Animacja kulturowa środowisk lokalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-ASPz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Animacja kulturowa środowisk lokalnych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę na temat funkcjonujących w Polsce systemów instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, znać kompetencje i role pracowników społecznych w oparciu o ustawy o pomocy społecznej, a także posiadać określone kompetencje w pracy i pomocy nieletnim niedostosowanym społecznie. Powinien znać i umieć zastosować adekwatne procedury właściwe dla oddziaływań pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Pojęcia kultury i jej znaczenia w życiu jednostki i społeczeństwa. Socjalizujące wartości kultury, Kategorie i dziedziny kultury, kultura regionalna, kultura masowa i elitarna. Enklawy upośledzenia socjokulturowego, grupy społeczne niewydolne kulturowo i socjalnie. Charakterystyka wybranej grupy wybranych środowiskach Podkultura, subkultura - pojęcia teoretyczne, podkultura nędzy. Polityka kulturalna państwa, modele polityki kulturalnej. |
Pełny opis: |
Pojęcia kultury i jej znaczenia w życiu jednostki i społeczeństwa. Socjalizujące wartości kultury, nabywanie wartości kulturowych w rozwoju osobniczym. Kształtowanie kultury społecznej w różnych okresach historycznych. Kategorie i dziedziny kultury, kultura regionalna, kultura masowa i elitarna. Wzory i wartości kultury regionalnej, mechanizmy socjalizujące. Kultura masowa, środki masowego przekazu nośniki kultury. Grupy społeczne zaliczane do elit, współczesna rola elit w rozwoju społecznym. Enklawy upośledzenia socjokulturowego, grupy społeczne niewydolne kulturowo i socjalnie. Charakterystyka wybranej grupy wybranych środowiskach.Wzory i wartości społeczne przyjęte w tych grupach. Podkultura, subkultura - pojęcia teoretyczne. Podkultura nędzy, wzory i wartości funkcjonujące w grupach tej podkultury. Polityka kulturalna państwa, modele polityki kulturalnej. Instytucje i organizacje (rządowe i pozarządowe) realizujące programy i oddziaływania kulturowe. |
Literatura: |
1. Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007 2. Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982 3. Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994 4. Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988 5. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005 6. Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007 7. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988 8. Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Cz estochowa 2006 9. Materiały filmowe Studia Filmów Edukacyjnych Kultura i resocjalizacja (red.) M. Konopczyński, Pedagogium , Warszawa 2006. 10. J.Kubin, Kultura intelektualna, Elipsa, Warszawa 2006. 11. M.Partyka, Zdolni, utalentowani, twórczy, CM PPP MEN, Warszawa 1999. 12. J.Izdebska, Rodzice, dziecko, telewizja, Trans Humana, Białystok 1999. 13. E.Moczuk Postrzeganie bezpieczeństwa publicznego w środowisku lokalnym, Wyd URz, Rzeszów 2003. 14. J.Kmita, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.B.Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Wyd.UW, Warszawa 1999. 15. Społeczeństwo w transformacji (red.) A.Rychard, M.Fedorowicz, PAN, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student: procesu uczenia: Wiedza • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych • identyfikuje trudności wychowawcze i przejawy niedostosowania społecznego w społeczności lokalnej • wyjaśnia mechanizmy zmiany społecznej • rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenie stosownych programów oddziaływań kulturowych. Umiejętności • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do efektywnej pomocy rodzinie i dziecku, wybranym grupom społecznym • posiada umiejętność budowania zespołów interdyscyplinarnych • umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program • posiada umiejętności integrowania społeczności lokalnych i występowania w ich imieniu. Kompetencje społeczne • potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne • pełni rolę formalnego lidera społeczności lokalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła, bieżące przygotowanie do zajęć i ocena aktywności.(25p.) Śródsemestralne pisemne prace kontrolne (25p.) Projekt działań kulturowych dla wybranego środowiska lokalnego (50p.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Drozda | |
Prowadzący grup: | Łukasz Drozda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.