Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-TRSLz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metod twórczej resocjalizacji i arteterapii realizowanych w środowisku lokalnym. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu twórczej resocjalizacji, kulturotechniki i arteterapii. Student zdobywa wiedzę na temat kategorii i teorii twórczości oraz twórczości w wybranych koncepcjach psychologicznych. Student zapoznaje się z psychologicznymi korzyściami resocjalizacji przez sztukę. Przedmiot przygotowuje studenta do wskazywania podobieństw i różnic między twórczą resocjalizacją, kulturotechniką i arteterapią. Ponadto student poznaje metody kulturotechniki i twórczej resocjalizacji oraz techniki arteterapeutyczne a także przykłady programów z zakresu twórczej resocjalizacji realizowanych w środowisku lokalnym. Przedmiot przygotowuje do dokonywania krytycznej analizy resocjalizacji przez twórczość a także do opracowania i realizacji wybranych projektów związanych z twórczą resocjalizacją i arteterapią. |
Literatura: |
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971 Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce 2011 Jaworska A., Resocjalizacja przez twórczość, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010 Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, Artykuły naukowe Vol. 11, 2016, No 3(41) Kowalski S., Mózg artystyczny, Muzyka dla mózgu, w: Kowalski S., Mózg, rozwiń swój potencjał, Warszawa 2017 Kupiec H., Edukacyjno-wychowawcze aspekty warsztatów fotograficznych w ocenie nieletnich uczestniczek, w: Resocjalizacja Polska, nr 3, 2012 Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, nr 2, 2011 Marczak M., red., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009 Piotrowski P., Działania artystyczne w więzieniu: konteksty, funkcje i przykłady zastosowań, Resocjalizacja Polska nr 4, 2013 Rudowski T., Arteterapia, inspiracje i wartości, Warszawa 2014, Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę, Warszawa 2013 Rudowski T., Pytania i odpowiedzi dla potrzeb edukacji plastycznej i arteterapii w resocjalizacji niedostosowanych społecznie, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji, Warszawa 2013 Zbiciak A., Warsztaty artystyczne – edukacja osób pozbawionych wolności poprzez kreacje artystyczną z elementami arteterapii w: M.Marczak, K.Nawrocka, Reintegracja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne przy wsparciu potencjału społeczności lokalnej, Lublin 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: w sferze wiedzy (K_W10, K_W16) EK1 - ma uporządkowaną i interdyscyplinarną wiedzę o formach i metodach kulturotechnicznych, arteterapeutycznych i twórczej resocjalizacji EK 2- ma podstawową wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów z zakresu twórczej resocjalizacji i arteterapii w sferze umiejętności (K_U05, K_U08) EK1 - potrafi, w podstawowym zakresie, wykorzystywać wiedzę z zakresu wielu dyscyplin do oceny skuteczności i kosztów rozmaitych twórczych inicjatyw oraz strategii, metod z zakresu twórczej resocjalizacji i arteterapii EK2 - potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnego projektu i zastosować nowoczesne technologie podczas stosowania metod i form twórczej resocjalizacji i arteterapii w sferze kompetencji społecznych (K_K01, K_K04) EK1 - ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju EK2 - potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych rolach społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach - aktywny udział w zajęciach (czytanie tekstów naukowych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach, projektach) - przygotowanie i realizacja projektu - zaliczenie sprawdzianów pisemnych i kolokwium pisemnego Na ocenę końcową składają się: - kolokwium pisemne – max 50 pkt - sprawdziany pisemne z tekstów naukowych – max 5 pkt - aktywność podczas zajęć – max 30 pkt. - przygotowanie projektu –max.15 pkt. Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100 100-95 – ocena 5,0 94-84 – ocena 4,5 83-73 – ocena 4,0 72-62 – ocena 3,5 61- 52 – ocena 3,0 51 i niżej – ocena 2,0 Sposoby weryfikacji EK: - EK WIEDZA: sprawdziany pisemne, kolokwium pisemne - EK UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe, przygotowanie projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Domżalska | |
Prowadzący grup: | Aneta Domżalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.