Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-1PRd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma zapoznać studenta z interdyscyplinarnym charakterem wiedzy o resocjalizacji, reintegracji i profilaktyce społecznej. Zadanie to będzie zrealizowane przez omówienie podstawowych pojęć i paradygmatów z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz wskazanie aktualnych tendencji w pracy z nieletnimi i z młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: - zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i paradygmatami z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej; - wskazać miejsce i zadania pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu; - zapoznać studenta z interdyscyplinarnym charakterem resocjalizacji, reintegracji i profilaktyki społecznej; - przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu. W części wstępnej student pozna genezę i rozwój pedagogik resocjalizacyjnej, podstawowe pojęcia i paradygmaty z zakresu tej subdyscypliny. Następnie zaprezentowane zostaną badania nad nieprzystosowaniem społecznym i efektywnością oddziaływania resocjalizującego oraz wzajemne związki między paradygmatem, modelami diagnozowania i resocjalizacji. Ta wiedza pozwoli na szczegółowe omówienie strategii i procedur, metod i technik wychowania resocjalizującego oraz wskazanie współczesnych nurtów i kierunków w resocjalizacji nieletnich w Polsce i za granicą. Ćwiczenia mają za zadanie: - pogłębić wiedzę wyniesioną z wykładu; - dać jej zastosowanie praktyczne; - mobilizować studentów do systematycznej pracy. Dyskusja na zajęciach ma za zadanie zapoznać studenta z funkcjami wychowania resocjalizacyjnego (opieka – wychowanie – terapia) w aspekcie aksjologiczno-teleologicznym, teorii wychowania i metodyki wychowania. Student zapozna się z rzeczywistością wychowawczą z punktu widzenia pedagogiki resocjalizacyjnej: podmiot wychowania, sytuacje (interakcje) wychowawcze, instytucje wychowawcze, systemy wychowawcze oraz innowacyjne metody pracy Nakład pracy studenta: 60 – godziny kontaktowe 30 – przygotowanie się do zajęć 10 – przygotowanie prezentacji 20 – przygotowanie do zaliczenia 30 – przygotowanie do egzaminu 150 – liczba ogółem |
Literatura: |
Cz. Czapów, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki. Warszawa 1978. L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000. K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998. K. Sawicki, Diady, kliki, gangi. Młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Kraków 2018. M. Sztuka, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Kraków 2013. B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t.1 i 2, Warszawa 2007, PWN. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Resocjalizacja Polska, rocznik |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Potrafią wyjaśniać i interpretować podstawowe pojęcia z zakresu resocjalizacji i profilaktyki społecznej (uzasadnienie z interdyscyplinarnej perspektywy); 2. Potrafią analizować i uzasadniać związki między teoretycznymi ujęciami nieprzystosowania społecznego a modelami diagnozy i terapii; 3. Potrafią argumentować cele, zadania i organizację pracy instytucji wychowania resocjalizującego oraz resocjalizacji w środowisku otwartym w Polsce oraz za granicą. Umiejętności 1. Potrafią Interpretować modele diagnozy i terapii pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej; 2. Umieją wybierać adekwatne do indywidualnego przypadku/ grupy podejście profilaktyczne, wychowawcze, resocjalizacyjne, 3. Potrafią krytycznie oceniać pracę korekcyjno – wychowawczą z punktu widzenia celów resocjalizacji oraz wymagań diagnostycznych i metodycznych. Kompetencje społeczne 1. Umieją postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy; 2. Potrafią weryfikować działania korekcyjno-wychowawcze w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych; 3. Potrafią doceniać różnorodność i uzasadnienie – nawet sprzecznych – opinii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład interakcyjny. Egzamin końcowy ustny, do którego student dopuszczony jest na podstawie zaliczenia ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 72 miejsc
Wykład, 30 godzin, 72 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bielecka, Renata Gardian-Miałkowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bielecka, Renata Gardian-Miałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.