Animacja kulturowa środowisk lokalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-ASPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Animacja kulturowa środowisk lokalnych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie jego uczestniczek i uczestników do skutecznego odgrywania roli sprawnych liderek i liderów lokalnych dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu przez nich technik animacji kulturowej. W trakcie kursu studenci i studentki kształtują swoje kompetencje animacyjne, poznają techniki partycypacji obywatelskiej i tworzenia diagnozy potrzeb lokalnych, a także przygotowują własne projekty animacji kulturowej środowiska lokalnego. Rozwija to ich wiedzę teoretyczną i praktyczną, uczy pracy zespołowej oraz kształtuje nawyki i kompetencje charakterystyczne dla trybu pracy projektowej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie jego uczestniczek i uczestników do skutecznego odgrywania roli sprawnych liderek i liderów lokalnych dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu przez nich technik animacji kulturowej. W trakcie kursu studenci i studentki kształtują swoje kompetencje animacyjne, poznają techniki partycypacji obywatelskiej i tworzenia diagnozy potrzeb lokalnych, a także przygotowują własne projekty animacji kulturowej środowiska lokalnego. Rozwija to ich wiedzę teoretyczną i praktyczną, uczy pracy zespołowej oraz kształtuje nawyki i kompetencje charakterystyczne dla trybu pracy projektowej. Kurs podzielony jest na trzy zasadnicze części. W ramach pierwszego bloku tematycznego studentki i studenci rozwijają swoją wiedzę teoretyczną. Dotyczy to pracy animatorek i animatorów, polityki kulturalnej oraz instytucji związanych z animacją, upowszechnianiem kultury i animowaniem społeczności lokalnych. Omawiane w tym zakresie zostają między innymi zagadnienia związane z antropologią kultury, a także współczesne i historyczne koncepcje, takie jak polska pedagogika społeczna, tradycja francuskiej animacji społeczno-kulturalnej czy brytyjski ruch community arts. Uczestniczki i uczestnicy poznają wtedy także związki animacji z innymi działaniami prowadzonymi na rzecz lokalnych społeczności, takimi jak programowanie rewitalizacji czy prowadzenie rozbudowanych konsultacji społecznych. W trakcie pierwszego bloku poznają ponadto techniki animowania procesów partycypacyjnych, prowadzenia konsultacji społecznych i realizowania przedsięwzięć z obszaru fundraisingu. W ramach drugiego bloku zajęć studentki i studenci uczą się wzajemnie od siebie dzięki samodzielnemu lub grupowemu referowaniu projektów animacyjnych realizowanych w Polsce i na świecie. Wcześniej uzyskują natomiast kompetencje z zakresu prezentowania takich projektów. Trzeci blok poświęcony jest przygotowaniu, konsultacji i prezentacji własnych projektów animacyjnych środowisk lokalnych, przygotowanych przez studentów i studentki w stworzonych przez nich grupach roboczych. |
Literatura: |
1. Bluj A., Jagaciak M., Perchuć-Żółowska M., Pliszczyńska K., ABC partycypacji obywatelskiej – poradnik dla organizatorów procesów partycypacyjnych, Warszawa 2018. 2. Drozda Ł., Uszlachetniając przestrzeń. Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy, Warszawa 2017. 3. Henzler P., Skrzypczak B. (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006. 4. Kargul J., Upowszechnianie. Animacja. Komercjalizacja kultury: podręcznik akademicki, Warszawa 2012. 5. Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993. 6. Kurz I. (red.), Lokalnie: animacja kultury = Community Arts, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student: Wiedza • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych i antropologii kultury • wyjaśnia mechanizmy zmiany społecznej w środowisku lokalnym • rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenia stosownych programów oddziaływań kulturowych Umiejętności • posiada umiejętność budowania zespołów interdyscyplinarnych • umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program • posiada umiejętności dotyczące integrowania społeczności lokalnych i rzecznictwa na ich rzecz • zna techniki upowszechniania partycypacji obywatelskiej Kompetencje społeczne • potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne • umie wypełniać rolę lidera społeczności lokalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności oraz przygotowania grupowego projektu i mniejszych projektów realizowanych wcześniej systematycznie w trakcie semestru. Ocena ta może być jednak podwyższona na bazie indywidualnej pracy uczestniczki lub uczestnika kursu w trakcie semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bohdan Skrzypczak | |
Prowadzący grup: | Bohdan Skrzypczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.