Psychologia sądowa i penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-PK-PSPz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sądowa i penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacji prawno-kryminologicznej zaoczne - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i psychologii klinicznej z elementami psychiatrii, prawo karne i prawo karne wykonawcze. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot składa się z 2 części: zagadnień psychologii sądowej oraz psychologii penitencjarnej. Psychologia sądowa obejmuje zagadnienie z zakresu uwarunkowań czynów przestępczych i możliwości psychologicznego opiniowania w sprawach karnych. Przedstawia też problem zeznań świadków, a zwłaszcza wpływu różnych czynników na zeznania dzieci i dorosłych oraz psychologicznej oceny tych zeznań ze szczególnym uwzględnienie warunków i sposobów przesłuchiwania dzieci: świadków a zwłaszcza dzieci- ofiar przestępstw. W części obejmującej psychologię penitencjarną poruszane będą zagadnienia dotyczące funkcjonowania w izolacji więziennej (w warunkach aresztu śledczego i zakładu karnego), istotne problemy osób osadzonych jako źródło zadań zawodowych dla psychologa penitencjarnego ze zwróceniem uwagi na diagnozę i prognozy resocjalizacyjne oraz patologie więzienne. Poruszone będzie także zagadnienie psychologicznych warunków pracy i stresu personelu więziennego. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny wykładu i ćwiczeń 1. Rola psychologii w postępowaniu sądowym. 2. Psychologiczne i prawne pojęcie zachowań człowieka i jego uwarunkowań. 3. Opiniowanie (diagnoza psychologiczna) w przedmiocie niepoczytalności, w stanie silnego wzburzenia , dzieciobójstwa, eutanazji i przekroczenia granic obrony koniecznej. 4. Kryteria oceny zeznań świadków • Psychologiczne prawidłowości procesu spostrzegania i pamięci • Warunki i sposób przesłuchania a wartość zeznań zwłaszcza u dzieci • Znaczenie motywacji świadka do złożenia zeznań 5. Opiniowanie w sprawach nieletnich. 6. Kara pozbawienia wolności: funkcje i dolegliwości. Resocjalizacja jako główny cel uwięzienia 7. Izolacja więzienna i jej psychologiczne skutki 8. Rola psychologa w systemie penitencjarnym. 9. Psychologiczne i społeczne skutki odbywania kary pozbawienia wolności 10. Psychologiczna charakterystyka poszczególnych kategorii osadzonych (skazani: młodociani, pierwszy raz karani, recydywiści) 11. Systemy terapeutyczne i ich wpływ na resocjalizację. 12. Podkultura jako forma obrony przed dolegliwościami uwięzienia 13. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu (samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje). 14. Personel więzienny; funkcje, sposób organizacji i warunki pracy. Psychologiczne aspekty pracy personelu więziennego. |
Literatura: |
• Ackerman, M. J., Podstawy psychologii sądowej, GWP, Gdańsk, 2005 • Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2001. • Kuć M., Indywidualizacja kary pozbawienia wolności, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007 • Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. • Majchrzyk Z., Psychologia sądowa. Aktualne problemy opiniowania dorosłych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012 • Memon A., A. Vrij A., Bull R., Prawo i psychologia. Wiarygodność zeznań i materiału dowodowego, GWP, Gdańska, 2003 • Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1998. • Przybyliński S., Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006. • Stanik M.J, Urban B.,/2007/ Resocjalizacja t.1 i 2 • Witka j., Kuć M., Niewiadomska I., Osobowość przestępcy a proces resocjalizacji, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 2005. • Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Efekty w zakresie wiedzy Student posiada wiedzę z zakresu psychologicznych problemów procesu sądowego w odniesieniu do dorosłych lub nieletnich przestępców oraz świadków. Rozumie sytuację osób odbywających karę pozbawienia wolności w zakresie psychologicznych problemów, jakie mogą występować w trakcie pobytu w izolacji. Student posiada wiedzę na temat wpływu czynników psychologicznych na proces resocjalizacji. Efekty w zakresie umiejętności Student potrafi wyróżnić różne aspekty uwarunkowań zachowań przestępczych. Ma umiejętność właściwego odczytania i zrozumienia opinii psychologiczno-psychiatrycznej sporządzonej zarówno na potrzeby sądów jak i komisji penitencjarnych. Posiada umiejętność wykorzystania wniosków zawartych w opinii psychologicznej na potrzeby opracowywania i projektowania programów resocjalizacyjnych. Efekty w zakresie kompetencji społecznych Student umie we właściwy sposób zorganizować warunki przesłuchania świadka i ocenić wartość jego zeznań. Potrafi właściwie ocenić i zaplanować postępowanie diagnostyczne w resocjalizacji i wykorzystać do tego celu badania psychologiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność oraz bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25%; końcowe zaliczenie pisemne 75% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kudlak | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kudlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.