Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-1PESd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.703
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Pedagogika społeczna jest dziedziną wiedzy traktującą o środowiskowych i cywilizacyjnych uwarunkowaniach przebiegu procesów wychowawczych. Zadaniem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w obszar wiedzy pedagogicznej obrazującej złożoność procesów indywidualnego rozwoju i kształtowania człowieka w skomplikowanej i wielowymiarowej rzeczywistości społecznej. Treści tego przedmiotu są powiązane z teorią społeczeństwa i problemów społecznych, wprowadzeniem do pomocy społecznej oraz etyka społeczną. |
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna jest obszarem wiedzy społecznie użytecznej, możliwej do wykorzystania we wszystkich obszarach profesjonalnie pojmowanej pracy środowiskowej i pracy w instytucjach o charakterze wychowawczym – edukacyjnych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, socjalno – pomocowych. W ramach cyklu wykładów przewidzianych harmonogramem studiów podjęte zostaną następujące zagadnienia: Kwestie historyczno – teoretyczne - rys historyczny kształtowania pedagogiki społecznej w Polsce i na świecie – (filozofia społecznego pragmatyzmu i humanitaryzmu, idea sprawiedliwości społecznej), refleksja historyczna nad rozwiązywaniem problemów społecznych (od dobroczynności do idei wsparcia społecznego), fazy przeobrażeń pedagogiki społecznej – między myślą a rzeczywistością, główne stanowiska teoretyczne w polskiej i niemieckiej pedagogice społecznej. |
Literatura: |
Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, red. A. Brzezińska i E. Hornowska, Warszawa 2004. B. Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 2001. M. Kaczmarek, Zmiana paradygmatu w opiece zastępczej [w:] Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. ISP, Warszawa 2005. M. Kolankiewicz, Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. WsiP, Warszawa 1998 W. Kołak, Jak pomagamy dzieciom ulicy, A. Dańko, Przywrócić szanse. Studium o Środowiskowych Ogniskach Wychowawczych [w:] Dzieci gorszych szans, red. B. Głowacka, T. Pilch, Warszawa 2001. W. Kozek, Bezrobocie jako zjawisko społeczne [w:] Wymiary życia społecznego pod red. M. Marody, Warszawa 2004. A. Kwak, Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005. E. Marynowicz – Hetka, Pedagogika społeczna. T.I/II PWN 2006.. Pedagogika społeczna, pod red. T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1996. M. Okólski, Demografia zmiany społecznej, Warszawa 2004 T. Pilch, Spory o szkołę, Warszawa 1999. A. Radziewicz – Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008. A. Rosół, Zjawiska patologiczne w szkole a reforma oświaty, [w:] Polska szkoła: system oświatowy w procesie przebudowy. Częstochowa – Katowice 1999. P. Rybicki, Struktura społecznego świata, PWN, Warszawa 1979, Z. Szarota, Aktualny system instytucjonalnej pomocy człowiekowi staremu, Auxilium sociale 1997, nr 3/4 R. Wroczyński, Pedagogika społeczna, Warszawa 1985 E. Wysocka, Oblicza współczesnej młodzieży: cechy, dążenia, zagrożenia i problemy. „Pedagogika społeczna” 2001, nr 1. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć: WIEDZA 1. Student definiuje i poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki społecznej. 2. Rozpoznaje środowiskowe uwarunkowania procesów wychowawczych. 3. Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi, rozumie ich znaczenie dla pracy socjalnej. UMIEJĘTNOŚCI 1. Analizuje problemy psychospołeczne różnych grup wiekowych oraz dylematy instytucji i programów adresowanych do osób i społeczności wymagających wsparcia. 2. Potrafi wskazać propozycje działań naprawczych, animacyjnych i profilaktycznych w środowisku. 3. Korzysta w sposób twórczy i krytyczny z materiałów merytorycznych (literatury, bibliografii, przykładów empirycznych), poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć. KOMPETENCJE 1. Nawiązuje współpracę w grupie, posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej. 2. Potrafi prezentować swoje poglądy posługując się poprawnie przywołanymi przykładami i literaturą. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na wykładach i ćwiczeniach. 2. Ocena ciągła – na podstawie przygotowania do każdych ćwiczeń i aktywności (znajomość literatury oraz udział w dyskusji: panelowej i grupowej) oraz ustna prezentacja samodzielnie przygotowanego materiału. 3. Test zaliczeniowy sprawdzający opanowanie treści programowych z wykładu oraz z ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń: frekwencja( 0.3), ocena aktywności i przygotowania (0.4), ocena prezentacji (0.3). Zaliczenie przedmiotu (egzamin) składa się z następujących elementów: Ocena z ćwiczeń 0.3 Frekwencja na wykładach 0.3 Wynik testu 0.4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 72 miejsc
Wykład, 30 godzin, 72 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Lalak, Katarzyna Rychlicka-Maraszek | |
Prowadzący grup: | Danuta Lalak, Katarzyna Rychlicka-Maraszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.