Historia instytucji wychowawczych i penitencjarnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR2-1HIWz |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Historia instytucji wychowawczych i penitencjarnych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Orientacja w zasadniczych problemach funkcjonowania państwa i społeczeństwa, antropologii kulturowej, filozofii człowieka zgodnie z programem studiów. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie rozwoju instytucji resocjalizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem zakładów karnych, wychowawczych, opiekuńczych dla nieletnich przestępców i młodzieży pozbawionej właściwego nadzoru wychowawczego. Ukazanie tego procesu w perspektywie dziejowej pozwoli jednocześnie wychwycić społeczne, ekonomiczne i kulturowe czynniki ewolucji podejścia do osób i środowisk spatologizowanych oraz zaobserwować zmiany w metodach oddziaływania resocjalizującego i intelektualne inspiracje zmiany. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu, a mianowicie: dzieje instytucji penitencjarnych i resocjalizacyjnych w kontekście uwarunkowań społeczno-politycznych i kulturowych, a zwłaszcza zależności realizowanej w nich polityki penitencjarnej i praktyki pedagogicznej od poglądów na wychowanie, przestępstwo i karę; od koncepcji kryminologicznych i antropologicznych właściwych epoce oraz ich inspiracji filozoficznych. Przygotowanie do zaliczenia = 30 godzin RAZEM = 80 godzin. |
Literatura: |
1.Jerzy Migdał, Janusz Rulewski, Kara pozbawienia wolności. Zarys dziejów polskiej doktryny prawa i praktyki penitencjarnej. Arche s. c., Gdańsk 2005. 2.Karol Pawlak, Za kratami więzień i drutami obozów. Zarys dziejów więziennictwa w Polsce. Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu, Kalisz 1999. 3.Marcin Kalinowski, Jerzy Pełka, Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich. Wyd. WSPS, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik zajęć: zna i podziela naukowe uzasadnienia wielodyscyplinarnej wiedzy wykorzystanej i rozwijanej w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji ma podstawową wiedzę na temat rozwoju instytucji objętych wykładem i czynnikach decydujących o mechanizmach wpływających na kształt polityki penitencjarnej i koncepcji wychowana resocjalizującego ma pogłębioną wiedzę o prawnych i organizacyjnych aspektach instytucji kontroli społecznej, zna genezę i prawidłowości historycznych przemian tych instytucji potrafi, przy zastosowaniu pogłębionej interdyscyplinarnej wiedzy, interpretować strategiczne założenia, cele i sposoby działania instytucji penitencjarnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczych umie określać zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze represyjnym do rozwiązywania określonego rodzaju problemów społecznych potrafi dostrzec dylematy interwencji społecznych, w szczególności w postępowaniu z osobami oraz środowiskami zmarginalizowanymi i skryminalizowanymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła uwzględniająca obecność i aktywność na zajęciach w formie dyskusji oraz przygotowywane prezentacje Przygotowanie i opracowanie zadanego źródła historycznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kobes | |
Prowadzący grup: | Paweł Kobes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.