Warsztat metodyki resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-WMRz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat metodyki resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawy psychologii i pedagogiki Identyfikowanie i nazywanie współczesnych problemów wychowawczych, profilaktycznych, resocjalizacyjnych dzieci i rodzin z grup ryzyka. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod resocjalizacji zarówno instytucjonalnej, jak i w środowisku lokalnym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów nie tylko wiedzy na temat metod stosowanych współcześnie przez praktyków resocjalizacji, w pracy z osobą nieprzystosowaną społecznie, ale przede wszystkim umiejętności i kompetencji w tym zakresie. W trakcie zajęć zostaną przedstawione i omówione techniki wykorzystywane w różnych współczesnych podejściach i metodach pracy, m.in. w Dialogu Motywującym (DM), Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach (TSR), Podejściu Transteoretycznym. Studenci – podczas ćwiczeń praktycznych/warsztatowych – zdobędą umiejętności i kompetencje niezbędne w pracy z dziećmi i młodzieżą i osobami dorosłymi z grup ryzyka. W trakcie zajęć studenci zostaną także zapoznani z modelem rozwiązywania problemów przez współdziałanie, skierowanym do dzieci impulsywnych; metodami i strategiami radzenia sobie z dzieckiem z ADHD oraz treningiem umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. |
Literatura: |
1. Greene, R.W., Ablon, J.S. (2008). Terapia dzieci impulsywnych. Model rozwiązywania problemów poprzez współdziałanie. Kraków: Wydawnictwo UJ; 2. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, M., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2015). ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk: GWP; 3. Bloomquist, M.L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: Wydawnictwo UJ; 4. Miller, W.R., Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo UJ; 5. Prochaska, J.O., Norcross, J.C., DiClemente, C.C. (2008). Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany, który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki. Warszawa: Instytut Amity |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia studenci: Wiedza 1. Potrafią definiować i wskazać wzajemne związki paradygmatu z metodyką opisu diagnostycznego i metodyką przekształcania rzeczywistości; 2. Potrafią określić kryteria prawidłowo prowadzonej pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z punku widzenia założeń diagnostycznych i metodycznych pracy z dziećmi i młodzieżą z grupy ryzyka. Umiejętności: 3. Umieją przedstawić, porównać, dokonać krytycznej oceny innowacyjnych i kreatywnych podejść w pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka; 4. Umieją projektować aktywne oddziaływania naprawcze wobec jednostki, jak i grupy; 5. Potrafią dokonać ewaluacji zaobserwowanych oraz własnych metod pracy. Kompetencje społeczne: 6. Umieją postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy; 7. Potrafią prawidłowo identyfikować potrzeby jednostek i grup doświadczających problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia (EU): EU WIEDZA: test EU UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe pracy na zajęciach Na ocenę końcową składają się: - test – max 50 pkt - aktywność podczas zajęć – max 50 pkt. Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100 100-91 – ocena 5,0 90-81 – ocena 4,5 80-71 – ocena 4,0 70-61 – ocena 3,5 60-51 – ocena 3,0 50 i niżej – ocena 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Skowroński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Skowroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.