Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-TRSLd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metod twórczej resocjalizacji i arteterapii realizowanych w środowisku lokalnym. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu twórczej resocjalizacji. Student zdobywa wiedzę na temat kategorii i teorii twórczości oraz twórczości w wybranych koncepcjach psychologicznych. Student zapoznaje się z psychologicznymi korzyściami resocjalizacji przez sztukę. Ponadto student poznaje elementy kulturotechniki resocjalizującej, techniki arteterapeutyczne i twórczej resocjalizacji (jako jednej z koncepcji) oraz przykłady programów z zakresu twórczej resocjalizacji realizowanych w środowisku lokalnym. Przedmiot przygotowuje do dokonywania krytycznej analizy resocjalizacji przez twórczość a także do opracowania i realizacji wybranych projektów związanych z twórczą resocjalizacją. Wymiar czasu pracy studenta/ki: - godziny kontaktowe: 60 - przygotowanie do zajęć: 60 - przygotowanie projektu: 10 - przygotowanie do egzaminu: 20 150 godzin/5 ECTS |
Literatura: |
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971 Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce 2011 Jaworska A., Resocjalizacja przez twórczość, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010 Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, Artykuły naukowe Vol. 11, 2016, No 3(41) Kowalski S., Mózg artystyczny, Muzyka dla mózgu, w: Kowalski S., Mózg, rozwiń swój potencjał, Warszawa 2017 Kupiec H., Edukacyjno-wychowawcze aspekty warsztatów fotograficznych w ocenie nieletnich uczestniczek, w: Resocjalizacja Polska, nr 3, 2012 Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, nr 2, 2011 Marczak M., red., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009 Piotrowski P., Działania artystyczne w więzieniu: konteksty, funkcje i przykłady zastosowań, Resocjalizacja Polska nr 4, 2013 Rudowski T., Arteterapia, inspiracje i wartości, Warszawa 2014 Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę, Warszawa 2013 Rudowski T., Pytania i odpowiedzi dla potrzeb edukacji plastycznej i arteterapii w resocjalizacji niedostosowanych społecznie, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji, Warszawa 2013 Zbiciak A., Warsztaty artystyczne – edukacja osób pozbawionych wolności poprzez kreacje artystyczną z elementami arteterapii w: M.Marczak, K.Nawrocka, Reintegracja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne przy wsparciu potencjału społeczności lokalnej, Lublin 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student/ka: • w sferze wiedzy: - ma uporządkowaną wiedzę o formach i metodach działań kulturotechnicznych, arteterapeutycznych i twórczej resocjalizacji; - zna i rozumie procedury konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów z zakresu twórczej resocjalizacji; • w sferze umiejętności: - potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych rolach społecznych realizując projekty z zakresu twórczej resocjalizacji; - potrafi właściwie stosować procedury i metody projektowania działań twórczych i posiada umiejętność poprawnego ewaluowania skuteczności i społecznych kosztów konstruowanych twórczych projektów; • w sferze kompetencji społecznych: - ma świadomość znaczenia złożonej wiedzy i profesjonalnych umiejętności w zakresie twórczej resocjalizacji i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju; - jest gotów do współdziałania i pracy w grupie w różnych rolach społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach, - aktywny udział w zajęciach (czytanie tekstów naukowych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach, projektach), - przygotowanie i realizacja projektu z zakresu twórczej resocjalizacji, - zaliczenie sprawdzianów pisemnych z tekstów i kolokwium pisemnego (test). Na ocenę końcową składają się: - kolokwium pisemne (test) – max 50 pkt - sprawdziany pisemne z tekstów naukowych (wejściówki) – max 5 pkt - aktywność podczas zajęć – max 30 pkt. - projekt z zakresu twórczej resocjalizacji –max.15 pkt. Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100. 95-100 – ocena 5,0 88-94 – ocena 4,5 80-87 – ocena 4,0 70-79 – ocena 3,5 61- 69 – ocena 3,0 60 i niżej – ocena 2,0 Sposoby weryfikacji efektów uczenia: - w obszarze wiedzy: sprawdziany pisemne, kolokwium pisemne; - w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, przygotowanie i realizacja projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.