specjalnym, resocjalizacyjnym), - zna i rozumie pojęcia z zakresu pedagogiki, a szczególnie teorii wychowania (resocjalizacyjnego) - charakteryzuje współczesne paradygmaty w pedagogice (resocjalizacyjnej) i oddziaływania w opcji (np. humanistycznej czy behawiorystycznej), - rozumie i wyjaśnia strukturę oraz dynamikę procesu wychowania (resocjaliacyjnego), nauczania (resocjalizujacego) oraz wykorzystuje teorie wyjaśniające ten proces, - rozumie i wyjaśnia relacje pomiędzy elementami rzeczywistości wychowawczej, w resocjalizacji - charakteryzuje metody, zasady i strategie wychowania (resocjalizujacego) W zakresie umiejętności: - stosuje pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej-resocjalizacyjnej, a szczególnie teorii wychowania (resocjalizujacego) do projektowania sytuacji wychowawczych-opiekuńczych-terapeutycznych. - projektuje oddziaływania w resocjalizacyjne w opcji (np. humanistycznej czy behawiorystycznej), - potrafi ocenić przydatność metod, procedur, technik i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych-opiekuńczych oraz terapeutycznych, - stosuje wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji zadań wychowawcy i nauczyciela, w placówce resocjalizacyjnej - dokonuje pomiaru efektywności i ewaluacji oddziaływań wychowawczych-opiekunczych-terapeutycznych W zakresie kompetencji społecznych: - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, - rzetelnie przygotowuje się do swojej pracy oraz projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, Cele dla części teoria nauczania – student w zakresie wiedzy - zna, rozumie i stosuje pojęcia z zakresu teorii nauczania resocjalizacyjnego oraz ortodydaktyki - rozumie i wyjaśnia strukturę oraz dynamikę procesu nauczania (resocjalizujacego) oraz wykorzystuje teorie wyjaśniające te procesy, - potrafi ocenić przydatność metod, procedur, technik i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych i ortodydaktycznych w resocjalzacji, Umiejętności - wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki (ortodydaktyki) w celu projektowania oraz realizowania okreslonych strategii z zastosowaniem zindywidualizowanych metod oddziaływania resocjalizacyjnego, - zna reguły i procedury projektowania i realizacji sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w resocjalizacji, - stosuje wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji zadań wychowawcy i nauczyciela w placówce resocjalizacyjnej, - różnicuje oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze ze względu na cechy adresatów oddziaływań, system, typ, rodzaj placówki o charakterze resocjalizacyjnym -dokonuje pomiaru efektywności i ewaluacji zaobserwowanych oraz własnych metod pracy oraz funkcjonowania instytucji Kompetencje społeczne -charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności; - analizuje i dokonuje ewaluacji własnych działań pedagogicznych i wskazuje obszary wymagające modyfikacji, potrafi wdrażać działania innowacyjne, - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki działań pedagogicznych, - ma świadomość społecznej roli nauczyciela i rozumie potrzebę oddziaływania własnym przykładem oraz stanowi wsparcie dla uczestników procesu nauczania i wychowania, - dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach (frekwencja), znajomość i posługiwanie się literaturą obowiązkową, umiejętność rozwiązania problemów i zadań z zakresu treści przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.