Warsztat integracyjno-animacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-1WIAz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat integracyjno-animacyjny |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Gotowość studentów do zaangażowania się w praktyczne zajęcia grupowe i społecznościowe. |
Skrócony opis: |
Podczas warsztatów studenci zapoznają się ze specyfiką działań animacyjnych i integracyjnych.. Praktycznym celem przedmiotu jest integracja studentów I roku realizowana we wspólnym działaniu. Studenci uczą się rozpoznawać własne zasoby i potencjał działań grupowych i społecznościowych. Dzięki temu poznają siłę animowania działań społecznych, a więc jednego z podstawowych wymiarów mobilizowania społecznego ludzi wokół ważnych dla nich spraw. |
Pełny opis: |
Podczas warsztatów studenci zapoznają się ze specyfik ą działań animacyjnych i integracyjnych. Praktycznym celem przedmiotu jest integracja studentów I roku realizowana we wspólnym działaniu. Praktycznym celem przedmiotu jest integracja studentów I roku realizowana we wspólnym działaniu. Studenci uczą się rozpoznawać własne zasoby i potencjał działań grupowych i społecznościowych. Dzięki temu poznają siłę animowania działań społecznych, a więc jednego z podstawowych wymiarów mobilizowania społecznego ludzi wokół ważnych dla nich spraw. Cykl warsztatowy ujęty jest w trzy kilkugodzinne bloki warsztatowe (jeden 7 godzinny drugi 8 godziny). Realizowane są w wielofunkcyjnej przestrzeni Centrum Społecznego Paca 40, która umożliwia pracę o charakterze open space dla grupy do 100 osób oraz zapewnia jednoczesną prace 6 salach warsztatowych. Prowadzenie warsztatów w realnej przestrzeni/instytucji zajmującej się integracją i animacja społeczną ma wymiar motywujący (tu się tak pracuje i przynosi to efekty) i poznawczy (można zapoznać się z realnymi przykładami pracy integracyjno-animacyjnej). Program podzielony jest na dwie części: 1. Rozpoznanie potencjałów własnych i środowiskowych Studenci poznają metody odkrywania potencjałów grupowych i środowiskowych na własnym przykładzie (grup i całego roku). W ten sposób lepiej się poznają, widzą własne zasoby i możliwości kooperacji, a więc uniwersalny mechanizm który mogą zastosować także w pracy profilaktycznej z innymi ludźmi. • ćwiczenia integracyjne grupowe i wspólne dla całego roku; • część seminaryjna pokazująca dobre praktyki integracyjne; • warsztat rozpoznawania własnych i środowiskowych potencjałów i talentów; • ćwiczenie terenowe mapa zasobów i potencjałów Grochowa; • plenarna prezentacja grup badawczych 2. Przygotowanie działania/projektu animacyjnego Studenci przygotowują koncepcję własnego projektu o charakterze animacyjno-integracyjnym. Najlepszy z nich (wybrany demokratycznie przez wszystkich uczestników warsztatów) ma szanse realne wsparcie w realizacji. Przygotowując projekt poznają się w działaniu i nabywają kompetencji pracy zespołowej. • dobre praktyki działań projektów animacyjnych; • współczesne narzędzia wsparcia aktywności obywateli (inicjatywa lokalna, budżet partycypacyjny) • grupowa praca nad projektami animacyjnymi • prezentacja projektów; • wybór projektu który może otrzymać dofinansowanie i wsparcie realizacyjne ze strony Centrum Paca |
Literatura: |
B. Skrzypczak, Profil animatora społecznego, (w) Kim jest animator społeczny, red., P. Henzler, B. Skrzypczak, Instytut Radlińskiej, Warszawa 2006, s. 8-24. B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej (w) Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, red. W. Theiss, B. Skrzypczak, Instytut Radlińskiej, Warszawa 2006 P. Jordan, B. Skrzypczak, Animator społeczny- jego rola w środowisku, [w:] Kim jest animator społeczny, red., P. Henzler, B. Skrzypczak, Instytut Radlińskiej, Warszawa 2006, s. 84-96. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie w sferze wiedzy: - znał podstawowe wymiary oddziaływania animacyjno-integracyjnego (zasoby, potencjał, rola animatora, projekt animacyjny, relacje grupowe i społecznościowe) - posiadał wiadomości o wybranych narzędziach wsparcia aktywności animacyjnej (inicjatywa lokalna, budżet partycypacyjny) - znał wybrane przykłady udanych działań/projektów animacyjno-integracyjnych w sferze w sferze umiejętności: - potrafił dostrzegać własne oraz (na podstawowym poziomie) grupowe i społecznościowe zasoby i potencjały; - potrafił skonstruować na podstawowym poziomie projekt animacyjno-integracyjny; - potrafił przeprowadzić wybrane ćwiczenia integracyjne i pobudzające zaangażowanie w sferze kompetencji społecznych: - doceniał znaczenie metody animacyjnej w integrowaniu i ujawnianiu potencjału osób, grup i społeczności; - odczuje w praktyce siłę współdziałania; - nabędzie kompetencji zespołowej i między-zespołowej współpracy; - potrafił zaangażować innych do działania poprzez przygotowanie prostego projektu animacyjno-integracyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie warsztatów przewidziano kilka metod oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta/tki: 1. Ocenę aktywności i udziału w pracach grupy projektowej podczas warsztatów (pomysły i argumentacja). 2. Ocenę poszczególnych zespołowych projektów animacyjnych 3. Obronę projektów podczas której członkowie zespołów projektowych indywidualnie odnoszą się do poszczególnych elementów działań animacyjnych korzystając także z podanej literatury W ocenie wiedzy najważniejsze będą pkt. 3. W ocenie umiejętności najważniejsze będą pkt. 1 i 2. Ocenie kompetencji punkty 1,2,3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bohdan Skrzypczak | |
Prowadzący grup: | Bohdan Skrzypczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.