Psychologia zaburzeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-KR2-M-2PZd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zaburzeń |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty modułowe II - Kryminologia, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z naturą i przyczynami zaburzeń oraz chorób psychicznych, a także ich leczeniem. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny wykładu 1. Psychologia zaburzeń w zarysie 2. Historyczne i współczesne poglądy na temat zaburzonego zachowania 3. Współczesne klasyfikacje zaburzeń psychicznych 4. Przyczyny zaburzeń psychicznych 5. Ocena kliniczna i diagnoza 6. Koncepcje stresu i wpływ stresu na zachowanie, zespół stresu pourazowego 7. Lęk i zaburzenia lękowe 8. Zaburzenia nastroju i samobójstwa 9. Zaburzenia odżywiania 10. Zaburzenia osobowości 11. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych 12. Zaburzenia i dysfunkcje seksualne 13. Zaburzenia psychotyczne i schizofrenia 14. Zaburzenia neurorozwojowe (wieku dziecięcego i młodzieńczego) 15. Organizacja terapii i leczenia psychiatrycznego |
Literatura: |
• Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Butcher J. N., Hooley J. M., Mineka S. (2018). Psychologia zaburzeń. DSM-5. Sopot: GWP • Pużyński S., Rybakowski, J., Wciórka J. (2011). Psychiatria t.1-3. Wrocław: Urban & Partner. • Cierpiałkowska L (red.), (2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: UAM • Kryteria diagnostyczne z DSM-5 (2015).Wrocław: Edra Urban & Partner • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. ICD-10. (1997) Kraków – Warszawa: IPiN • Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1-3.Gdańsk: GWP • Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: GWP • Seligmann, E.P., Walker E.F., Rosenhan, D.L.,(2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk S-ka |
Efekty uczenia się: |
Efekty w zakresie wiedzy Student: • zna podstawowe słownictwo i definicje dotyczące psychologii zaburzeń • ma wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego, normy i patologii i ma umiejętność analizy wpływu zaburzeń na zachowanie człowieka • ma umiejętność przeprowadzenia wstępnego wywiadu i rozmowy diagnostycznej i potrafi zastosować jej strukturę • ma podstawową wiedzę na temat przyczyn zaburzeń psychicznych Efekty w zakresie umiejętności Student: • potrafi dokonać obserwacji i interpretacji podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i psychopatologicznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka. • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi źródeł i objawów zaburzeń zdrowia psychicznego w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji • potrafi wykorzystać wiedzę z psychologii zaburzeń by wstępnie rozpoznać i zakwalifikować zaburzenia psychiczne • ma umiejętność analizy zaburzeń zdrowia psychicznego i ich wpływu na rozwój człowieka (dzieci i dorosłych) i konsekwencje w funkcjonowaniu wżyciu osobistym i społecznym. • potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne • umie prognozować możliwości i warunki adaptacji i reintegracji społecznej osób zaburzeniami psychicznymi Efekty w zakresie kompetencji Student: • jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi zaburzenia psychiczne • jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób zaburzonych psychicznie • rozumie potrzebę podejmowania otwartego dialogu na temat zaburzeń psychicznych i opracowywani programów profilaktycznych • jest w stanie ocenić sytuację w zakresie kontaktu z osobą zaburzoną, zna wartość obecności i tolerancji wobec osób zmagających się z tymi problemami i jaki wpływ mają czynniki patologiczne w motywacji przestępczej |
Metody i kryteria oceniania: |
końcowe zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kudlak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kudlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kudlak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kudlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.