Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-MPWz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy wychowawczo-korekcyjnej z grupą |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | • Wiedza z zakresu teoretycznych podstaw resocjalizacji • Znajomość podstawowych pojęć: resocjalizacja, psychokorekcja, zaburzenia w społecznym funkcjonowaniu człowieka, zachowania dewiacyjne. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Rola jednostki i małej grupy w procesie postępowania korekcyjnego. Dziecięce i młodzieżowe grupy formalne i nieformalne [paczki, grupy podwórkowe, gangi]. Definicja małej grupy - interakcje, cele, normy, struktury grupowe. Dynamika małej grupy. Opór w grupie. Konflikty międzygrupowe. Metody pracy z grupą. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Rola jednostki i małej grupy w procesie postępowania korekcyjnego. Dziecięce i młodzieżowe grupy formalne i nieformalne [paczki, grupy podwórkowe, gangi]. Definicja małej grupy - interakcje, cele, normy, struktury grupowe. Nabywanie i rozwój norm grupowych. Teoretyczny model normy. Struktury grupowe - sposoby ich badania. Role grupowe. Zachowania zadaniowe i społeczno-emocjonalne członków grupy. Mechanizmy wpływu grupy na jej członków. Dynamika małej grupy. Opór w grupie. Konflikty międzygrupowe. Diagnoza grupy nieformalnej, wychowawczej i terapeutycznej. Procedury organizacji grupy wychowawczej i korekcyjnej. Metody pracy z grupą: społeczność terapeutyczna, dyskusja grupowa, podejmowanie decyzji grupowych, instalowanie norm grupowych, zadania grupowe, kooperacja i współzawodnictwo. |
Literatura: |
• R. Brown –Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i miedzygrupowa, GWP, 2006, Roz.3, 4 • D. T. Kenrick, St.L. Neuberg, R.B. Cialdini – Psychologia społeczna, GWP, 2006, Roz. 12 „Grupy” • W. G. Stephan, C. W. Stephan - Wywieranie wpływu przez grupy, GWP, 1999, roz. Konflikty międzygrupowe • K. Sawicka „Trudne zachowania uczestników socjoterapii”, Remedium, marzec, 2006, s.28-29 • K. Sawicka „Praca z trudnymi zachowaniami”, Remedium, lipiec-sierpień,2006, s. 54-55 • Katarzyna Sawicka, „Reakcje na opór uczestników socjoterapii:, w: nr 6 2007 Remedium, s.28-29 • K. W.Vopel – Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce, 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student w zakresie: a. wiedzy: • Definiuje podstawowe pojęcia służące opisowi funkcjonowania małej grupy; • przedstawia mechanizmy wpływu grupy na jednostkę; • porównuje funkcjonowanie młodzieżowych i dziecięcych grup formalnych i nieformalnych b. umiejętności: • rozróżnia zadaniowe zachowania członków grupy od społeczno-emocjonalnych; • stosuje wybrane sposoby pracy z grupą wychowawczo-korekcyjną; • projektuje pracę z grupą wychowawczo-korekcyjną; • przeprowadza diagnozę grupy [badania socjometryczne, hierarchię norm i stopień ich krystalizacji, role społeczne w grupie] c. kompetencji: • zachowuje się zgodnie z ustalonymi w grupie normami • umie współpracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości – 60 % Obecność i aktywność na zajęciach 10% Projekt pracy z wybraną grupą lub praca semestralna 30% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.