Probacja i izolacja w ujęciu pedagogiki dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-PIPDz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.5
|
Nazwa przedmiotu: | Probacja i izolacja w ujęciu pedagogiki dorosłych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu instytucjonalnego oddziaływania resocjalizacyjnego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy roli i zadań pedagogiki i andragogiki penitencjarnej (oraz wychowania resocjalizującego) w wykonywaniu środków izolacyjnych i probacyjnych oraz integracji i readaptacji społecznej więźniów. Przedstawiona jest charakterystyka i ocena efektywności polskiego systemu penitencjarnego i probacji. Teoria i praktyka izolacji i probacji jest omawiana na tle rozwoju systemów penitencjarnych i probacji oraz standardów międzynarodowych. |
Pełny opis: |
1. Przedmiot i zadania pedagogiki i andragogiki penitencjarnej oraz jej zastosowanie w penitencjarystyce i probacji. 2. Rozwój systemów penitencjarnych oraz standardy międzynarodowe w dziadzinie więziennictwa i probacji -Współczesne wizje więzienia (izolacji) i probacji w świetle standardów międzynarodowych, -Wpływ standardów międzynarodowych na praktykę w Polsce. 3. Alternatywne środki polityki karnej. Abolicjonizm i jego wpływ na kształtowanie systemów penitencjarnych i probacyjnych, 4. Charakterystyka polskiego systemu penitencjarnego i probacji -Przepisy regulujące wykonanie kary i status prawny skazanych, -Cele, funkcje i zasady wykonania kary. -Baza więziennictwa, typy i rodzaje zakładów karnych -Populacja osadzonych, klasyfikacja skazanych. -Metody i środki oddziaływania, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, rola personelu więziennego w tym zakresie, -Charakterystyka i wykonywanie środków probacyjnych 5. Zakład karny jako instytucja wychowawcza, -Charakterystyka izolacji więziennej, procesy i zjawiska zachodzące w warunkach izolacji. -Czynniki warunkujące oddziaływania wychowawcze w izolacji więziennej. -Psychospołeczne skutki uwięzienia oraz efektywność kary pozbawienia wolności i środków probacyjnych |
Literatura: |
A.Bałandynowicz: Probacja. Wychowanie do wolności. Warszawa 1996. A.Bałandynowicz: Zapobieganie przestępczości. Warszawa 1998. P. Szczepaniak: Kara pozbawienia wolności a wychowanie Kalisz-Warszawa 2003 D.Gajdus, B.Gronowska: Europejskie standardy traktowania więźniów, (rekonstrukcja standardów oraz ich znaczenie dla polskiego prawa i polityki penitencjarnej). Zarys wykładu. Toruń 1998. A. Barczyk, P. Barczyk: Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 1999. B. Kawecka-Stańdo: Prawne podstawy resocjalizacji. Kraków 2000. H. Machel: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche Gdańsk 2003 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student W zakresie wiedzy: • definiuje pojęcia z zakresu pedagogiki i andragogiki penitencjarnej o celach, formach i sposobach oddziaływania na więźniów w warunkach pozbawienia wolności i probacji. • charakteryzuje rozwój współczesnej penitencjarystyki oraz system penitencjarny i probacji w Polsce. W zakresie umiejętności: • potrafi uczestniczyć w realizacji alternatywnych środków polityki karnej • wykorzystuje podstawy metodyki oddziaływania penitencjarnego i probacji • wykorzystuje standardy międzynarodowe dotyczące wykonywania kary i probacji oraz potrafi odnieść praktykę w Polsce do standardów międzynarodowych. W zakresie kompetencji społecznych • jest wrażliwy na potrzeby człowieka nieprzystosowanego i wymagającego wsparcia w rozwoju i społecznym funkcjonowaniu • potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kobes | |
Prowadzący grup: | Paweł Kobes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Warsztaty - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.