Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-PR1-SP-WR-MPWd
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji
Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu objętego programem nauczania.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodyki pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu procesu grupowego, rodzajów grup, etapów pracy w grupie oraz ról grupowych. Przedmiot przygotowuje studenta do poznania zjawiska oporu i sposobów radzenia z oporem. Ponadto student poznaje style uczenia się oraz metody i techniki pracy z grupą. Przedmiot przygotowuje do poprawnego przygotowania i realizacji zajęć grupowych. Zajęcia uświadamiają studentom jak ważne jest zdobywanie wiedzy i profesjonalnych umiejętności do pracy z grupą i potrzebę ich stałego rozwoju.

Wymiar czasu pracy studenta/ki:

- godziny kontaktowe: 60

- przygotowanie do zajęć: 30

- przygotowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą: 40

- przygotowanie do egzaminu: 20

150 godzin/5 ECTS

Literatura:

1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., 2011, Ja I mój uczeń pracujemy aktywnie, przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce,

2. Corney M.S., Corney G., 2002, Grupy, metody grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa,

3. Łaguna M., 2003, Szkolenia, Gdańsk,

4. Łaguna M., Fortuna P., 2015, Przygotowanie szkolenia, Sopot,

5. Paszkiewicz A., 2017, Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa,

6. Sawicka K., red., 2008, Socjoterapia, Warszawa

7. Szymańska J., 2015, Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

8. Urban M., 2015, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, Gdańsk

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu student/ka:

• w sferze wiedzy:

- ma uporządkowaną wiedzę na temat rodzajów grup, ról grupowych, procesu grupowego, etapów pracy z grupą, stylów uczenia się;

- zna i rozumie zjawisko oporu w grupie i sposoby radzenia z oporem;

• w sferze umiejętności:

- potrafi analizować zasadność stosowania różnych metod i technik w celu skutecznej i efektywnej pracy z grupą;

- potrafi przy użyciu uporządkowanej wiedzy zaprojektować i przeprowadzić zajęcia grupowe;

• w sferze kompetencji społecznych:

- uzyskuje wgląd w siebie: poznaje swój potencjał oraz ograniczenia w zakresie funkcjonowania w grupie, ma świadomość znaczenia złożonej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w pracy z grupą i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju;

- jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki prowadzącego grupę.

-potrafi współdziałać i pracować w grupie, brać udział w dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia warsztatu:

- obecność;

- aktywność w trakcie zajęć max. 30 pkt ;

- opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą max. 70 pkt.

Aby zaliczyć warsztat trzeba zdobyć min. 90 pkt.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Egzamin pisemy w formie testu, do którego student zostanie dopuszczony po uzyskaniu zaliczenia warsztatu.

Punktacja z egzaminu:

95-100 – ocena 5,0

88-94 – ocena 4,5

80-87 – ocena 4,0

70-79 – ocena 3,5

61- 69 – ocena 3,0

60 i niżej – ocena 2,0

Sposoby weryfikacji efektów uczenia:

- w obszarze wiedzy: egzamin pisemny;

- w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, opracowanie i przeprowadzenie autorskiego programu pracy z grupą.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Domżalska
Prowadzący grup: Aneta Domżalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Warsztaty - Brak protokołu
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)