Zarządzanie ryzykiem w instytucjach publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-KR2-2ZRIPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie ryzykiem w instytucjach publicznych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Kryminologia, 2 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma zapoznać studenta z interdyscyplinarnym charakterem wiedzy o czynnikach sprzyjających powstawaniu ryzyka oraz sposobach zarządzania nim w instytucjach publicznych m.in. takich jak placówki resocjalizacyjne i penitencjarne czy imprezy masowe. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami w zakresie zarządzania ryzykiem w instytucjach publicznych oraz regulacjami prawnymi i metodycznymi dotyczącymi tego zarządzaniem z uwzględnieniem placówek resocjalizacyjnych i penitencjarnych. Treści obejmują m.in. podstawy prawne, opis, analizę oraz rekomendacje dotyczące modelu zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem, z użyciem narzędzi realizowanych na podstawie przepisów, w instytucjach publicznych, m.in. w polskim systemie penitencjarnym, w odniesieniu do skazanych. Zajęcia obejmują ćwiczenie i pogłębianie wiedzy w zakresie diagnozowania i prognozowania wystąpienia ryzyka zagrożeń (z wykorzystaniem kryteriów i wskaźników przy użyciu narzędzi). Ćwiczenie w zakresie metodycznych aspektów zarządzania ryzykiem w instytucjach publicznych oraz placówkach resocjalizacyjnych i w więzieniu, w tym projektowania i realizacji oraz ewaluacji działań zaradczych (strategie, procedury, metody i zasady) Nakład pracy studenta: 18 – godziny kontaktowe 30 – przygotowanie się do zajęć (w tym opracowań zadań) 30 – przygotowanie do zaliczenia 78 – liczba ogółem |
Literatura: |
Obowiązkowa -Zarządzanie ryzykiem w sektorze publicznym Podręcznik wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem w administracji publicznej w Polsce, Ministerstwo Finansów Warszawa (2004). -Depta A. Wojtaszek H. (2015), Ryzyko w instytucjach publicznych W: Współczesne organizacje wobec wyzwań zarządzania ryzykiem – aspekty poznawcze Łódź s. 133-142 -Tworek, P. (2014). System zarządzania ryzykiem jako źródło wiedzy o zagrożeniach w organizacjach publicznych w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. -Zamiar Z. , (2009) Struktura, kompetencje i zadania organów zarządzania kryzysowego W: Logistyka i Transport, s. 65-76 -Wytrążek, W. (2011). Podstawowe pojęcia teorii organizacji i zarządzania w instytucjach publicznych. Podstawy naukoznawstwa. Tom 2, Lublin: KUL. -Ustawa o zarządzaniu kryzysowym z dn. 26. 04. 2007, Dziennik Ustaw z 2007r. Nr 89, poz. 590., - https://www.experto24.pl/ochrona-zdrowia/zarzadzanie/system-zarzadzania-ryzykiem-w- -ochronie-zdrowia.html - Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 października 2017 r. w sprawie systemów penitencjarnych i warunków panujących w zakładach karnych (2015/2062(INI)), P8_TA(2017)0385, Literatura dodatkowa Niczyporuk, J. (2009). Sfera publiczna. W: J. Blicharz, J. Boć (red.), Prawna działalność instytucji społeczeństwa obywatelskiego. Wrocław: Kolonia Limited. Robbins, S.P., DeCenzo, D.A. (2002). Podstawy zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP 2003. Le Bon G., Psychologia tłumu., tłum. Kaprocki B., Wyd. Kęty, 2005. Schneider H.J. (1996) Przemoc w instytucjach W: Przemoc w życiu codziennym (red) B. Hołyst, Warszawa Zimbardo Ph., F Ruch, (1998) Psychologia i życie, Warszawa A. Gaberle, Patologia społeczna, WP, Warszawa 1993. A. Podgórecki, (1976) Patologia działania instytucji. W: Zagadnienia patologii społecznej. Red. A. Podgórecki Warszawa W. Rostkowski, Geneza i mechanizmy przemocy instytucjonalnej w placówkach dla nieletnich w Polsce, Opieka Wychowanie Terapia 1995 nr 3 (23) s. 5-9, M. Kosewski (1985) Człowiek w sytuacji pokusy i upokorzenia, Warszawa P. Szczepaniak, Trzy modele więzienia W: Nowe problemy prawa i polityki penitencjarnej, Red. M. Porowski, T. Przesławski, Warszawa 2016, s. 104-124 R. Pomianowski, Wyuczona bezradność po ludzku - kiedy tracimy kontrolę nad istotnymi aspektami życia? Wyzwania dla psychologii uzależnień, psychologii zadłużenia i nie tylko. Dylematy w praktyce pomagania także w kontekście pandemii. Warszawa, 2020 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: - Studenci znają i stosują pojęcia z zakresu zarządzania ryzykiem w instytucjach publicznych. Rozumieją znaczenie i potrzebę governance (ładu organizacyjnego), - Znają zasady zarządzania ryzykiem w instytucjach publicznych (podstawy prawne, tabelę punktową prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, hierarchizację ryzyka itp.) - Potrafią argumentować cele, zadania i organizację zarządzania ryzykiem w instytucji publicznej oraz w środowisku otwartym - Znają pojęcia w zakresie zbiorowości społecznych oraz struktury i dynamiki ich funkcjonowania - Potrafią identyfikować i interpretować w kategoriach ryzyka zachowania ludzi w różnych typach zbiorowości społecznych takich jak: grupa, tłum, gawiedź, oraz zjawisko konfliktu społecznego, jego form ekspresji i dynamiki takich jak: protest, bunt, zamieszki, strajk itp. oraz sposobów rozwiazywania konfliktów i problemów społecznych. - Potrafią przedstawić wskaźniki, fazy i etapy konfliktu i sytuacji kryzysowej - Potrafią wyjaśnić związki między etiologią, patogenezą i symptomami zachowań naruszających porządek publiczny - Potrafią przedstawić i wyjaśnić zadania i etapy zarządzania ryzykiem, konfliktem, sytuacją kryzysową W zakresie umiejętności - Posiadają umiejętność wskazania regulacji prawnych i projektów oddziaływań w zakresie zarzadzania ryzykiem w instytucji publicznej oraz w odniesieniu do osób, grup społecznych - Potrafią charakteryzować strategie, metody i środki zarządzania ryzykiem i uzasadnić ocenę - Potrafią wskazać podstawę prawną i rekomendacje dotyczące zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem w instytucjach publicznych, także w placówkach resocjalizacyjnych i penitencjarnych - Potrafią dokonać ewaluacji zaobserwowanych sposobów funkcjonowania instytucji w zakresie zarządzania ryzykiem - Potrafią zastosować wybrane narzędzia diagnozowania i prognozowania wystąpienia ryzyka zagrożeń w instytucjach publicznych - Potrafią weryfikować działania w zarządzaniu ryzykiem w zależności od zmieniających się warunków W zakresie kompetencji społecznych: - Uznają potrzebę i znaczenie governance (ładu organizacyjnego) - Potrafią określać priorytety działań profilaktycznych i naprawczych w zakresie zarządzania ryzykiem w instytucjach publicznych - Uwzględniają w swych działaniach potrzeby instytucji jak i sytuacje osób i społeczności objętych programami zarządzania ryzykiem - Są uwrażliwieni na potrzeby człowieka lub grupę w sytuacji kryzysowej lub konfliktowej - Są wrażliwi na zjawiska wymagające interwencji społecznej i podejmuje inicjatywy w tej dziedzinie, potrafią w tym celu aktywizować innych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szczepaniak | |
Prowadzący grup: | Paweł Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.